تکذیب حکم اعدام برای سه بازداشتی آبان 98


تکذیب حکم اعدام برای سه بازداشتی آبان 98

در روزهای اخیر خبر تایید حکم اعدام سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه سال 1398 واکنش‌های بسیار را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشت که به دنبال آن چهارشنبه چهارم تیر ماه این خبر تکذیب شد. دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکمی درباره بازداشت‌شدگان آبان سال 98 تایید نشده است.

تکذیب حکم اعدام برای سه بازداشتی آبان 98
به گزارش فانوس؛ رسانه‌ها گزارش دادند که دیوان عالی کشور حکم اعدام سه نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های آبان ماه سال ۱۳۹۸ را تایید کرده است، این درحالی است که باشگاه خبرنگاران جوان این خبر را به نقل از منابعی تکذیب کرده است.

چند روز پیش خبری درباره تایید احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه نفراز شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ماه در دیوان عالی کشور منتشر شد؛ خبری کذب که دیوان عالی کشور آن را رد کرد.

یک منبع آگاه در دیوان عدالت کشور درباره این احکام اظهار کرد: خبر تایید حکم اعدام برای این افراد صحت ندارد. وی ادامه داد: حکمی درباره بازداشت شدگان آبان ماه تایید نشده است. این بازداشت‌شدگان سوم اسفند ۱۳۹۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام‌هایی از جمله مشارکت در تخریب و تحریق به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و محاربه به اعدام محکوم شده بودند.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی در این دادگاه همچنین به سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب به تحمل زندان و شلاق محکوم شدند.

اعتراض‌های خیابانی آبان ماه در پی افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین در ایران برپا شد و به سرعت در بیش از ۱۰۰ شهر گسترش یافت. مجتبی ذوالنوری، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تعداد کشته‌های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد. همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم گفته بود حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. اگرچه هنوز شمار دقیق مجروحان و بازداشت‌شدگان روشن نیست، ولی حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیشین شورای اسلامی شمار بازداشتی‌ها را حدود هفت هزار نفر اعلام کرده بود. با این حال برخی منابع خبری گزارش دادند که در باره پرونده این سه بازداشتی یکی از وکلا صحبت کرده و دوباره بر صحت خبر تایید شدن حکم اعدام تاکید کرده و گفته است: این پرونده شرایط خاصی دارد و وکلا امیدوارند که با کاستن از حساسیت‌ها، در مرحله واخواهی تغییری در این حکم ایجاد کنند. ولی با این وجود منابع رسمی تایید حکم اعدام را تکذیب کردند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بک گراند بنفش | 100 عکس پس زمینه بنفش برای گوشی شیک و فانتزی