مرمت و بازسازی پل هفته دهنه ساوه شتاب می گیرد


مرمت و بازسازی پل هفته دهنه ساوه شتاب می گیرد

فرماندار ساوه گفت: مرمت و بازسازی پل تخریب شده هفت دهنه ساوه شتاب می گیرد.

علی میرزایی امروز دوشنبه نهم تیرماه در جریان بازدید نماینده مجلس و مجری پروژه احداث و بازسازی پل هفت دهنه ساوه از این پروژه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نزدیکی به فصل بارش‌ها و احتمال وقوع سیلاب اراده جمعی را برای مرمت و بازسازی این پل که بر اثر سیلاب بهار سال ۹۸ تخریب شد، تشدید کرده است و کار بازسازی پل هفت دهنه با پیگیری‌های شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی و نماینده مجلس و فرمانداری تسریع یافته است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد ساخت این پل با شرکت ماشین سازی اراک منعقد و با تجهیز کارگاه در مجاورت پل عملیات اجرایی آن آغاز شده است، اظهار کرد: طبق برنامه زمانبندی قرار است تا سه ماه آینده کار اجرای پایه شمع‌های این پل توسط شرکت ماشین سازی اراک تکمیل شود و طبق قرارداد امیدواریم تا پایان فصل پائیز به بهره برداری برسد.

فرماندار ساوه با اشاره به اینکه برای احداث و بازسازی این پل ۵۲ میلیارد ریال هزینه خواهد شد، اظهار کرد: 10 میلیارد ریال از این مبلغ از منابع ستاد بحران و مابقی نیز از منابع شهرستانی و استانی تامین خواهد شد و با پرهیز از فرصت سوزی و با کار کارشناسی و مطالعاتی مرمت پل با استحکام بالا انجام می شود و گابیون بندی در مسیر رودخانه صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر آمادگی ستاد بحران شهرستان ساوه برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی از قبیل آتش سوزی، سیل و ... گفت: آتش سوزی‌های پرشمار در کشور معضل مهم پیش روست و در شهرستان ساوه نیز افزون بر ۲۴۰ هزار هکتار سطوح مرتعی و مزارع با این معضل مواجه شدند.

فرماندار ساوه تصریح کرد: مدیریت بحران شهرستان در زمینه ایمن سازی سد و کانال‌ها، هوشمندسازی مخازن گاز طبیعی و دیگر اقدامات پیشگیرانه در زمینه بلایای طبیعی و حوادث و ایمن سازی نقاط حادثه خیز مسیل‌ها، رودخانه‌ها و کانال ها آمادگی کامل دارد.

در ادامه نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر تسریع در تکمیل روند بازسازی پل هفت دهنه تا قبل از فرا رسیدن فصل پائیز و سیلابی شدن رودخانه مزلقان افزود: بخشی ازاین پل در شرکت ماشین سازی اراک برای استقرار ۱۲ پایه آن، ساخته می شود و حفاری‌های عمیق به عمق ۲۰ متر انجام و نصب پل بر روی رودخانه انجام خواهد شد که در مجموع حدود پنج ماه زمان خواهد برد.

حجت الاسلام محمد سبزی افزود: سازه‌های فلزی توسط شرکت ماشین سازی اراک در دست ساخت است و روند کار را با دقت دنبال خواهیم کرد تا وقفه ای در عملیات اجرایی آن پیش نیاید.

وی با اشاره به اینکه تمام طول پل بازسازی نمی‌شود، اظهار کرد: بخشی از پل آسیب چندانی ندیده است، اما احتمال آسیب دیدن آن وجود دارد ولی به لحاظ هزینه‌های بالای بازسازی و مرمت کامل پل، مقرر شده است که کار گابیون بندی در بستر رودخانه اجرایی شود تا در صورت وقوع سیلاب و طغیان به سمت بخش باقی‌مانده، کل پل آسیب جدی نبیند.

واحدی مدیر اجرایی طرح پل هفت دهنه نیز گفت: با توجه به اینکه ۷۰ درصد از ملزومات بازسازی پل هفت دهنه مربوط به سازه آن است، مواد اولیه تهیه و در شرکت ماشین سازی اراک در دست ساخت است و ۳۰ درصد دیگر از کار مربوط به اجرای پایه‌ها و عرشه است که بر روی رودخانه انجام می شود.

وی بخش حفاری را از مهمترین فعالیت‌های بازسازی پل هفت دهنه دانست و افزود: باید چاله‌هایی به عمق ۲۰ متر برای ۱۲ شمع که عرشه بر روی آن نصب می‌شود حفر شود.

به گفته واحدی، دسترسی آسان به بتن، خشک بودن بستر و نبود انحراف در رودخانه موجب شتاب در اجرای این پروژه خواهد شد و امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات، کار احداث سازه‌های فلزی این پل ۱۳۰ تنی طبق برنامه زمانبندی به اتمام برسد.

ایسنا پیشتر با انتشار گزارشی با عنوان " پل هفت دهنه ساوه از تخریب تا تهدید" که در تاریخ ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت به تشریح مشکلات و تبعات متاثر از تخریب این پل که راه ارتباطی ساوه به چندین روستا و سد الغدیر و نیز یکی از راه های مواصلاتی ساوه به تفرش را مسدود کرده بود پرداخت. هم اکنون با ایجاد یک راه دسترسی از داخل کانال آب که ناایمن بوده و احتمال بروز خطر برای مسافرین وجود دارد، امکان تردد فراهم شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری