اسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرمانان


فرمول یک ایران – میناردی، اسکودریا تورو روسو و آلفاتاوری هر سه یک اسم و یک تیم هستند که خدمات شایسته ای را در طی سالهای حضورشان در فرمول یک به طرفداران این ورزش داشته اند. تربیت راننده یکی از مسائل حساسی است که هر تیمی نمی تواند آنرا انجام دهد و در طی سالهای گذشته هیچ تیمی به اندازه تیم تورو روسو یعنی تیم خواهر ردبول ریسینگ، در این مسئله کمک...

فرمول یک ایران – میناردی، اسکودریا تورو روسو و آلفاتاوری هر سه یک اسم و یک تیم هستند که خدمات شایسته ای را در طی سالهای حضورشان در فرمول یک به طرفداران این ورزش داشته اند.

تربیت راننده یکی از مسائل حساسی است که هر تیمی نمی تواند آنرا انجام دهد و در طی سالهای گذشته هیچ تیمی به اندازه تیم تورو روسو یعنی تیم خواهر ردبول ریسینگ، در این مسئله کمک نکرده است و همین الان هفت راننده کنونی در پیست از راننده های تربیت شده این تیم و دکتر هلموت مارکو می باشند. در این مقاله سعی می کنیم که به تاریخچه کوتاهی از این تیم بپردازیم:

فرناندو آلونسو در میناردی

در فصل 2001، راننده جوان و تازه کار اسپانیایی به نام فرناندو آلونسو به تیم میناردی پیوست و عملکرد فوق العاده ای را از خودش نشان داد و با مدیریت شخصی به نام فلاویو بریاتوره، برنامه ریزی هایی برای آینده وی انجام شد.

این راننده که به ماتادور نیز معروف است، توانست با تیم رنو به دو قهرمانی جهان برسد و 5 سال هم برای تیم فراری رانندگی کند که در دو سال آن به قهرمانی جهان با این تیم بسیار نزدیک شده بود. او در پایان فصل 2018 از فرمول یک خداحافظی کرد و حال باز هم زمزمه های بازگشت وی مطرح می شود. احتمال دارد که او در فصل 2021 به عنوان جایگزین دنیل ریکاردو به تیم رنو بپیوندد.

افراد زیادی او را به عنوان کامل ترین راننده فرمول یک می شناسند. فرناندو توانست در مسابقه 24 ساعته لمانز و دیتونا نیز به پیروزی برسد و در مسابقه ایندی 500 نیز به دلایل فنی نتوانست موفقیتی را کسب کند، یک رادیو تیمی جالبی در مورد مسابقه ایندی 500 فصل 2017 وی وجود داشت که مهندس او به فرناندو می گوید:

می خوای بدونی که چه کسایی جلوت هستند؟

فرناندو:

نه، من از همشون سبقت می گیرم و لازم نمیشه اسمشون رو بدونم.

اسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرماناناسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرمانان

مارک وبر، ردبول – بحرین 2013

مارک وبر

در فصل 2002، پس از کشف ماتادور اسپانیایی نوبت مارک وبر استرالیایی بود که با تیم میناردی به فرمول یک بیاید. این راننده در نهایت به عنوان همتیمی سباستین فتل در تیم ردبول ریسینگ در آمد و توانست نه پیروزی در فرمول یک به دست بیاورد.

تنها پیروزی تورو روسو با سباستین فتل

فصل 2008، فصلی بود که موفق ترین ستاره برنامه جوانان ردبول متولد شد. سباستین فتل به تیم تورو روسو وارد شد و توانست اولین پول پوزیشن و پیروزی تاریخ این تیم و همینطور خودش را در مسابقه بارانی مونزا که مسابقه خانگی این تیم ایتالیایی محسوب می شد را به دست بیاورد. نکته جالب این موضوع اینجا بود که تیم اصلی یعنی ردبول تا به آن موقع هنوز هیچ پیروزی را کسب نکرده بود.

سباستین فتل پس از آن به تیم ردبول ریسینگ پیوست و رکورد های فوق العاده زیادی را به نام خودش ثبت کرد که پرداختن آنها در این مقاله نمی گنجد ولی او با کسب چهار قهرمانی جهان به عنوان آخرین قهرمان دوران V8 فرمول یک نام خودش را در کتاب تاریخ اسطوره های این ورزش ثبت کرد.

پس از شروع دوران هایبرید سباستین کمی با این خودروهای نسل جدید مشکل داشت ولی هر موقع که خودرو طبق نیاز های وی در اختیارش قرار می گرفت دوباره همان فتلی بود که پیشتر می شناختیم. او در سال 2015 به فراری پیوست و توانست لحظات با اشک و لبخند زیادی را در آنجا تجربه کند. او در پایان فصل 2020، اخرین حضورش را با سرخپوش های فرمول یک پیش رو خواهد داشت و پس از آن نیز هنوز از اینکه چه کاری را در آینده انجام خواهد داد چیزی نگفته است.

دنیل ریکاردو

در فصل 2012، یک راننده استرالیایی دیگر به نام دنیل ریکاردو به تورو پیوست. دیگر زمان آن رسیده بود که این راننده بدرخشد. او حال از خانواده ردبول به کلی خارج شده است و به تیم رنو پیوسته که دوران نه چندان خوبی را آنجا دارد می گذراند و قصد ترک و پیوستن به تیم مکلارن را در فصل 2021 دارد.

دنیل که به مورچه خوار فرمول یک معروف است، همیشه جز محبوب ترین های این ورزش به حساب می آید و یک مهره کلیدی در بازار رانندگان به شمار می رود. او توانست در دوران خودش با تیم ردبول، به 7 پیروزی دست پیدا کند و روی سکوی فرمول یک شامپاین اهدایی را در کفش عرق کرده خودش بریزد که البته افراد دیگر روی سکو را مجبور می کند که از این نوشیدنی درون کفش وی بنوشند که ما هم منتظر این سعادتیم.

در کنار دنیل ریکاردو در تیم تورو روسو، ژان اریک ورن حضور داشت که نتوانست آنچنان طبق استاندارد های بالای دکتر مارکو عمل کند و از این تیم اخراج شد. اما سطح عملکردی او به اندازه کافی، عالی بود که بتواند در مسابقات فرمول ای به دو قهرمانی جهان برسد و به اولین راننده این رقابت ها تبدیل شود که توانسته است چنین کاری را کند.

اسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرماناناسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرمانان

دنیل ریکاردو و هلموت مارکو

مکس ورشتپن و کارلوس ساینز هم تیمی در تورو روسو

در فصل 2015، دو ستاره جدید به فرمول یک اضافه شدند. مکس ورشتپن و کارلوس ساینز جونیور. راننده جوان هلندی، پسر یکی از راننده های نه چندان موفق فرمول یک به عنوان یوس ورشتپن می باشد که الان رهبری تیم ردبول ریسینگ را به عهده دارد و توانسته است هشت پیروزی را برای این تیم به علاوه (سه منهای یک) پول پوزیشن را نیز کسب کند.

این پسر شگفت انگیز و جوان که به علت جنگندی بالا و کمبود تجربه خودش هر از چندگاهی مرتکب اشتباهاتی شده اما حال به عنوان یکی از هیجان انگیز ترین و قدرتمندترین راننده های حاضر در پیست به شمار می رود. کریستین هورنر در مورد وی می گوید:

مکس یکی از سرسخت ترین راننده های درون پیست است. هیچ ترسی از خودش نشان نمی دهد و از چیزی کم نمی گذارد.

ساینز به اسکودریا فراری پیوست

همتیمی وی در تورو روسو، پسر قهرمان جهان دو دوره از مسابقات رالی و یکی از اسطوره های مسابقات رالی و اتومبیلرانی کارلوس ساینز می باشد. کارلوس ساینز جونیور که به عنوان یکی از دقیق ترین و آینده دار ترین راننده های فرمول یک به شمار می آید توانست در فصل 2019 تاج قهرمانی رقابت های تیم های سطح میانی را کسب کند و حال برای فصل 2021 قرار است که به تیم اسکودریا فراری بپیوندد.

کارلوس ساینز به عنوان یکی از پیوسته ترین راننده های حاضر در پیست به شمار می رود و همیشه با دقت و سطح اطمینان بالایی کار می کند.(اسموث اپراتور که لقب وی می باشد کاملا نشان از این تعریف دارد.)

کارلوس ساینز تنها راننده ای هست که بیشترین فشار را روی مکس ورشتپن قرار داد و حتی در چهار مسابقه اول فصل 2016 نیز در مرحله تعیین خط که هنوز با هم همتیمی بودند، فلفل اسپانیایی از شیر هلندی سریعتر بود. کارلوس توانست اولین سکوی خودش را با تیم مکلارن در گرندپری برزیل کسب کند.

حال در کنار مکس ورشتپن در ردبول، الکس آلبون تایلندی وجود دارد که با یک روحیه کاملا ردبولی با سرعت بیش از 300 کیلومتر بر ساعت در اولین مسابقه خودش در پیست اسپا از سرجیو پرز با رفتن روی چمن، سبقت می گیرد و دکتر مارکو قول داده است که اگر او این روحیه کشندگی خودش را زنده نگه دارد، صندلی او تضمین شده باقی خواهد ماند.

تغییر نام از اسکودریا تورو روسو به آلفاتائوری

حال دیگر نام این تیم، اسکودریا تورو روسو نیست و آلفاتائوری می باشد و برخلاف سنتش، ترکیب رانندگان با تجربه و آینده داری به مانند پیر گسلی و دنیل کویات را در اختیار دارد. آنها قرار است که امسال برای کسب برترین رده تیم های میانی مسابقه دهند.

ما باید دستاوردهای دکتر مارکو و نعماتی که او به این ورزش اهدا کرده است را قدردانی کنیم. برخی از او به عنوان دیکتاتور یا الفاظی نه چندان نامناسب یاد می کنند اما کارهایی که او کرده است کاملا ساده بوده است. او به پیش رانندگان می رفت و می گفت:

خب آقایون، ما یک خودرویی رو داریم که توانایی کسب پیروزی و جنگیدن برای سکو رو داره، اگر مسابقه رو بردید یا سکو کسب کردید و یا اینکه بهترین سطح عملکردی خودتون رو نشون دادید، شما توی جمع ما می مونید اگر نه…خداحافظ شما.

شخصا کاملا حق را به او می دهم، راننده های فرمول یک باید به طور کامل و مطلق هیولاهای خودخواهی باشند که در هر مسابقه بالاترین سطح عملکردی خودشان را نشان دهند و اینکه در مسابقه ای 99 درصد توان خودشان را به نمایش بگذارند اصلا چیز قابل قبولی نیست. آنها باید 100 درصد توان خود را به پیست بیاورند.

اسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرماناناسکودریا تورو روسو ؛ کارخانه قهرمانان

کارلوس ساینز و دکتر هلموت مارکو

راننده های ترتیب شده زیر دست دکتر هلموت مارکو

پیشتر در مورد آکادمی ردبول و موفقیت های آن صحبت شد ولی دوباره این جا هم می نویسیم:

آکادمی ردبول است، سه راننده چنین وضعی را به وجود آورده اند که هر سه آنها زیر دست دکتر هلموت مارکو تربیت شده و رشد کرده اند.

این مسئله مطمئنا به ارزش این آکادمی و افراد تربیت شده آن اضافه خواهد کرد.

نکته ای که باید توجه داشت این است که از سال 2015 و وقتیکه سباستین فتل به تیم فراری پیوست، بین سه تیم برتر، سه راننده از آکادمی ردبول حضور دارند و این مسئله با یک قرارداد دوساله (+ سال سوم اختیاری) کارلوس ساینز تا پایان 2022 ادامه می یابد و این حداقل قضیه است، زیرا اگر که فتل به تیم بر فرض مثال مرسدس، بپیوندد این عدد به چهار می رسد و ارزش این آکادمی بیشتر خواهد شد و حتی اگر در نظر بگیریم مکلارن هم بتواند خودش را در بین تیم های برتر قرار دهد و دنیل ریکاردو نیز امکان جنگیدن برای قهرمانی جهان داشته باشد، باز هم یک ستاره دیگر به دوش دکتر مارکو اضافه می شود.

در فصل 2019، در دو مسابقه آلمان و برزیل تمام رانندگانی که موفق به کسب سکو شدند از این آکادمی بودند. تیم های دیگر عملکرد خوبی را طی چندسال اخیر در آکادمی های خودشان نداشتند ولی حال اکثر تیم ها دارند راننده های آینده تیمشان را خودشان تربیت می کنند و ما نیز امیدواریم که این مسئله جدی تر دنبال شود و سرمایه گذاری بیشتری در این آکادمی ها بکار گرفته شود.

این نوشته را به اشتراک بگذارید

منتخب امروز


همیلتون: امسال فرمول یک باید علیه نژادپرستی اقدامات عملی اتخاذ کند