«دهدشت» غیبگویی کرد


«پتروشیمی دهدشت» که سال ها است در حد یک پروژه کاغذی باقی مانده، درنظر دارد با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، افزایش سرمایه دهد.


به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، یکی از پروژه هایی که سال ها است از کلنگ زنی آن می گذرد و همچنان به بهره برداری نرسیده، شرکت «صنایع پتروشیمی دهدشت» است.

سال های متمادی می گذرد که مردم سهامدار این شرکت، چشم انتظار راه اندازی پروژه و کسب سود هستند اما؛ همچنان این طرح در حد یک نوشته روی کاغذ باقی مانده است.


در این وانفساه، «دهدشت» در نظر دارد به منظور مشارکت در افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران و حفظ میزان مالکیت کنونی (21 درصد) اقدام به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران جدید (سلب حق تقدم از سهامداران فعلی) کند.


به این ترتیب، این شرکت قصد دارد تا سرمایه یک هزار و 549 میلیارد ریالی خود را به 2 هزار و 739 میلیارد ریال برساند. این سومین افزایش سرمایه شرکت محسوب می شود.


افزایش سرمایه 77 درصدی از محل آورده نقدی سهامداران و سایر اندوخته ها و با هدف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر انجام می شود.


مبلغ کل سرمایه گذاری مورد نیاز جهت اجرای برنامه یاد شدهف 10 هزار و 146 میلیارد ریال است که یک هزار و 189 میلیارد ریال از محل افزایش سرمایه و 8 هزار و 956 میلیارد ریال از محل صرف سهام عادی انجام خواهد شد.


در گزارش توجیهی دلیل سلب حق تقدم از سهامداران فعلی عنوان شده که سهامداران فعلی نقدینگی لازم برای تأمین مبلغ مورد نیاز را ندارند.


حال سوال این است که هیئت مدیره «دهدشت» از کجا خبر از جیب سهامداران فعلی دارند که پیش بینی کرده اند سهامداران فعلی نمی توانند مبلغ مورد نیاز را تأمین کنند؟ آیا این اجحاف در حق سهامدارانی نیست که سال ها چشم انتظار راه اندازی این پروژه و کسب سود مناسب هستند؟!


بر اساس پیش بینی های شرکت، در سال 1402 فرایند عملیاتی آغاز می شود و برای اولین بار، در آن سال 39 هزار و 255 میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی خواهد شد.


به طور کلی، پیش بینی شده در سال مالی 99 حدود 10 میلیارد ریال زیان خالص در هر حالتی شناسایی شود و در سال 1400 با فرض انجام افزایش سرمایه سود خالص 4 میلیارد ریالی برآورد شده است. در غیر این صورت، باز هم 10 میلیارد ریال زیان خالص در حساب ها خواهد نشست.

«دهدشت» غیبگویی کرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال