ولایتمداری راه رسیدن به سعادت/ در مسیر حق و حقیقت گام برداریم


ولایتمداری راه رسیدن به سعادت/ در مسیر حق و حقیقت گام برداریم

حجت الاسلام مجیدی گفت: بهترین درسی که از امام رضا (ع) می توان گرفت و هدف بعثت و رسالت اهل بیت است شرط لا اله الا الله، پذیرش ولایت اهل بیت است؛ بنابراین برای سعادتمند بودن باید ولایتمدار باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) تا ولادت حضرت امام رضا (ع) را به دلیل کرامات این دو بزرگوار دهه کرامت نامیده اند. کرامت به معنای جود و سخا است. همه ساله در این ایام برنامه های ویژه و متنوعی برای گرامیداشت دهه کرامت در سراسر کشور برگزار می شد اما امسال به دلیل شیوع کووید 19 و اجرای طرح های فاصله گذاری اجتماعی، شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده و برنامه ها با رویکردهای جدیدی برگزار می شود. در این رابطه خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت و گویی با حجت الاسلام «سید مصطفی مجیدی» مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین در دهه کرامت چه برنامه هایی دارد؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری فعالیت های جمعی همچنان در استان قزوین ممنوع است؛ بنابراین به صورت حضوری و فیزیکی نتوانسته ایم برنامه ای ویژه دهه کرامت برگزار کنیم.

برنامه های ویژه دهه کرامت تحت تاثیر شیوع کووید ۱۹ با چه رویکردی برگزار می شود؟

برنامه های دهه کرامت امسال در استان قزوین با توجه به شرایط شیوع کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به صورت مجازی برگزار می شود. برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه، جشن ولادت امام رضا (ع) و بزرگداشت بقاع متبرکه در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی برگزار شدند.

تولید سرود «ذخایر معنوی» و انتشار آن در فضاهای مجازی که در سطح کشور نیز مطرح شد از دیگر فعالیت ها و برنامه های دهه کرامت است. روز جمعه همزمان با ولادت امام رضا (ع) برنامه ویژه ای با رعایت پروتکل های بهداشتی در امامزاده خِشک واقع در الموت غربی به صورت حضوری و با تعداد محدودی از مردم برگزار می شود.

با توجه به اینکه خدمت کریمانه و همدلی به رسم اهل بیت (ع) شعار دهه کرامت امسال است،‌ برای تحقق این شعار چه برنامه ها و اقداماتی می توان انجام داد؟

سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کلان و استان ها از گذشته تاکنون در قالب کمک کریمانه و خدمت کریمانه برنامه های زیادی را اجرایی کرده است. کمک به مستمندان و فقرای آبرومند از جمله اقداماتی بوده است که در قالب برنامه های مختلف در حال انجام است. کمک به زوج های جوان کم بضاعت، کمک به مستمندان با بیماری های صعب العلاج از دیگر اقداماتی است که در راستای خدمت کریمانه انجام می دهیم. همچنین اجرای دست های مهربانی (آستان مهربانی)، اهدای بسته های مهربانی، برگزاری ضیافت همدلی ویژه ماه رمضان از دیگر اقداماتی بوده است که در راستای خدمت کریمانه انجام داده ایم. همچنین اهدای پنج هزار و 500 بسته معیشتی در ماه رمضان و در راستای کمک کریمانه در این استان انجام شده است و با بیانات رهبر معظم انقلاب این موضوع پررنگ شد و تلاش کردیم تا اقشار بیشتری را تحت حمایت قرار دهیم.

سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می کند تا طعم خدمت رسانی به زائران و مجاورانی که مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند را بچشاند و این افراد بدون منت طعم خوش خدمت را دریافت کنند. همان طور که اهل بیت در زمان حیات مایه حیات دستگیری بودند، امروز نیز باید با برنامه ها و اقداماتی که در بقاع متبرکه انجام می دهیم این باور شکل بگیرد که اهل بیت (ع) و ائمه اطهار در زمان شهادت و ممات ظاهری نیز مبدا و ملجاء افراد کم بضاعت و کم برخوردار هستند.

آموزنده ترین و کاربردی ترین درسی که می توان از سبک زندگی امام رضا (ع) گرفت، چیست؟

ما باید تلاش کنیم تا سیره همه اهل بیت الگوی عملی زندگی ما قرار بگیرد. در حقوق شخصی و فردی زندگی و در ابعاد اجتماعی درس های فراوانی می توان از حضرات معصوم گرفت اما از امام رضا (ع) به صورت ویژه می توانیم به این نکته توجه داشته باشیم که در حوزه فردی و اجتماعی سیره و منشی که بیشترین کاربرد را دارد، موضوع تمسک به مسیر حق و حقیقت است.

اگر می خواهیم راه سعادت را در دنیا و آخرت پیش رو داشته باشیم، باید به مسیر حق و حقیقت تمسک بجوییم و در حدیث سلسله الذهب «اللَّه جَلَّ جَلَالُهُ یقُولُ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» آمده است. بهترین درسی که از امام رضا (ع) می توان گرفت و هدف بعثت و رسالت اهل بیت است شرط لا اله الا الله، پذیرش ولایت اهل بیت است؛ بنابراین برای سعادتمند بودن باید ولایتمدار باشیم.

پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ امیر حسین زاده عشق