ترکیب این دو دارو، مرگ‌ومیر بیماران کرونایی را کاهش می‌دهد


ترکیب این دو دارو، مرگ‌ومیر بیماران کرونایی را کاهش می‌دهد
ترکیب دو داروی "اینترفرون بتا" و "کلترا" مرگ‌ومیر بیماران کرونایی را کاهش می‌دهد.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری از اثربخشی ترکیب دو داروی "اینترفرون بتا" و "کلترا" برای کاهش مرگ ومیر بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

به گزارش تسنیم، دکتر پیام طبرسی در گفت وگویی تلویزیونی اظهار‌کرد: از هنگامی که در کشور چین اعلام شد ویروس جدیدی آمده است یک جستجو در منابع انجام دادیم و متوجه شدیم که در سارس (SARS) که از کرونا قدیمی تر بوده است، ترکیب "اینترفرون بتا" و "کلترا" برای درمان بیماری سارس استفاده شده بود؛ در بیماری مرس نیز از این ترکیب استفاده شده بود و در یک مطالعه انسانی، نتایج متناقض بود و برای همین با توجه به اینکه این داروها در کشور ایران نیز تولید میشوند و در دسترس اند به این فکر افتادیم که شاید استفاده از این دارو بتواند به بیماران کرونا (corona) کمک کند.

او ادامه داد: این مطالعه در دو فاز انجام شد؛ در فاز نخست مطالعه بر روی ۲۰ بیمار برای بررسی تأثیر و عوارض دارو انجام شد که خوش بختانه هیچ مرگ و میری دیده نشد و بار ویروسی کم تر شد و عوارض خاصی نیز مشاهده نشد زیرا اینترفرون در بدن انسان نیز وجود دارد و فرم سنتتیک (ساختاری) آن به غیر تب در بعضی بیماران، عوارض دیگری مشاهده نشد.نتایج این مطالعه در قالب مقاله ای چاپ شد و در فاز دوم، دارو در ۱۵۲ بیمار استفاده شد و در این مطالعه نیز نتایج خوبی بدست آمد و افرادی که این دارو را گرفته بودند به میزان چشمگیری مرگ ومیر کمتری داشتند.

طبرسی افزود: این دارو در فارماکوپه ایران هست ولی برای درمان کووید۱۹ در حال مطالعه هستیم و نتیجه مطالعه ای در سازمان بهداشت جهانی در یکی دو ماه آینده معلوم خواهد شد؛ در ایران به دنبال این هستیم که اطلاعات مراکز را جمع آوری و تحلیل کنیم تا افق روشنی برای استفاده از این دارو مشخص شود.

ترکیب این دو دارو، مرگ‌ومیر بیماران کرونایی را کاهش می‌دهد

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه این داروها باید حتماً با تجویز پزشک مصرف شوند، عنوان کرد: در بیماری کووید۱۹ اگر بیمار علایم خفیف داشته باشد نیاز به هیچ دارویی ندارد و دارو برای کسانی است که دچار افت اکسیژن و در بیمارستان بستری میشوند.

او گفت: برای قطعی اعلام کردن اثر این دارو الان زود است ولی این مطالعه افقی را روشن کرد که نشان می دهد شاید این دارو در آینده قابل استفاده و مؤثر باشد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شرکت داروسازی ایرانی از ساخت داروی درمان کرونا در داخل کشور خبر داد