بازگرداندن بقایای اجساد فرماندهان مقاومت الجزایر از فرانسه


بازگرداندن بقایای اجساد فرماندهان مقاومت الجزایر از فرانسه

اجساد 24 نفر از فرماندهان مقاومت مردمی الجزایر علیه اشغالگری فرانسه، که بیش از یک و نیم قرن در موزه‌ای در پاریس نگهداری می‌شد.به کشورشان بازگشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، بقایای اجساد ۲۴ نفر از فرماندهان مقاومت مردمی الجزایر علیه اشغالگری فرانسه در قرن نوزدهم، پس از بیش از یک و نیم قرن به کشورشان بازگردانده شد.
این اجساد با یک فروند هواپیمای نیروی هوایی الجزایر و با اسکورت سه هواپیمای سوخو، پس از چندین دهه نگهداری در موزه‌های فرانسه، در آستانه سالروز استقلال الجزایر به کشور بازگردانده شد تا به تعبیر عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر، جشن استقلال امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، رنگ و بوی متفاوت تری داشته باشد. هر چند این اجساد پس از ده‌ها سال به کشورشان بازگشته است، اما همچنان میان الجزایر و فرانسه پرونده‌های پیچیده و مباحث حل نشده دیگری باقی است.
بازگرداندن بقایای اجساد فرماندهان مقاومت الجزایر از فرانسه
بازگرداندن بقایای اجساد انقلابیون الجزایری با استقبال گسترده محافل رسمی و مردمی در کشور مواجه شد، اما کارشناسان، این کار را در قبال کار‌های باقی مانده، پرونده‌ای کوچک ارزیابی می‌کنند، به نظر می‌رسد یکی از خواسته‌های مهم الجزایر، لزوم اعتراف فرانسه به جنایاتش در دوران اشغالگری است، این موضوع به ویژه پس از اقدام پارلمان فرانسه در تصویب قانونی که به نوعی تمجید از گذشته استعماری این کشور در قاره آفریقاست بیش از گذشته مورد توجه الجزایری‌ها قرار گرفته است، زیرا این کشور معتقد است جنایات با گذشت زمان، فراموش نخواهد شد.
مصطفی سی بشیر تحلیلگر سیاسی در الجزایر می‌گوید، بازگشت بقایای اجساد می‌تواند اقدامی نمادین در تاریخ استقلال الجزایر باشد که به زودی آن را جشن می‌گیریم، اما این اقدام نمادین، نیاز به اقدامات گسترده دیگری دارد تا تکمیل شود که به نظر می‌رسد در این میان مهمترین اقدام، بازگرداندن آرشیو ملی الجزایر، ایجاد ثبات در روابط، اعتراف فرانسه به جنایاتش در دوران اشغالگری و پرداخت غرامت به خویشاوندان قربانیان آزمایش‌های هسته‌ای در الجزایر باشد.
مذاکرات برای بازگرداندن بقایای اجساد انقلابیون الجزایری از چهار سال قبل آغاز شده بود، اما ریاست جمهوری الجزایر اخیرا تلاش‌ها در این زمینه را بسیار گسترده‌تر کرده بود تا بتواند مرحله اول از بازگرداندن بقایای اجساد را اجرایی کند. در این مرحله بقایای اجساد شریف بوبغله و شیخ احمد بوزیان رهبر انتفاضه زعاطشه در جنوب الجزایر در میان اجساد بازگردانده شده دیده می‌شود، قرار است این اجساد روز پانزدهم ژوئیه در گلزار شهدای این کشور دفن شوند.
پایگاه اینترنتی بوابه الشروق الجزایر در معرفی شریف بوبغله (محمد المجد بن عبدالمالک) و احمد بوزیان نوشت: این دو، نماد مقاومت مردمی الجزایر علیه اشغالگران فرانسوی به شمار می‌آیند که بقایای اجسادشان در کنار بقایای اجساد دیگر شهدای الجزایری، بیش از یک و نیم قرن در موزه‌ای در پاریس به عنوان غنایم جنگی نگهداری می‌شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین فیلم‌های رمانتیک و عاشقانه از نگاه imdb