ویتامین D در پیشگیری از سرطان موثر است


ویتامین D در پیشگیری از سرطان موثر است
ویتامین D در پیشگیری از سرطان موثر است.

بر اساس نتیجه تحقیق جدید، وضعیت خوب ویتامین D بدن هم در پیش‌گیری از سرطان و هم تشخیص چندین نوع سرطان سودمند است.

به گزارش مهر، به گفته پژوهشگران دانشگاه فنلاند شرقی، تأثیرات ضدسرطانی ویتامین D در پیش‌گیری و درمان سرطان روده و سرطان های خون کاملا مشهود است.

بعلاوه واکنش دهی بالا ویتامین D میتواند با خطر کم تر ابتلا به سرطان (cancer) مرتبط باشد. هرچند میزان واکنش دهی ویتامین D در بین اشخاص مختلف فرق می کند.

ویتامین D همواره بخاطر نقش اصلی اش در سلامت استخوان ها شناخته شده است ولی پژوهشگران معتقد هستند این ویتامین سیستم ایمنی را تنظیم کرده و تأثیرات ضدسرطانی آن عمدتا از طریق سلول های ایمنی نظیر مونوسیت ها و سلول های T ایجاد می شود.

ویتامین D تاثیراتش را از طریق گیرنده ویتامین D‪( VDR)‬ به دست می آورد که فاکتور رونویسی دخیل در بیان و تنظیم اپی ژنتیکی ژن های بیشماری است.

ویتامین D در پیشگیری از سرطان موثر است

میزان کم ویتامین D منجر به عملکرد نامطلوب VDR شده و در نتیجه ریسک تبدیل سلول ها به سلول های سرطانی غیرقابل کنترل افزایش می یابد.

در سایر انواع سرطان ها نظیر سرطان پروستات (Prostate cancer) و سینه هم، میزان کم ویتامین D با احتمال بالاتر وقوع سرطان و تشخیص ضعیف تر مرتبط است.

با این حال یافته ها نشان می دهد که مکمل ویتامین D همواره باعث کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان نشده است و تاثیر آن، به میزان واکنش دهی شخص به ویتامین D بستگی دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!