کابوس، شروع استرس است؟


کابوس، شروع استرس است؟

یک مشاور و روانشناس خانواده گفت: استرس در کودکان با نشانه‌هایی مانند ناخن جویدن، شب ادراری، کابوس‌های شبانه همراه است که این علائم می‌تواند نشان دهنده شروع استرس باشد.

دکتر عفت آی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استرس در کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است، بنابراین علائم و راهکارهای متفاوتی نیز دارد.

وی افزود: استرس در کودکان با نشانه‌هایی مانند ناخن جویدن، شب ادراری، کابوس‌های شبانه همراه است که این علائم می‌تواند نشان دهنده شروع استرس باشد.

این مشاور بیان کرد: استرس در بزرگسالان با علائم پرخاشگری، دروغ گفتن و بی حوصلگی همراه است.

آی اظهار کرد: عواملی که در کودکان ایجاد استرس می‌کند، می‌تواند طیف مختلفی از عوامل را دربرگیرد که مهم‌ترین عوامل آن دعوای پدر و مادر، مرگ والدین، ترس از تاریکی و استرس‌هایی ایت که در محیط خانواده به کودکان می‌دهند، است.

وی افزود: راهکارهای ساده‌ای برای دور کردن استرس از کودکان وجود دارد که برای اجرای آن ابتدا باید علت را شناسایی کنیم و در این راستا باید با کودک صحبت کنیم.

این مشاور با بیان اینکه باید علت‌های محیطی را شناسایی کنیم، اظهار کرد: نوع صحبت کردن با کودکان برای شناخت علت استرس، مهم است.

آی با بیان اینکه باید ابتدا باید با در آغوش گرفتن کودک او را آرام کنیم، تصریح کرد: سپس باید از او علت ناراحتی را جویا شویم؛ کودک مانند ما پیچیده نیست و اولین تصور ذهنی را برای ما بازگو خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تبعیض‌ها در خانواده و دعواهای کودکانه گاهی باعث این استرس می‌شود، اظهار کرد: مسائل ایجاد کننده استرس در کودکان مسائل دور از ذهن نیست، اما نوع گفتار با کودکان باید خوب باشد به گونه‌ای که به ما اعتماد کنند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این است که در هنگام بیان مسائل لازم است به کودکان خود حق دهیم و با او همدل شویم تا باعث ایجاد حس اعتماد در او شویم.

این مشاور بیان کرد: به طور مثال اگر کودک از تاریکی می‌ترسد او را در محیط تاریک همراه چراغ قوه ببریم و از او بخواهیم برای ما بیان کند از چه چیز می‌ترسد و او را با محیط آشنا کنیم، به او اطمینان دهیم که مسئله‌ای برای ترس وجود ندارد.

آی با بیان اینکه والدین گاهی طریقه صحبت کردن با کودک را یاد ندارند و در این موارد با از روانشناس بهره گیرند، ادامه داد: پدر و مادر می‌توانند بسیار کمک کننده خواهند بود، روانشناس آگاهی لازم را می‌دهد، اما والدین باید با کودک همراه شوند.

وی با بیان اینکه پدر و مادر باید امنیت روانی کامل به کودک خود بدهند، تصریح کرد: همدلی کردن و تایید اولیه ترس به معنای بزرگ کردن ترس کودک نیست؛ بلکه برای ایجاد اعتماد بین والدین و کودک است.

این روانشناس با بیان اینکه ما نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که کودک فکر کند هرچه فکر می‌کند اشتباه است، افزود: باید به کودک خود توجه کنیم.

آی با بیان اینکه ورزش کردن باعث کاهش استرس می‌شود، بیان کرد: در این روزهای شیوع کرونا که شهربازی‌ها تعطیل است، می‌توان با حضور همراه کودک خود در دل طبیعت باعث افزایش شادی و کاهش استرس در او شویم.

وی ادامه داد: پدر و مادر لازم است در طبیعت با کودکان خود بازی کنند که این امر باعث افزایش صمیمیت و کاهش استرس خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر استرس در دوران کودکی برطرف نشود، در آینده این کودک تبدیل به فردی خواهد شد که حتی نمی‌داند دلیل حال بدش چیست.

وی بیان کرد: اولین فردی که دختر می‌تواند به او اعتماد کند و این اعتماد سنگ بنای زندگی مشترکش در آینده باشد و اولین فردی که پسر می‌تواند از او شیوه محبت در خانواده را بیاموزد، پدر است، بنابراین پدر نیز باید در راستای همدلی کردن با کودک و کاهش استرس به مادر کمک کند.

این روانشناس اظهار کرد: در ‌این ایام کرونا که ناخواسته استرس به کودک وارد می‌شود، باید با کودک صحبت کرد که لازم است موارد بهداشتی را رعایت کرده و یا بیرون رفتن او با محدودیت خواهد بود.

آی با بیان اینکه نباید پدر و مادر در مقابل کودک زیاد از حساسیت‌های کرونایی صحبت کنند، بیان کرد: باید موارد بهداشتی را بدون ترس رعایت کنیم چراکه همین استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و کاهش توان ما در مقابله با بیماری خواهد بود.

وی بیان کرد: ممکن است کرونا سال‌ها با ما باشد و پذیرش و وجود افکار مثبت در گذران این روزها به ما کمک خواهد کرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: مهم این است که در این ایام برای کودک خود زیاد حساسیت ایجاد نکنیم تا باعث ایجاد استرس در او شود بلکه تنها از او با زبان کودکانه بخواهیم موارد بهداشتی را رعایت کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز