نسبت میان عید فطر و امام عصر (ع)/نماز عید بیعت و اعلام حضور با ولی زمان


نسبت میان عید فطر و امام عصر (ع)/نماز عید بیعت و اعلام حضور با ولی زمان

حجت الاسلام رضایی گفت: نفس حضور شما در این نماز بیعت و اعلام حضور است. نماز عید بزرگترین تجمعی است که به عنوان یک نماد مردم با حضور در آن با ولی زمان خود بیعت می کنند. روایت داریم که عید فطر از جهت فضیلت همچون شب قدر است.

حجت‌الاسلام «محمد رضایی» در گفت و گو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با «نسبت میان عید فطر و امام عصر (ع)» تصریح کرد: در برنامه ها و اعمال روز فطر در برخی از ادعیه و زیارات فقراتی دیده می شود که در آن بحث مهدویت مطرح شده است. از جمله در اعمال روز عید فطر آمده است که مستحب است وقتی در حال آماده شدن برای حضور در نماز عید هستید دعای کوتاهی را بخوانید که از امام باقر (ع) روایت شده و بسیار شبیه فراز پایانی دعای افتتاح است، آنجا که بر این فراز تاکید می کند که «اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْکَ فى دَوْلَةٍ کَریمَةٍ : تُعِزُّ بِهَا الاِْسْلامَ وَاَهْلَهُ ...» خدایا من در این روز از خانه بیرون آمده و به سوی نماز عید می روم در حالی که رغبت و آرزوی من دولت کریمه ای است که هنوز محقق نشده است.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: در همین راستا امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: «هر گاه اعیاد اسلامی تکرار می شود (به ویژه عید فطر و قربان) حزن و اندوه ما نیز تشدید می گردد.» از چه جهت؟ شاید از این جهت حضرت چنین بیانی دارند که ما در اسلام دو اجتماع بزرگ داریم یکی اجتماع حج است که در بسیاری از ادعیه ماه مبارک رمضان نیز توصیه شده که توفیق حج از خدا بخواهید چرا که حج بزرگترین اجتماع مسلمانان در دنیا است و محور آن نیز امام است.

این کارشناس مهدوی خاطرنشان کرد: در روایتی داریم که مردم مأمور به حج شدند تا یک جا جمع شده و ضمن مراسم حج بدانند که باید با امام خود بیعت داشته باشند. دومین اجتماع بزرگ مسلمانان عید فطر است. بزرگترین و باشکوه ترین عید بخصوص در جهان اسلام غیرشیعی عید فطر است و در جامعه اسلامی تشیع نیز شما باشکوه ترین حضور مردمی را در نماز عید فطر می توانید ببینید.

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: این تجمع از نکات منحصر بفردی است که شما در هیچ جا و هیچ زمان دیگری شاهد آن نیستید و محور آن نیز امام است یعنی شما در روز عید با ولی زمان خود بیعت می کنید.

وی در این رابطه گفت: نفس حضور شما در این نماز بیعت و اعلام حضور است. نماز عید بزرگترین تجمعی است که به عنوان یک نماد مردم با حضور در آن با ولی زمان خود بیعت می کنند. روایت داریم که عید فطر از جهت فضیلت همچون قدر است .

وی در توضیح شباهت عید فطر با قدر گفت: همچنان که در شب های قدر هر سال، اعمال هر سال شما بر امام تان وارد می شود و سال جدیدی برای شما آغاز می گردد عید فطر نیز پایان یک دوره عبادی است. همچنان که در عید نوروز وقتی شما می خواهید وارد یک سال جدید شوید برای ورود به زندگی عادی یک مراسم خاص (13 بدر) دارید در عید فطر نیز پایان یک دوره عبادی است و شما از فردای عید وارد زندگی روزمره می شوید چرا که از شب قدر سال جدید و زندگی جدید شما آغاز می شود اما بلافاصله بعد از شب قدر وارد سال جدید نمی شوید بلکه یک هفته فرصت دارید و هنوز روزه و اعمال رمضانی شما ادامه دارد تا عید فطر.

حجت الاسلام رضایی ادامه داد: در عید فطر شما شاهد تجمع عظیمی هستید که در آن نشان می دهید که در صحنه حضور دارید و می خواهید بیعت کرده و سیر و سلوکی را که در رمضان داشته و رنگ خدا گرفته اید و سبقت الله شده‌اید نشان دهید. می خواهید نشان دهید که از این سیر و سلوک تاثیر پذیرفته اید. شما می خواهید این تاثیرپذیری را در نماز عید و با یک حضور جمعی نشان دهید و این حضور جمعی بیانگر آن است که رهبانیت و گوشه نشینی در اسلام نیست.

وی در همین رابطه تاکید کرد: شما در این تجمع عظیم شرکت می کنید تا نور عبادت و معنویت خود را نشان دهید و از فردا وارد زندگی روزمره شوید، اینها همه یعنی بیعت اما این مناسک وقتی امام(عج) در آن حضور نداشته باشد، آن هیبت، شکوه و ابهت خود را از دست می دهد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به تفاوت میان نماز عید در زمان حضور و غیبت امام در جامعه گفت: اینکه در زمان حضور ائمه(ع) نماز عید واجب بوده اما در زمان غیبت مستحب شده و باز در زمان ظهور نماز عید واجب می شود دلیلی دارد و دلیل مستحب بودن آن در زمان غیبت این است که روح اصلی آن در جامعه حضور ندارد. وقتی امام(عج) در جامعه حاضر باشد روح اصلی عید وجود دارد و نماز واجب می شود، پس عید فطر چه نسبتی با ولی زمان دارد؟ عید فطر بعد از شب قدر است، بعد از یک ماه اعمال ویژه که شما یک سلوک خاص پیدا کرده و خود را تطهیر کرده اید. چرا که اصولا کار ماه رمضان تزکیه و تطهیر و نورانیت بخشی است. یک دستگاه تحول ساز که انسان را برای زندگی دینی آماده می کند.

حجت الاسلام رضایی تاکید کرد: اما زندگی دینی یک امر فردی نیست بلکه به طرف یک جامعه دینی فراگیر و جهانی حرکت کردن است و این جامعه فراگیر دینی باید رهبر نیز داشته باشد. شما می بینید در ماه مبارک رمضان با قرآن انس دارید، سلوک شخصی و فردی دارید، در نماز جماعت و مناسک جمعی شرکت می کنید اما یک حلقه مفقوده ای در این میان وجود دارد که آن امام زمان(عج) است.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: این حلقه مفقوده یعنی امام در دسترس شما نیست و به همین دلیل شما در روز عید فطر در عین اینکه جشن دارید اما گویا به گونه ای دل نگران یک گمگشته هستید. همه مردم در همه شهرها این حس ناقص بودن عید را دارند همچنان که حضرت زهرا(س) فرمودند: «خداوند امامت ما را محور اتحاد، همگرایی و وحدت قرار داد.» و اکنون این کانون همدلی و همگرایی وجود ندارد لذا شما بزرگترین عید را در گستره جهانی بیش از یک میلیارد نفری دارید اما تاثیری از آن نمی برید مانند زمان حج که شما یک حماسه باشکوه می بینید اما هیچ کارکردی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دلیل وارد شدن دعای ندبه در روز عید فطر نیز همین است شما در عید به دنبال آن هستید که با امام عصر(عج) بیعت کنید در حالی که او حضور ندارد و همین مسئله باعث حزنی در درون شما می شود به همین دلیل دعای ندبه می خوانید تا به شکل غیرمستقیم با امام مهدی(عج) بیعت کنید.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان