حسگری برای پیش‌بینی حرکات دست ابداع شد


حسگری برای پیش‌بینی حرکات دست ابداع شد
حسگری برای پیش‌بینی حرکات دست ساخته شد.

پژوهشگران با استفاده از فیلم های لایه نازک حاوی نانوذرات موفق به ساخت حسگری برای رصد حرکات انگشت دست شدند.

به گزارش فارس به نقل از ستاد ویژه فن آوری نانو، کارشناسان، پوست الکترونیکی ساختند که قادر است حرکات پیچیده انسان را با استفاده از فن آوری یادگیری عمیق پیشرفته، رمزگشایی کند. این حسگر همانند یک پوست الکترونیکی عمل می کند که توسط پژوهشگران موسسه علم و فناوری پیشرفته کره جنوبی و با همکاری دانشگاه ملی سئول ساخته شده است. در این فناوری از شبکه نرونی عمیق نیز استفاده شده است.

سیستم پوست الکترونیکی که این گروه ساخته است، میتواند حرکت دینامیکی بدن انسان را ثبت کند، این حسگر حرکت سریع انگشت را با کمک فن آوری یادگیری عمیق ضبط می کند. نتیجه این پروژه در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.

این پروژه با همکاری کارشناسان علوم کامپیوتر، مهندسی مکانیک و محققان بین رشته ای انجام شده است. سونگ هوانکو در سال های قبل به امید ایجاد حسگرهای کرنشی بسیار حساس، از فیلم های حاوی نانو ذرات که با استفاده از فن آوری لیزر دچار ترک های ساختاری شده بود، استفاده می کرد. آن ها در ادامه، این فن آوری حسگری را با دستکش مجهز به واقعیت مجازی ترکیب کردند و در نهایت ابزاری برای تشخیص حرکت انسان ساخته شد.

به گفته هوانکو این فن آوری نیازمند حسگرهای کرنشی متعددی است، به همین علت است که از ۵ تا ۱۰ حسگر کرنش برای پیش بینی حرکت پیچیده دست استفاده شده است. هر انگشت باید حداقل با یک یا دو حسگر، یکپارچه شود.

چند سال پیش، هوانکو به فکر استفاده از حسگرهای کرنش برای ساخت ابزاری به منظور رصد فعالیت های انگشتان بود. از سوی دیگر، سونگیو جو نیز در حال ادغام فن آوری یادگیری ماشینی و حسگرهای پیچیده بود. همکاری این دو منجر به ساخت ابزاری شد که میتواند حرکات انگشتان دست را ثبت کند.

سونگیو می گوید: «هنگامی که همکاری نزدیکی را با هم شروع کردیم، با ایجاد حسگری که مجهز به یادگیری ماشینی بود توانستیم حرکات پیچیده دست را پیش بینی کنیم.»

او می گوید که درصورت استفاده صحیح از الگوهای حرکات پیچیده انسانی با استفاده از یادگیری ماشینی، میتوان رفتارهای مختلفی که توسط حسگر مشاهده می شود را از هم جدا کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان