مبارزه با موادمخدر جامعه مطالبه‌گر می‌خواهد


مبارزه با موادمخدر جامعه مطالبه‌گر می‌خواهد

کرمانشاه- ایرنا- دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه گفت: جامعه باید نسبت به مبارزه با موادمخدر مطالبه گر باشد چرا که متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی پای کار نیستند و این موضوع به کل مجموعه صدمه می‌زند.

علی شمشیری روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه بر ضرورت یکدستی و مدیریت واحد ۲۴ وزارتخانه و دستگاه مرتبط با حوزه مبارزه با موادمخدر تاکید کرد تا از تفاسیر گوناگون نسبت به قوانین مبارزه با این جرایم جلوگیری شود.

او از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در طراحی صفر تا صد شکل جدیدی از سازوکار مبارزه با موادمخدر در کشور پای کار بیایند که جوابگوی نیاز امروز جامعه باشد.

به باور وی، هم اکنون به هر محله ای که سربزنید مردم از سازوکار فعلی مبارزه با موادمخدر راضی نیستند و این نارضایتی در سیستم منجر به ایجاد راه نفوذ مافیای موادمخدر در سیستم و فساد آن می شود.

آنگونه که شمشیری گفت: مافیای موادمخدر در کشور به دلیل گردش بالای مالی که دارد می تواند روزنه ای برای نفوذ و انحراف و لغزش افرادی در سیستم پیدا کند که دچار تنگاها و گرفتاری های مالی است.

تقاضای جهانی برای موادمخدر در حال افزایش است

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه، از افزایش تقاضا برای موادمخدر در سطح جهانی خبر داد و افزود: ۵.۵ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دنیا حداقل یکبار تجربه مصرف موادمخدر را دارند که این نسبت در کشور ما ۵.۴ درصد برآورد شده است.

به گفته شمشیری، در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۶۶ نوع ماده مخدر در جهان وجود داشت که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۸۰۳ نوع رسیده است.

او مواد مخدر را ابزاری سیاسی برای تسلط نظام سلطه به کشورها دانست و گفت: وقتی نیروی فعال یک کشور از پای در بیاید دیگر چیزی برای آن کشور باقی نمی ماند.

کاهش سن مصرف کنندگان موادمخدر از جمله نگرانی های امروز جامعه است که شمشیری به آن اشاره کرد و گفت: با اینکه نرخ شیوع مصرف موادمخدر ۱۵ سال اعلام شده است اما شاهد کاهش این سن در جامعه هستیم.

مبارزه با موادمخدر جامعه مطالبه‌گر می‌خواهد

۵ درصد جامعه آماری مصرف کنندگان موادمخدر را زنان تشکیل می دهند

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه در ادامه به وضعیت مصرف مواد مخدر در میان جامعه آماری خانم ها اشاره کرد و گفت: این میزان پنج درصد کل جامعه آماری مصرف کنندگان برآورد شده است اما بسیاری از موارد مصرف به صورت خاموش با عناوینی مانند لاغری اتفاق می افتد که در درازمدت خودش را نشان می دهد.

به گفته شمشیری، بسیاری از تبلیغات ماهواره ای برای موارد درمانی و زیبایی ریشه در روانگردان ها دارد و کشور ما بیشتر از سایر کشورها در معرض این تبلیغات ماهواره ای قرار دارد.

مشکلات همسایگی با افغانستان و پاکستان

وی در ادامه به کشور افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده موادمخدر در جهان اشاره کرد و گفت: تولیدات این کشور در زمینه موادمخدر از ۱۸۵ تن سال ۲۰۰۱ میلادی به هشت هزار تن در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

به گفته شمشیری، بخش دیگری از ترانزیت موادمخدر از سمت کشور پاکستان اتفاق می افتد که خسارت جبران ناپذیری به کشور وارد کرده است.

۶۵ درصد مراجعان مراکز ترک اعتیاد تکراری هستند!

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر استان کرمانشاه در خصوص وضعیت درمانی معتادان به موادمخدر نیز گفت: در بخش درمان درصد توفیقمان بسیار ناچیز است به گونه ای که در خوشبینانه ترین حالت ممکن تا ۱۰ درصد معتادان بهبودی دارند و هم اکنون ۶۵ درصد معتادانی که برای درمان مراجعه می کنند تکراری هستند!

شمشیری تاکید کرد که متاسفانه ماندگاری پاکی معتادان ۲ ماه بیشتر دوام ندارد و دلیلش هم ناکامی دولت و سیستم جامعه در صیانت از پاکی این افراد پس از خروج از مراکز ترک اعتیاد است.

آنچنان که وی گفت: برآورد شده که حدود سه میلیون نفر مصرف کننده دایمی و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی مواد مخدر در کشور وجود داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی