جابجایی روستای جنگلده مینودشت آغاز شد


جابجایی روستای جنگلده مینودشت آغاز شد

گنبدکاووس - ایرنا - عملیات اجرایی احداث 200 واحد مسکونی روستای جنگلده بالا از توابع بخش مرکزی مینودشت که در طرح جابجایی روستاهای واقع در حریم مخزن سد نرماب چهل‌چای این شهرستان قرار دارد عصر امروز سه‌شنبه با حضور استاندار و برخی مدیران کل گلستان آغاز شد.

جابه جایی روستای جنگلده بالا از حدود ۱۲ سال پیش با آغاز برنامه ریزی برای احداث سد نرماب چهل چای مینودشت مطرح شد تا این که با رفع برخی موانع از جمله تامین زمین مناسب، کسب مجوز تغییر کاربری و تامین اعتبارات مورد نیاز، انتقال ۱۹۲ خانوار ساکن این روستای به مکان جدید در دستور کار قرار گرفت.

به گفته سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی روستای جنگلده بالا به همراه احداث مسجد، فضاهای اداری، آموزشی، ورزشی، فرهنگی و فضای سبز و بوستان کودک این روستا که در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار انجام می‌شود، ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که ۳۰۰ میلیارد ریال آن از محل منابع اعتباری سال گذشته وزارت نیرو تامین شده و بقیه بودجه آن نیز در سال جاری تامین و هزینه می‌شود.

سیدمحسن حسینی افزود: پیمانکار احداث واحدهای مسکونی و دیگر بناها و فضاهای پیش بینی شده برای روستای جنگلده بالا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان است که مقرر شد تا پایان امسال تمامی بناها و فضاهای پیش بینی شده را تکمیل و به اهالی این روستا تحویل دهد.

وی با عذرخواهی از طولانی شدن زمان انتقال روستای جنگلده بالا گفت: علاوه بر بناها و فضاهای پیش بینی شده در سایت جدید این روستا، از امروز ساخت مسجد روستای جنگلده پایین و آسفالت بخشی از معابر مکان جدید این روستا شروع شد.

به گفته حسینی پس از پایان ساخت و ساز بناها و فضاهای پیش بینی شده در سایت جدید روستای جنگلده بالا، عملیات آبگیری سد نرماب چهل چای آغاز می‌شود.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان ادامه داد: برای ادامه ساخت مخزن سد نرماب چهل چای در سال گذشته هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده بود که ۱۰۰ درصد تخصیص یافت.

وی افزود: با تکمیل این سد آب شرب افزون بر ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت مناطق شرق گلستان و آب مورد نیاز ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی پایین دست تامین می‌شود و مخاطرات سیل‌های احتمالی در این منطقه نیز کاهش خواهد یافت.

همچنین سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم دراین مراسم وعده داد واحدهای مسکونی و دیگر بناهای مربوط به فضاهای آموزشی، اداری، فرهنگی، ورزشی، بوستان و فضای سبز روستای جنگلده بالا را تا ایام دهه فجر پیروی انقلاب امسال احداث و تحویل اهالی شود.

عملیات اجرایی سد نرماب چهل چای از طرح‌های ملی وزارت نیرو با اعتبار پیش بینی شده اولیه چهار هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ بر روی سه رودخانه نرماب، چهل چای و خرمارود در شهرستان مینودشت آغاز شد.

این سد مخزنی که از نوع خاکی همگن به ارتفاع ۶۰ متر و حجم مخزن ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب است باهدف کنترل و ذخیره سیلاب، توسعه و بهبود کشاورزی در زمین های زیرپوشش، استفاده صحیح از منابع آب زیر زمینی و تلفیق آن با آب سطحی، تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، توسعه صنعت گردشگری و تولید برق توسط وزارت نیرو و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در حال ساخت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)