جزئیات انفجار در پارچین تهران


جزئیات انفجار در پارچین تهران

بامداد روزگذشته فیلمی به سرعت منتشر شد که در آن نور نارنجی‌رنگی همراه با صدای مهیب آسمان منطقه شرقی تهران را شبیه به غروب خورشید روشن می‌کرد. برخی در فضای مجازی نوشتند که صدا و نوری در پردیس، بومهن و مناطق اطراف تهران به وضوح شنیده و رویت شده بود. بسیاری با بررسی نقشه‌ها نشان دادند که محل انفجار جایی نزدیک پارچین بوده است. بعد از این مقامات نظامی...

جزئیات انفجار در پارچین تهران
به گزارش فانوس ؛ بامداد جمعه ۶ تیرماه، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از مشاهده نور نارنجی‌رنگ همراه با صدایی مهیب در مناطق شرقی تهران و منطقه پارچین خبر دادند. نور شدیدی که به مدت چند ثانیه در شرق تهران، خواب ساکنان این منطقه را برآشفت و گمانه‌زنی‌های بسیاری را درباره علت وقوع آن مطرح کرد. در ویدئوها و عکس‌هایی که در مورد حادثه تازه پنجشنبه شب در فضای منتشر شده، نوری از پشت یک زمین مرتفع که کم و زیاد می‌شود، قابل مشاهده است. یکی از ویدئوها از شهرک پردیس گرفته شده و کسی که آن را به اشتراک گذاشته می‌گوید که صدای انفجاری هم شنیده شده است.
در ارتباط با انفجار دیروز داود عبدی، مدیر کل روابط عمومی وزارت دفاع در گفت‌وگو با شبکه خبر در خصوص رؤیت نوری در اطراف شرق تهران گفت:«ساعت حدود یازده و نیم تا ۱۲ شب یک مخزن گاز در منطقه عمومی پارچین دچار انفجار می‌شود که بلافاصله آتش حاصل این انفجار توسط آتش‌نشانی مهار شد و این حادثه تلفاتی نداشته و به مراکز نظامی این منطقه ارتباطی نداشته است. خبرگزاری فارس نیز در همین خصوص نوشته، تصاویر منتشر شده مربوط به انفجار یک مخزن گاز صنعتی در حاشیه یکی از مراکز وزارت دفاع بوده است. این انفجار هیچ ارتباطی به تاسیسات نظامی واقع در منطقه فوق ندارد. در بخش ورودی منطقه نظامی پارچین هیچگونه ازدحام یا تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی وجود ندارد.
این اولین بار نبوده که در پارچین انفجار رخ می‌دهد. ۲۲ آبان ۱۳۸۶ هم انفجاری در منطقه پارچین رخ داد که گفته می‌شود به روستای حمومک در اطراف آن آسیب زد. کارخانه‌های صنایع دفاع در پارچین از سال ۱۳۱۱ فعالیت داشته‌اند و امروزه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی سازمانی و همچنین شهرک‌های اقماری دارد. در این میان معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران نیز از مردم خواست، به شایعات در خصوص علت صدای شرق تهران توجه نکنند. حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: تاکنون گزارشی از علت صدا و نور در شرق تهران نداشتیم. معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران ادامه داد: بررسی علت دقیق نور و صدای شرق تهران به نیروی انتظامی سپرده شده و در حال بررسی موضوع هستند.
همچنین مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گفت: تاکنون تقاضایی برای اعزام آمبولانس در خصوص نور و صدای شرق تهران نداشتیم. میرشهاب‌الدین قوامی در گفت‌وگو با مهر در خصوص این موضوع گفت: تقاضایی از اورژانس مبنی بر اعزام تکنسین و آمبولانس در این خصوص نداشته‌ایم. مدیر روابط عمومی اورژانس تهران افزود: اورژانس آمادگی دارد، تا در صورت تقاضای آمبولانس یا وقوع حادثه به سرعت نیرو و تجهیزات به محل اعزام کند.
در ادامه صحبت‌های تکمیلی‌ امیر سرتیپ دوم داود عبدی نیز عنوان داشت :‌ پس از انفجار این مخزن گاز همکاران ما در محل مستقر و در حال بررسی دقیق‌تر موضوع هستند. اطلاعات تکمیلی درخصوص این انفجار متعاقبا از سوی مراجع ذیصلاح اعلام می‌شود. وی افزود: در عین حال بلافاصله یگان‌های آتش‌نشان و اطفاء حریق وارد منطقه شدند و آتش را به خوبی و با سرعت مهار کردند. خوشبختانه به کسی آسیب نرسیده و تلفانی هم نداشتیم و مجموعه و منطقه مخازن گاز تحت کنترل است.
بنده دقایقی پیش از این منطقه خارج شدم و الحمدالله همه چیز به روال عادی است. آنجا منطقه مسکونی نیست، یک جای تپه مانندی است که این اتفاق در آن رخ داده است و خدا را شکر می‌کنیم که آسیبی به کسی وارد نشده است. از طرف دیگر یک منبع آگاه در نیروهای مسلح نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این که موضوع در دست بررسی قرار دارد، از مردم خواست تا بدون توجه به شایعه‌سازی‌های رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب، منتظر اعلام اخبار رسمی درباره جزئیات این اتفاق باشند.
پارچین نام شهرک و منطقه‌ای در جنوب شرقی شهر تهران که در شمال شرقی شهرستان پاکدشت واقع است؛ بخشی از تأسیسات نظامی ایران و همچنین کارخانه‌های صنایع دفاعی کشور در آنجا قرار دارد. پیش از این در سال ۱۳۹۳ خبرگزاری ایسنا در توصیف موقعیت نظامی این منطقه نوشته بود: «تمرکز صنایع مهم دفاعی کشور در این مجموعه به همراه نگهداری ذخایر موشکی و دیگر مهمات متعارف، این سایت را به یکی از تاسیسات قابل توجه دفاعی تبدیل کرده و غربی‌ها نیز آن را جزء تاسیسات راهبردی نظامی تلقی می‌کنند.» موضوع بازدید از سایت پارچین پیش از این برای سال‌ها همواره یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف میان ایران و قدرت‌های بزرگ در جریان مذاکرات هسته‌ای بوده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ جشن الفبا کلاس اول عمو مسعود