انگشت اتهام پمپئو علیه ایران: رقابت آمریکا با روسیه بر سر مسئله فروش سلاح است


 انگشت اتهام پمپئو علیه ایران: رقابت آمریکا با روسیه بر سر مسئله فروش سلاح است

ایران نه با هند، نه با ایتالیا یا لهستان دشمنی ندارد و به هیچ وجه طبق ادعای پمپئو ایران با هواپیمای جنگی ساخت روسیه به این کشورها حمله نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو در جلسه مجازی شورای امنیت سازمان ملل اعلام نمود: "درصورتیکه تحریم تسلیحاتی علیه ایران به پایان برسد، تهران با هواپیماهای نظامی تازه خریداری شده روسیه می تواند به عربستان ، هند ، ایتالیا و لهستان حمله کند."

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: "اگر نتوانید اقدامی انجام دهید، ایران قادر خواهد بود هواپیماهای نظامی ساخته شده در روسیه را آزادانه بخرد ،که می تواند در شعاع سه هزار کیلومتری به کشورهای دیگر حمله کند و در نتیجه شهرهایی مانند ریاض ، دهلی نو ، رم و ورشو در خطر خواهند بود".

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای دکتر فواد ایزدی استاد تمام مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به گفتگو نشسته است.

آیا پمپئو عقل سلیم خود را از دست داده است. ایران نه با هند، نه با ایتالیا یا لهستان دشمنی ندارد و به هیچ وجه طبق ادعای پمپئو ایران با هواپیمای جنگی ساخت روسیه به این کشورها حمله کند؟

آقای پمپئو از ابتدایی که وارد دولت ترامپ شده است معمولا حرفهایش بر اساس منطق و عقل نیست، و بر اساس دعواهای سیاسی آمریکا که با کشورهای مختلف دارند، صحبت می کند. سیاست های تحریمی که آمریکا حتی بر علیه اروپا دارد و کشورهای همسو با سیاست های خود را نیز تحت تحریم قرار می دهد، آمریکا بر اساس نیازهای سیاست های خارجی خود که اغلب سیاستهای اشتباه است با دیگر کشور ها رفتار می کند.

ایران بیش از 200 سال است که با هیچ کشوری وارد جنگ نشده است، و در قبال جنگ ایران وعراق، ایران از کشور خود از حمله بغداد دفاع کرده است، ایران هیچ گاه به کشوری حمله ننموده است. ایران جز صلح آمیزترین کشورها است و مخصوصا با کشورهای اروپایی و هند و کشورهایی که پمپئو از آنها نام برد، رابطه خوبی با ایران دارند. ایران حتی با آمریکا نیز مشکلی ندارد، دولت آمریکا خود از برجام خارج شده است و فشارهای حداکثری بر ایران وارد نموده است.

وزیر امور خارجه آمریکا بر چه اساسی تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را به خرید سلاح از روسیه ارتباط داده است؟

آمریکایی ها یک رقابتی با روسیه دارند و خودشان فروشنده سلاح هستند. به همین دلیل این سخنان پمپئو یک بعد اقتصادی و یک بعد سیاسی دارد که چرا سلاح های روسیه به فروش می رسد، در حالیکه آمریکا نمی خواهد و نمی تواند به ایران سلاح بفروشد. این یک مشکل برای آمریکایی ها است که خواهان همکاری اقتصادی این دو کشور نیست.

خرید و فروش سلاح هم از حوزه نظامی باعث اتحاد و همکاری در زمینه سیاسی و نظامی ایران و روسیه می شود. روسیه هم جز کشورهایی است که آمریکا با ان دشمنی دارد و از ان جهت دوست ندارد که کشورهایی که سیاست های مستقلی دارند من جمله ایران و روسیه با یکدیگر همکاری داشتهباشند.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا