حناچی: امحای زباله را در شهرهای پیشرفته دنیا به بخش خصوصی نمی‌سپارند


حناچی: امحای زباله را در شهرهای پیشرفته دنیا به بخش خصوصی نمی‌سپارند

تهران- ایرنا- شهردار تهران گفت: در شهرهای برلین و وین کار امحای زباله دست بخش خصوصی نیست و مسئولان این کلانشهر می‌گویند که هدف ما سود ده بودن نیست بلکه انجام درست کار است.

به گزارش ایرنا؛ «پیروز حناچی» روز دوشنبه در آئین آغاز اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) اظهار داشت: موضوع پسماند موضوع مهم است و باید ابعاد حاکمیتی آن از ابعاد محلی جدا شود و بدانیم که ابعاد حاکمیتی آن بزرگتر است.

وی ادامه داد: مرحله اول مطالعات ما برای مدیریت پسماند تمام شده و آماده اجرا است و اگر بتوانیم مردم را در این برنامه همراه خود کنیم تحول عظیمی رخ می دهد.

به گفته حناچی، هرچه از حجم ۷ هزار تن پسماندی که روزانه از تهران کم شود و هر میزان کار تفکیک زباله های تر و خشک درست تر انجام شود، موفقیتی بزرگ خواهد بود.

شهردار تهران افزود: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا جمع آوری زباله را به جای هر شب به یک روز در هفته تبدیل کرده اند تا هزینه‌های خود را مدیریت کنند البته این موضوع با کاهش تولید زباله محقق می شود.

وی ادامه داد: بخشی از مشکلات امروز ما هم بر می‌گردد به شیوه فعلی جمع آوری زباله. این مخازنی که در شهر قرار دادیم شاید یک سری از کارهای ما را راحت کرده باشد اما تبعات جبران پذیری هم به شهر وارد کرده است.

حناچی تصریح کرد: امروز یکی از محل های تجمع موش و حیوانات موذی همین مخازن است و حالا به آن، موضوع زباله گردی که خود یک مشکل دیگر محسوب می شود را هم اضافه کنید.

شهردار تهران گفت: در آسیا و در برخی کشورها طرحی به نام تری آر(three R) وجود دارد به معنای زباله کمتر تولید شود، آنچه تولید می شود قابل بازیافت باشد و سومین موضوع اینکه شی بازیافت شده قابلیت استفاده مجدد داشته باشد.

وی افزود: یک نظریه دیگر هم است که هزینه امحای زباله همان ابتدا خرید آن شی از خریدار کسب می شود که این خود به خود به کاهش زباله منجر می شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز خانم خانه دار ما نمی داند که اگر در حین جمع آوری زباله منزل رطوبت زباله را در سینک ظرفشویی بگیرد چه تاثیری در کاهش شیرابه حجم و وزن زباله خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید