برداشت ما از کرامت در زمینه‌سازی ظهور موثر است/خدمت‌های کریمانه با نیت تقویت اردوگاه امام زمان(عج) باشد


برداشت ما از کرامت در زمینه‌سازی ظهور موثر است/خدمت‌های کریمانه با نیت تقویت اردوگاه امام زمان(عج) باشد

حجت‌الاسلام آیتی با بیان‌اینکه برداشت ما از کرامت، کیفیت زمینه‌سازی برای ظهور را تغییر می‌دهد، گفت: کمک‌های مومنانه با این نگاه که اردوگاه امام زمان(عج) خالی نشود و سربازان بیشتری به آن بپیوندند، در حرکت به سوی ظهور موثر است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت (1 تا 11 ذی القعده، ایام ولادت امام رضا(ع)) و به منظور بررسی ارتباط کرامت با زمینه سازی برای ظهور با حجت الاسلام «نصرت الله آیتی»، پژوهشگر مهدویت گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

در فرهنگ مهدویت و مهندسی انتظار و شناخت دولت موعود، کرامت چه تعریف، کارکرد و جایگاهی دارد؟

کرامت در لغت به معنا عظمت، بزرگی و شرافت و متضاد با فرومایگی است.این مفهوم در اموزه های دینی ما انعکاس بسیاری دارد می دانیم که امام زمان(عج) و همه ائمه(ع) در زیارت جامعه کبیره با عنوان «اصول الکرم» یعنی ریشه ها و بنیان های کرامت معرفی شده اند و از دولت جهانی حضرت حجت(عج) نیز به دولت کریمه تعبیر می شود: «اللّهم انّا نرغب الیک فی دولة کریمة».

در تبیین کرامت این دولت به ابعد مختلفی می توان اشاره کرد از جمله این که ،یکی از ابعاد کرامت دولت مهدوی این است که انسان ها به عالی ترین درجه از مقام و منزلتی که برایشان متصور است می رسند ان چنان که که قرآن ما را به آن وعده داده است: «یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا»؛ به تعبیر علامه طباطبایی(ره) یعنی ایجاد جامعه توحیدی که این اوج کرامت انسان است و بشر به لحاظ فردی و اجتماعی به جامعه ای دست می یابد که به مقام عبودیت به عنوان هدف خلقت می رسد.

در بُعد مادی هم در دولت کریمه انسان ها تامین می شوند و در این تامین کرامت انسان ها محفوظ می ماند هر کس به قدر نیاز از مواهب بهره مند می شوند و در روایات است که نیازمندی نیست و فقیری برای دریافت زکات یافت نمی شود، یا در روایتی چنین آمده که امام زمان(عج) خزانه بیت المال را باز می کنند و می فرمایند: هر کس هر مقدار می خواهد بردارد و تنها یک نفر است که از خزانه هر چه خواست بر می دارد و او نیز در نهایت پشیمان می شود این یعنی انسان ها در ان دوره به چنان کرامت نفسی می رسند دنیا و جلوه های آن برایشان اهمیتی ندارد. این تصویری از کرامت انسان ها در دولت کریمه است.

در زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) و روی کار آمدن آن دولت جهانی، کرامت و کریم بودن چه تاثیری دارد؟

در بعد زمینه سازی برای ظهور و نسبت کرامت با آن باید بدانیم اولاً دولت جهانی امام زمان(عج) دولتی کریمه است و برای تکریم بنی آدم تشکیل می شود و انسان ها در ان به اوج مقام خود در آن می رسند.

عده ای منتظر آمدن و ظهور حضرت مهدی(عج) هستند برای اینکه سفره هایشان رنگین و تنورهایش گرم شود و حتی اگر مطالبه گر عدالت امام و ظلم ستیزی امام باشند، تصور حداقلی هم از ظلم دارند، مثل گرانفروشی در حالی که بزرگ ترین ظلم در حق انسان آن است که او را به جای رسیدن به اوج عبودیت، به تامین خور و خواب محدود می کنیم.

این ظلم است در حق دولت کریمه امام مهدی(عج)، کریمه بودن دولت مهدوی یعنی محور و اساس این دولت احیای کرامت های انسانی است و کرامت حقیقی انسان در سایه رسیدن به مقام عبودیت است.

چنین برداشتی از کریمه بودن دولت امام مهدی(عج) چه تاثیری در زمینه سازی های ما برای ظهور دارد؟

تصور از دولت کریمه اگر این باشد آنگاه زمینه سازی های ما از زمین تا آسمان متفاوت می شود چون کسی که در پی آبادانی دنیای مادی است، نوعی زمینه سازی دارد و آنکه در پی آبادانی شخصیتی و معنوی است، طور دیگری زمینه سازی می کند. برداشت ما از کرامت و کریم بودن، کیفیت زمینه سازی برای ظهور را تغییر می دهد.

زمینه سازی برای ظهور این است که دولت کریمه را به درستی بشناسیم و افق آن را درک و در مسیرش حرکت کنیم. مسیر ما باید با افق هماهنگی داشته باشد.

کرامتی که سبک زندگی را منتظرانه کرده و به حرکت به سوی ظهور کمک می کند چه ویژگی ها و شاخصه هایی دارد؟

ویژگی زیست منتظرانه و همراه با ارزش های کریمانه در آیه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم ...» تصریح شده است، یعنی آنها که قرار است زمین را به ارث ببرند دو وصف دارند، اهل ایمان بوده و در سلوک و منش و رفتار، اهل عمل صالح هستند، این معنای دقیق عبودیت است یعنی مومن و عامل به عمل صالح، کریم است.

با این تفسیر، کسی که مومن و عامل به موازین، دستورات و احکام الهی است روحیه کرامت دارد.

بزرگداشت دهه کرامت و تعظیم شعائرالله از این طریق، در ترویج روحیه کرامت در جامعه منتظر چه تاثیری دارد؟

این ایام، ایام الله و زمان تذکر است، در آموزه های دینی ما بزرگداشت ایام الله مورد تاکید قرار گرفته تا فارغ از روزمرگی های دنیایی، از سرگشتگی ها رها شویم. دهه کرامت تلنگری است که از اسوه های کرامت یعنی پیشوایان معصوم(ع) الگو بگیریم و در مسیری که آنها زیسته اند، به سوی ظهور حرکت کنیم.

آنچه در دوران مقابله با کرونا و آسیب های اقتصادی ناشی از آن در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه رخ داد، چقدر در آراسته شدن منتظران به وصف کرامت و زمینه سازی آنها برای ظهور موثر است؟

بدون تردید یکی از وظایف مومنان در عصر غیبت، مواسات، همدلی و دستگیری از یکدیگر و رفع نواقص هم است. البته باید توجه داشت که می توان اینها را در مسیر زمینه سازی ظهور قرار داد.

برای مثال زمانی فقیری از ما تقاضای کمک می کند و ما هم با پرداخت مبلغی از او دستگیری می کنیم، زمانی حس همدردی ما فعال می شود، زمانی به دلیل توصیه های دینی کمک می کنیم، زمانی هم با این نگاه که اردوگاه امام زمان(عج) در عصر غیبت باید فعال باشد و فقیری که ذهنش درگیر معیشت است نمی تواند سرباز حضرت(عج) باشد پس کمک می کنیم تا مشکل او رفع شود و به این اردوگاه ها بپیوندد، از محرومان دستگیری می کنیم.

این توصیه اهل بیت(ع) است که در عصر غیبت مومنان حواس‌شان به هم باشد چون اگر مشکلات غلبه کند، اردوگاه حضرت بقیه الله(عج) خلوت می شود.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل