تکیه بر درآمد نفت ساختار فرهنگی و فکری را نابود کرده است


تکیه بر درآمد نفت ساختار فرهنگی و فکری را نابود کرده است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بزرگترین خیانت در صنعت نفت از بین بردن ساختار فرهنگی، فکری و تولید ارزش افزوده در جامعه بوده است.

سورنا ستاری 21 خرداد در دیدار با امام جمعه اردبیل اظهار کرد: در 7 سال گذشته سعی کردیم تا ساختار فکری جامعه را به سمتی سوق دهیم تا خروجی دانشگاه‌های ما پرورش انسان‌های خلاق و مبتکر باشد تا کمتر به پشت میزنشینی فکر کنند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی و دانشجویی ما باید به فکر تولید ارزش افزوده باشد که این کار با طراحی یک زیست بوم دقیق در حوزه فناورانه و در سایه اعتماد به نفس شرکت‌های دانش بنیان در حال شکل‌گیری است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به شکل‌گیری استارت‌آپ‌های کوچک و بزرگ اشاره کرد و گفت: 5 هزار شرکت دانش بنیان هم اکنون در کشور فعال است که 120 میلیارد تومان فروش محصولات آنها در یک سال گذشته بوده است.

ستاری با اشاره به جذابیت حوزه‌های کاری و همچنین تنوع خدمات شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: ما با پول نفت نمی‌توانیم کشور را نجات دهیم چرا که در طول تاریخ بزرگترین خیانت صنعت نفت از بین بردن ساختارهای فکری، فرهنگی و آگاهی‌بخشی جامعه در رسیدن به یک ارزش افزوده قابل قول بوده است.

وی اشتغال مبتنی بر دانش و فناوری را همراه با پیشرفت و تولید ثروت دانست و گفت: ما در این هفت سال زیست بومی را برای جوانان به شکل فناورانه و با کسب و کار خلاق تدارک دیدیم که نمونه‌های موفق آن را در دو سه ماه اخیر و فناوری حوزه کرونا نظیر تولید ماسک، ضدعفونی کننده‌ها و کیت‌های تشخیص شاهد هستیم که در حقیقت نشان از ابتکار و خلاقیت جوانان ماست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خام فروشی نفت و سایر محصولات را به هر شکل مذموم و یک کار نامناسب توصیف کرد و افزود: همانطوری که حیوانات مواد خام مصرف می‌کنند جامعه نیز اگر بتواند مواد خام خود را از دست بدهد بی شباهت به این مقوله نیست و از همین رو ضروری است تا تولید محصول از مواد خام با ارزش افزوده بالا مورد توجه قرار گیرد.

ستاری جوانان را به تغییر روش زندگی و مهارت در کسب ثروت و تولید کار فراخواند و بیان کرد: جوان امروز در کنار تحصیل به اعتماد به نفس و همچنین دوراندیشی با یک نگاه خلاق و نوآور نیاز دارد که قطعا وظیفه دولت نیز تامین زیرساخت‌ها و تسهیل‌گری در این حوزه است.

وی افزود: ما در همین راستا صندوق پژوهش و نوآوری را در همه استان‌ها راه‌اندازی می‌کنیم تا به تناسب آورده اولیه استان‌ها و مجموعه دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما نیز بخشی از منابع این صندوق را تامین خواهیم کرد تا کارآفرینان از تسهیلات کم بهره آن استفاده کنند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود