حجم انبوهی از آبزیان سدخداآفرین تلف شدند


حجم انبوهی از آبزیان سدخداآفرین تلف شدند

تبریز-ایرنا- حجم انبوهی از گونه‌های مختلف آبزیان در سد خداآفرین آذربایجان‌شرقی به دلیل آنچه که اقدام انسانی اعلام شده است، تلف شدند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با رد هر گونه وجود بیماری در میان آبزیان این سد، اقدام غیرقانونی انسانی را عامل تلفات گونه‌های متعدد آبزیان در این محل اعلام و اضافه کرد: طبق شواهد به دست آمده احتمال ۱۰۰ درصدی وجود بیماری را در این محل رد می ‌کنم، چون اگر نوعی بیماری در این سد وجود داشت اکنون باید شاهد موارد جدید تلفات آبزیان می‌شدیم که چنین نیست و تلفات مربوط به چند روز قبل است.

امیرحسین بهداد اظهار داشت: به محض مطلع شدن در تاریخ ۸ تیر ماه جاری، مسئول اداره دامپزشکی شهرستان خداآفرین و تیمی از طرف اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان آذربایجان شرقی به محل اعزام شد و بازدید میدانی و نمونه برداری از محل را انجام دادند.

وی گفت: بازدید میدانی مجدد از حاشیه پایین دست و پشت سد در ساعات اولیه ۹ تیر ماه نیز انجام شد و نتیجه این دو بازدید نشان داد تلفات جدید ماهی در محل مشاهده نمی شود و تمامی تلفات مربوط به چند روز گذشته بود.

بهداد ادامه داد: با توجه به این‌که تلفات جدید در سد وجود نداشت، بحث وجود بیماری در این محل رد می‌شود، چون در صورت وجود بیماری تلفات آبزیان در این محل ادامه می‌یافت.

به گفته وی در این حادثه زیست محیطی ماهی‌های کوچک و ریز (غیرقابل استفاده برای خوراک انسانی)، گاماروس (نوعی سخت پوست)، مار، خرچنگ، میگو و ملخ در سد خداآفرین تلف شدند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نبود ماهی‌های بزرگ مورد استفاده برای خرید و فروش در بین آبزیان تلف شده را نشان ‌دهنده صیدی غیرمجاز در محل بیان کرد و افزود: احتمال می‌رود عامل انسانی برای صید غیرمجاز از سم یا جریان الکتریسته استفاده کرده است و تمام گونه ها تلف شده اند.

بهداد با بیان این‌که احتمال صید غیرمجاز و غیرقانونی در این محل بسیار زیاد است، ادامه داد: در این رابطه هماهنگی‌های لازم از سوی حفاظت محیط زیست و متولیان امر جهت شناسایی فرد یا افراد متخلف باید انجام گیرد.

وی حجم تلفات گونه‌های متعدد آبزیان در سد خداآفرین را زیاد ندانست و یادآور شد: ماهی‌های بزرگ از بین ماهی‌های کوچک جدا شده و برای خرید و فروش مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، سد خاکی خداآفرین با هسته رسی که در پایین دست رودخانه خروشان ارس در شمال آذربایجان شرقی ساخته شده است، از مهمترین سدهای کشور به شمار می رود که ظرفیت و قابلیت های بی بدیلی برای ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و حوزه های آبزی پروری دارد.

این سد که مطالعات اولیه آن در سال ۱۳۵۲ آغاز شد، پس از ۹ سال کار و تلاش سرانجام در سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید و آبیاری بالغ بر ۸۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سد و در کنار آن تامین برق از جمله اهداف اصلی ساخت آن است.

ارتفاع این سد از پی ۶۵ متر، طول تاج ۴۰۰ متر، حجم مخزن افزون بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب و حوزه آبریز آن حدود ۴۰ هزار هکتار می باشد که متاسفانه تاکنون بهره مندی بخش کشاورزی از آن چندان مطلوب نبوده است.

سال گذشته به منظور ایجاد اشتغال و کمک به بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان، صید ماهی از مخزن سد خداآفرین به شرکت های تعاونی فعال در این شهرستان واگذار شده بود.

وجود رودخانه ارس و مخزن سد خداآفرین مکان مناسبی برای پرورش انواع آبزیان و ایجاد اشتغال از طریق صید ماهی در شهرستان است که پارسال حق برداشت ۲۶۰ تن ماهی از مخزن سد خداآفرین تعیین و برای فعالیت صیادان روزهای مجاز سه روز در هفته و تا ۱۵اسفند ماه که زمان تخم ریزی ماهی ها شروع می شود، مشخص شده است.

شهرستان خداآفرین با جمعیت حدود ۳۰ هزار نفر در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال شرقی مرکز آذربایجان شرقی، بین رشته کوه های جنگلی قره داغ و قفقاز واقع شده است که از شمال به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، از غرب به شهرستان جلفا و از شرق به استان اردبیل محدود است.

این شهرستان دارای ۲۲۲ آبادی به مرکزیت شهر خمارلو است و میانگین بارندگی سالانه در این منطقه بیش از ۳۳۵ میلی متر و پرباران ترین ماه آن اردیبهشت می باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


6 مرزبان بازداشت شده به کشور بازگشتند