«روشنا»؛ رویدادی جهانی به منظور بازخوانی متفاوت اربعین


«روشنا»؛ رویدادی جهانی به منظور بازخوانی متفاوت اربعین

نصراللهی از راه اندازی رویداد روشنا در دانشگاه امام صادق (ع) خبر داد و گفت: محورهای این رویداد شامل فراخوان و دریافت ایده‌ها، رشد و پرورش ایده‌های برگزیده ،برگزاری رویداد و انتخاب ایده‌های برتر و در نهایت معرفی ایده‌های برتر است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، رویداد روشنا به عنوان اولین رویداد شناسایی ایده‌های اربعینی است که توسط دانشگاه امام صادق (ع) برگزار خواهد شد. در این راستا، اندیشکده راهبردی اربعین و مرکز نوآوری این دانشگاه طی همکاری مشترک تلاش می‌کنند که ایده‌های خلاق مردمی را به خدمت حرکت عظیم الهی اربعین آورده و گامی هر چند کوچک در جهت آزاد شدن ظرفیت‌های نهفته این پدیدة بزرگ بردارند، این رویداد کار خود را از اول ماه مبارک رمضان امسال آغاز کرده است لذا در این خصوص با دکتر «محمد صادق نصراللهی»، عضو هیئت علمی دانشکده مهارت اسلامی و فرهنگ ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر رویداد روشنا گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

در خصوص محورهای رویداد روشنا توضیح دهید؟

با توجه به تعاملی که حدود چند ماه گذشته بین مرکز نوآوری و اندیشکده راهبردی اربعین در دانشگاه امام صادق (ع) شکل گرفت، مقرر شد یک رویداد ایده پردازی در حوزه اربعین راه اندازی شود. بر همین اساس برنامه ریزی های مربوطه از دی ماه سال گذشته آغاز شد ولی در این میان با بحران کرونا مواجه شدیم. برای برخورد با این مسئله دو حالت وجود داشت یا باید رویداد روشنا منتفی می شد و یا با قوت ادامه پیدا می کرد. با این تصمیم ما کرونا را نه تنها یک تهدید بلکه یک فرصت قلمداد کردیم و یک محور جدید به محورهای موضوعی خود تحت عنوان «اربعین در مواجهه با بحران به ویژه بحران کرونا» اضافه کردیم.

هدف از راه اندازی رویداد روشنا چه بود؟

هدف از راه اندازی رویداد روشنا جمع آوری ایده های خلاقانه مردمی در حوزه اربعین، پرورش و رشد این ایده ها، رقابت و انتخاب ایده های برگزیده و برتر و نهایتا معرفی این ایده ها به نهادهای دست اندرکار، جهت حمایت برای اجرا بود؛ ضمن اینکه هدف غایی ما نیز به اجرا درآوردن تعدادی از این ایده ها در جهت ارتقای کمی و کیفی اربعین است.

در رویداد روشنا بیشتر چه ایده هایی مد نظر است؟

ما در این رویداد چهار محور موضوعی تعیین کردیم. یکی از این موضوعات اربعین نورانی است. هدف اربعین نورانی رشد و ارتقای جنبه های معنوی و کارکرد اصلی و ماهیت ذاتی اربعین (رشد معنوی) است. محور دوم تحت عنوان اربعین شیرین که شامل ایده هایی است که به رفع مشکلات خدماتی و فنی اربعین می پردازد؛ به عنوان مثال مشکلات مربوط به سیستم سرمایشی گرمایشی اربعین، حمل و نقل و مواردی از این قبیل را برطرف می کند. محور بعدی به نام اربعین الهام بخش است که یک تفاوت ماهوی با دو محور قبلی دارد. در دو محور قبلی تدارک و پیش بینی اقدامات برای برگزاری اربعین مد نظر بود ولی در این محور به چگونگی طرح ایده هایی برای اداره بهتر جامعه پرداخته می شود،اینکه بتوانیم از ظرفیت های ایجاد شده در اربعین برای حکمرانی بهتر کشورهای جهان و منطقه استفاده کنیم. آخرین محور این موضوع بحث اربعین در مواجهه با بحران به ویژه کرونا است. اگر بدبینانه ترین حالت را هم در نظر بگیریم که اربعین به صورت حضوری برگزار نشود و یا به صورت محدود برگزار شود، علیرغم این مسئله ما باید بدانیم که چه اقداماتی باید صورت بگیرد که امسال آن اثر، نقش و جایگاه اربعین با توجه به شرایط کشور به صورت برجسته تر اجرایی شود.

«روشنا»؛ رویدادی جهانی به منظور بازخوانی متفاوت اربعین

برای عملی شدن این ایده چه اقداماتی صورت گرفته است؟

یکی از محورهای مهم در این راستا استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و پیاده روی های جایگزین در کشور است که با ارایه ایده های شرکت کنندگان مشخص می شود که چگونه می توانیم امسال با وجود بحران کرونا اربعین محدود و مشروط داشته باشیم کما اینکه عربستان هم امسال حج را به صورت محدود و مشروط برگزار می کند لذا ایده های متنوعی در این زمینه ارسال شده است که اطلاع رسانی خواهیم کرد لذا هدف از این رویداد و ایده پردازی ها عدم تکرار تعطیلی سفت و سخت اماکن زیارتی و در صورت امکان، زیارت محدود و مشروط است که انشاءالله بتوانیم امسال در سطوح مطلوبی آیین اربعین را اجرایی کنیم، ولی با توجه به بحران کرونا و اینکه زمان اربعین امسال در نیمه مهر ماه (فصل سرما) است به نظر بنده، امسال یک اربعین بسیار محدودی نسبت به سال های گذشته خواهیم داشت.

چه تعداد ایده در این زمینه ارسال شده و بیشتر در چه محورهایی می باشد؟

بیش از 100 ایده به دبیرخانه دانشگاه امام صادق (ع) ارسال شده است، ولی از تعداد دقیق آن اطلاع کاملی نداریم؛ ضمن اینکه ما دو وبینار هم برای ارتقا و رشد ایده های شرک کنندگان برگزار کردیم که دو وبینار دیگر هم برگزار خواهد شد تا افراد بتوانند به صورت آنلاین ایده های خود را مطرح و داوران هم نظرات خود را ارایه و امتیازهای اولیه را اعلام کنند. یکی از برنامه های مهم ما فرآیند رشد ایده ها است که برای این منظور کلاس های آمادگی را طراحی کردیم که تا 10 روز آینده آغاز می شود و همچنین عرصه بین المللی رویداد اربعین را هم فعال کردیم که ظرف یک ماه آینده احتمالا سایت و پوستر انگلیسی و عربی این رویداد هم انتشار و فعال خواهد شد تا در صورت وجود ایده های بین المللی در این زمینه آنها را هم جمع آوری و استفاده کنیم.

بیشتر چه گروه هایی در ایده پردازی رویداد اربعین شرکت کردند و شرکت کنندگان تا چه زمانی فرصت ارسال ایده های خود را دارند؟

بیشتر قشر جوان مذهبی، هیئتی و افرادی که تجربه اربعین را دارند در این رویداد شرکت کردند. هرچند رسما فرصت ارسال ایده ها به اتمام رسیده است ولی با تصمیم شورای سیاست‌گذاری رویداد، فرصت ارسال ایده کماکان وجود دارد و متقاضیان می‌توانند تا آغاز شروع کلاس های آمادگی با مراجعه به وبگاه رویداد به آدرس rowshana۴۰.ir نسبت به ثبت ایده اقدام کنند، همزمان بررسی و ارزیابی ایده‌های دریافتی تا الان نیز در دستور کار قرار می‌گیرد که اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

برای شرکت کنندگان چه جوایزی در نظر گرفته شده است؟

جوایزی هم برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است که به ترتیب برای گروه اول پنج میلیون تومان، گروه دوم سه میلیون تومان و برای چهار گروه بعدی هر کدام یک میلیون تومان اهدا خواهد شد. ایده های فردی هم ارسال شده است، ولی چون در مرحله رشد و پرورش ایده ها تبدیل به یک تیم و گروه خواهند شد، احتمالا تیم های سه الی پنج نفره تشکیل شود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا