توافق سودان و مصر درخصوص سد النهضه


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/)، وزیر امور خارجه سودان از توافق با مصر درخصوص سد النهضه اتیوپی...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، وزیر امور خارجه سودان از توافق با مصر درخصوص سد النهضه اتیوپی خبر داد.
خبرگزاری آناتولی گزارش داد:عمر قمرالدین دیروز در جلسه اتحادیه عرب که از طریق ویدئو کنفرانس در سطح وزیران برگزار شده بود تا به بررسی اوضاع لیبی و سد الهضه اتیوپی بپردازد اعلام کرد با مصر درخصوص پیش نویس قطعنامه آتی درخصوص سدالنهضه موافق است و دو کشور با یکدیگر هماهنگی‌هایی بعمل آورده اند و درخصوص ۹۰ درصد از اختلافات به توافق رسیده اند.
در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه سودان در این خصوص صادر کرده همچنین آمده است: سودان آمادگی کامل خود را برای همگرایی اتیوپی و مصر اعلام کرده است. در این بیانیه به جزئیات توافق سودان و مصر اشاره نشده، اما آمده است: سودان یکی از طرف‌های اصلی در گفتگو‌های مربوط به سد النهضه است. این کشور خواستار ادامه گفتگو‌های سازنده و جلوگیری از تنش شده است. در این بیانیه همچنین بر حق اتیوپی برای استفاده از منابع آبی و حق سودان و مصر در حفظ امنیت آبی شان تأکید شده است. مصر و اتیوپی درخصوص این بیانیه واکنش فوری نشان نداده اند.
دوشنبه گذشته سازمان ملل متحد بر لزوم حل و فصل مسالمت جویانه اختلافات برسر سد النهضه تأکید کرده بود. اتیوپی از پیشرفت ۷۴ درصدی عملیات احداث این سد خبر داده و اعلام کرده است از ماه ژوئیه آینده آبگیری آن آغاز خواهد شد. سودان و مصر با اقدام یکجانبه اتیوپی برای آبگیری این سد مخالفت کرده اند.
مذاکرات مصر و اتیوپی و سودان طی سال‌های گذشته متوقف شده است. جدیدترین اختلاف آن‌ها حدود یک هفته پیش بود که قاهره و آدیس آبابا یکدیگر را به لجبازی و تلاش برای تحمیل راه حل‌های غیر عملی متهم کردند.
وزیر آب سودان: طرح حمدوک مناسب‌ترین راه برای حل اختلافات است
به گزارش اسکای نیوز، وزیر آب سودان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت::عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان تماس‌های مستمری با مصر، اتیوپی و ناظران مذاکرات سد النهضه دارد.
طرح پیشنهادی حمدوک مناسب‌ترین راه برای پایان دادن به اختلافات موجود درباره سد النهضه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل