با کرونا به دیابت مبتلا می‌شویم؟


با کرونا به دیابت مبتلا می‌شویم؟
کرونا میتواند باعث شیوع دیابت بین اشخاص سالم شود.

مشاهدات بالینی یک گروه بین المللی از پژوهشگران نشان می دهد رابطه ای دوجانبه بین کوویدـ۱۹ و دیابت برقرار است. از یک طرف دیابت موجب افزایش ابتلا به کرونا و تشدید علایم و مرگ ناشی از آن می شود و از طرف دیگر کوویدـ۱۹ میتواند باعث شیوع دیابت بین اشخاص سالم شود.

به گزارش ایرنا به نقل از ساینس دیلی نوشت: این پژوهش ها در قالب پروژه بین المللی CoviDiab Registry و با مشارکت ۱۷ متخصص دیابت (Diabetes) پیشرو از سرتاسر دنیا انجام شد. این تحقیقات یکی از نخستین اقدامات بین المللی برای ثبت موارد جدید ابتلا به دیابت در سرتاسر دنیا و درک ویژگی ها و علایم دیابت در اشخاص مبتلا به کروناست.

قرار است این پروژه بهترین استراتژی ها و روش های درمان و نظارت را بر اشخاص مبتلا به کوویدـ۱۹ در دوره بعد از شیوع این بیماری شناسایی و معرفی کند.

مشاهدات بالینی فعلی نشان دهنده یک رابطه دوجانبه بین کوویدـ۱۹ و دیابت است. از یک طرف دیابت باعث افزایش ابتلا به کرونا (corona) و تشدید علایم و مرگ ناشی از آن می شود و از طرف دیگر کوویدـ۱۹ میتواند باعث شیوع دیابت بین اشخاص سالم شود.

با کرونا به دیابت مبتلا می‌شویم؟

در واقع ۲۰ تا ۳۰ درصد افرادی که جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند دچار دیابت بودند. از سوی دیگر در اشخاص مبتلا به کوویدـ۱۹ موارد جدیدی از شیوع دیابت و همینطور بروز مشکلات متابولیک غیرعادی مشاهده شده است در حالیکه پیش از کوویدـ۱۹ دچار دیابت نبوده اند. هنور معلوم نیست ویروس ۲ SARS- Cov- که عامل بیماری کرونا است، چطور بیماران دیابتی را تحت‌تأثیر قرار می دهد.

دیابت به دلیل ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می آید. انسولین ماده ای است که توسط لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند بعنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان های بدن تاثیر می گذارد و به بیماری های قلبی، سکته مغزی (stroke)، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت های منتهی به نقص عضو منجر می شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم / خواستگاری واقعی مرد متاهل از مریم مومن ! / من زاپاس هیچ زنی نمیشم !