رصد خورشید گرفتگی در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز


رصد خورشید گرفتگی در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز

رصد خورشید گرفتگی صبح امروز اول تیرماه در بزرگترین رصدخانه فعال کشور یعنی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز، واقع در رشته کوه‌های سهند تبریز با حضور 50 نفر از اساتید، فعالان و علاقمندان برگزار شد.

این برنامه از سوی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی این دانشگاه برگزار شد و با استفاده از سه تلسکوپ و فیلترها و عینک‌های مخصوص، خورشید رصد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز در 45 کیلومتری جنوب شهر تبریز، بر فراز کوه بلیندی با عرض جغرافیایی تقریبی 38 درجه شمالی و طول جغرافیایی تقریبی 46 درجه شرقی مستقر است.

این رصدخانه دارای یک تلسکوپ خورشیدی انکساری (شش اینچی) است که جهت بررسی پدیده‌های خورشیدی و لکها و شراره‌ها استفاده می‌شود و مجهز به فیلتر Hα است. همچنین وجود دو تلسکوپ 40 و 60 سانتی متری کاسگرین با پانل الکترونیکی و رصد ستارگان تا قدر 11، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور 32 کیلوات و ژنراتور 5 کیلوات و... از جمله امکانات موجود در این رصدخانه است. هر کدام از این تلسکوپ‌ها درگنبدهای جداگانه قرار دارند و هر گنبد دارای سه طبقه است.

رصد خانه خواجه نصیر الدین طوسی در حال حاضر بزرگترین رصدخانه فعال کشور است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای رصدی محققان از سراسر کشور باشد.

رصد خورشید گرفتگی در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی دانشگاه تبریز

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لمس کامل بدن شبنم قربانی توسط شهاب حسینی در فیلم سینمایی ! / هم آغوشی بعید بعد انق...