شیوع گسترده ویروس کرونا تأثیر بسیار شدیدی روی تمامی صنایع گذاشته اما شاید صنعت خودرو بتواند از اقدامات سخت گیرانه ای که طی این دوران چالشبرانگیز اتخاذ شده بهره ببرد.
آدریان هالمارک مدیر اجرایی ارشد بنتلی قویاً معتقد است یکی از مزایای این وضعیت سریعتر شدن روند توجه به خودروهای الکتریکی است. او آینده را نه به عنوان نقطه پایان بلکه به عنوان نقطه چرخش میبیند.
او میگوید:
ما باید بهصورت بیرحمانهای اولویتهای خود را تغییر داده و هزینهها را کنترل کنیم. هر چیزی که انجام دادهایم روی پیشرانههای درونسوز بوده است. ما باید برخی نسخهها را حذف کرده یا به تأخیر بیندازیم. همه محصولات پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی باید در آینده توسعه یابند. ما و صنعت خودرو شاید این وضعیت شیوع کرونا را یک شتاب دهنده طبیعی به سمت تکنولوژیهای سبز بدانیم. اگر شما مجبور به اولویتبندی باشید چه چیزی را اولویت اول میدانید؟ قدرت بیشتر یا تکنولوژی سلولی بیشتر؟ پاسخ واضح دومی است.
اوایل ماه جاری میلادی بود که بنتلی بهصورت رسمی اعلام کرد هزار نفر از کارمندان خود در بریتانیا را اخراج میکند که این به معنی بیکار شدن حدود یکچهارم نیروی کاری این خودروساز میباشد. بنتلی ۴۲۰۰ کارمند تماموقت داشته که حدود ۲۲۰۰ نفر آنها در کارخانه کرو مشغول به کار هستند.
این لوکس سایز بریتانیایی تعهد خود به الکتریکی سازی هرچه سریعتر محصولاتش را نیز اعلام کرده است. هالمارک گفته است:
ما کارخانه خود را پایدار کردهایم و پله بعدی هم پایدارسازی محصولات و زنجیره تأمین خواهد بود.
اولین محصول الکتریکی بنتلی ظاهراً در سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. ظاهراً این برند شکل بدنه سدان قدبلند را برای اولین محصول الکتریکیاش انتخاب کرده و میتواند آن را جایگزین غیرمستقیم مولسان معرفی کند.
این شرکت قبلاً با کانسپت EXP 100 GT نشانههای این خودرو را بروز داده است. این کانسپت از چهار پیشرانه الکتریکی با قدرت ۱۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۹۱ نیوتون متر استفاده کرده و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۲.۵ ثانیهای، حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعتی و برد ۷۰۰ کیلومتری دارد. شارژ ۸۰ درصدی باتری این مدل مفهومی تنها ۱۵ دقیقه طول میکشد.