بابا بسکی مطالبه‌گر راستین محیط زیست


بابا بسکی مطالبه‌گر راستین محیط زیست

گنبدکاووس - ایرنا - دکتر غلامعلی بسکی، نامی آشنا برای فعالان محیط زیست است، پیرمرد سفیدپوشی که بخش زیادی از عمر خود را وقف صیانت از منابع طبیعی ایران و استان گلستان کرد و در راستای مطالبه‌گری‌های فراوان و چند دهه‌ای در داخل به پدر محیط زیست و بابابسکی و از طرف خارجی‌ها به قهرمان درخشان جهان معروف شد.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان محیط زیست، فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی به همراه مطالبه‌گری از ضروریات امروز جامعه برای صیانت از منابع طبیعی و پاگیزکی محیط زیست است که همه افراد از جمله رسانه‌ها، سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بویژه در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی باید در راستای آن گام بردارند که موسسه "سبزگامان دکتر بسکی" گنبدکاووس یکی از این تشکل‌ها است.

به گفته مدیرعامل موسسه سبزگامان بسکی، این موسسه فعالیت خود را درسال ۹۳ با هدف انجام فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و اجرایی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی و ترویج سیره زندگی و فعالیت‌های چند دهه‌ای "دکتربسکی" پدر طبیعت ایران آغاز کرد و دراین مدت اقدامات موثری نیز در راستای اهداف پیش بینی شده انجام داد.

بهناز بسکی با بیان اینکه مطالبه‌گری مهمترین شاخصه دکتر بسکی برای صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست بود، افزود: در کنار این ویژگی که باید توسط رسانه‌ها و سمن‌ها و تشکل‌های محیط زیستی با اهتمام خاصی پیگیری شود، کاشت درخت و نگهداری آن هم مورد توجه مرحوم بسکی بود.

وی اضافه کرد: آتش سوزی‌های گسترده جنگل‌ها و مراتع در نقاط مختلف کشور درحال نابود کردن اکوسیستم این منابع خدادادی هستند و یا رهاشدن آب استحصالی از معدن ید گلستان در اراضی شمالی استان از تهدیدهای جدی حوزه محیط زیست و منابع طبیعی است که نباید در قبال آن سکوت کرد زیرا پیامدهای فاجعه بار این حوادث، چند سال آینده نمایان می‌شود.

مدیرعامل موسسه سبزگامان بسکی همچنین با یادآوری تلاش مرحوم دکتر بسکی برای جلوگیری از راه‌اندازی کارخانه سیمان درشرق گلستان، گفت: اگرچه این تلاش ها بی‌نتیجه ماند اما ما را به این باور رساند که نباید به بهانه ایجاد اشتغال محیط زیست را تخریب کرد و لازم است، مسوولان قبل از اجرای طرح‌ها نظر اهالی محیط زیست و کارشناسان آنرا هم جویا شوند تا اینچنین شاهد تخریب محیط زیست و طبیعت زیبای "نیلکوه" گالیکش نباشیم.

وی افزود: موسسه سبزگامان بسکی علاوه بر اقدامات فرهنگی و آموزشی متعدد در مناسبت‌های مختلف برای حفاظت و صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، برخی اقدامات از جمله کاشت نهال در مسیر ۱۵ کیلومتری جاده گنبدکاووس - مینودشت و نیز ابتدای جاده گنبدکاووس به داشلی برون را انجام داد که این درختان توسط چند نیروی خدماتی همراه با تانکری که برای آنها تهیه شده، آبیاری و مراقبت می‌شوند.

همچنین خلیل فرشباف از نزدیکان مرحوم بسکی با تمجید از تلاش های چند دهه‌ای وی برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست، گفت: مرحوم دکتر بسکی اهتمام ویژه‌ای به محیط زیست و کاشت درخت داشت و به همه افراد و خانواده توصیه می کرد که در مراقبت از محیط زیست و کاشت درخت بیش از پیش کوشا باشند.

فرشباف، نقش رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد حوزه محیط زیست را برای آگاهی بخشی به مردم برای مراقبت بیشتر از محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین مطالبه‌گری از مسوولان مهم و سازنده دانست و اضافه کرد: مرحوم دکتر بسکی با روحیه جنگندگی بالای خود همواره توجه به مسائل محیط زیستی و منابع طبیعی را نزد مردم و مسوولان فریاد می‌زند و این راه و منش بابا بسکی، امروز نیاز جامعه ما بویژه تشکل‌های مردم نهاد است.

بابا بسکی مطالبه‌گر راستین محیط زیست

به گزارش ایرنا، دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی و پدر طبیعت ایران، متولد ۱۳۱۰ سبزوار و از نخستین پزشکان و جراحان در رشته زنان و زایمان منطقه گنبدکاووس بود که درسال ۱۳۴۵ بیمارستانی را در این شهرستان راه اندازی کرد اما چند سال بعد درسال ۱۳۴۹ زندگی شهری را رها و باقی عمر خود را وقف دفاع از محیط زیست، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و کاشت شمار زیادی نهال متنوع از درختان مثمر و جنگلی کرد.

دکتر بسکی که نام او با طبیعت و محیط زیست ایران عجین شده بود و آوازه‌ای بین المللی داشت، پس از تحمل ۷۰ ماه بیماری بامداد چهارشنبه ۲۳ مرداد درسن ۸۸ سالگی دعوت حق را لبیک گفت و بنا به وصیت او، پیکرش پس از تشییع مقابل بیمارستانش، در پارک ملی گلستان نزدیک روستای تنگراه، در خاک آرام گرفت.

گفته می‌شود در استان گلستان که ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی دارد، حدود سه هزار تشکل مردم نهاد در حوزه‌های مختلف فعال است که فقط ۲۰ تشکل از این تعداد درحوزه محیط زیست فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری