هشدار جهادکشاورزی خراسان شمالی درباره آتش‌سوزی در مزارع گندم


هشدار جهادکشاورزی خراسان شمالی درباره آتش‌سوزی در مزارع گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: آتش‌سوزی در مزارع گندم، یکی از دغدغه‌ها در فصل برداشت محصول است و در این زمینه به کشاورزان توصیه می‌شود اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدجواد تشکری روز شنبه ۱۷ خرداد اظهار داشت: گندم‌کاران در زمان برداشت، باید تراکتور مجهز به گاوآهن در نزدیکی گندمزار داشته باشند تا در زمان حادثه احتمالی، نسبت به شیار و ایجاد آتش بر، اقدام کنند.

وی افزود: کشاورزان باید سطل آب در نزدیکی تعبیه کنند تا در زمان حادثه، برای اطفای آتش استفاده کنند.

تشکری گفت: برای مدیریت بحران، هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌ها و بخشداری‌ها انجام می‌شود و در این زمینه همکاری خوبی میان مسئولان وجود دارد، البته یکی از مشکلات برای خاموش کردن آتش، نامناسب بودن راه‌های دسترسی است.

وی تصریح کرد: کشاورزان در فصل برداشت گندم، باید بررسی‌های لازم را از راه‌های دسترسی به مزارع داشته باشند و مشکلات در این زمینه را رفع کنند تا در زمان حادثه، معضل تردد خودروهای آتش‌نشانی کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گردشگران و طبیعتگردان یکی از عاملان آتش سوزی در مزارع هستند، و در این زمینه کشتزارهای حاشیه جاده بیشتر در معرض خطر هستند از این رو از کشاورزان انتظارمی رود مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان راز و جرگلان هم گفت: با توجه به آغاز فصل برداشت گندم، از کشاورزان انتظار می‌رود تدابیر لازم برای جلوگیری از آتش سوزی در مزارع، تدابیر لازم را داشته باشند.

الله‌وردی خادمی اظهار داشت: آتش‌سوزی در کشتزارهای گندم، یکی از تهدیدها در فصل برداشت این محصول است و در این زمینه، از کشاورزان انتظار می‌رود نسبت به اقدامات پیشگیرانه حساس باشند.

وی افزود: تراکتورهای مجهز به گاوآهن باید در زمین کشاورزی، مستقر و آماده باشد تا در صورت وقوع آتش سوزی احتمالی، نسبت به شیار زدن و ایجاد آتش بر اقدام شود.

مدیرجهادکشاورزی شهرستان راز و جرگلان اظهار داشت: کمباین‌ها هم باید به کپسول‌های آتش‌نشانی مجهز باشند.

وی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با بخشداری‌ها و دهیاری‌ها، از توان آتش‌نشانی‌ها برای اطفای حریق در حادثه‌های احتمالی، استفاده می‌شود.

خادمی در بخش دیگر سخنان خود در باره حادثه آتش‌سوزی در حاشیه یکی از باغ‌ها در شهرستان مرزی راز و جرگلان گفت: حادثه آتش سوزی ساعت ۱۳ روز گذشته، در یکی از باغ‌های شهر راز گزارش شد.

وی افزود: این باغ، در چهار کیلومتری ضلع غربی شهر راز واقع است که در اثر آتش‌سوزی، ۱۶ تا ۱۷ کندو خالی و کهنه کاملا سوخت و حدود ۱۰ تیر چوبی هم طعمه آتش شد و خوشبختانه آسیبی به خانه باغ و درختان باغ وارد نشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان راز و جرگلان گفت: کل فضای دچار حریق، حدود ۵۰۰ متر مربع بوده است.

سالانه بیش از ۲ هزار هکتار از زمین‌های شهرستان رازوجرگلان به کشت محصولات آبی و ۱۹ هزار هکتار نیز به کشت محصولات دیم اختصاص می‌یابد.

سوختن طبیعت در کوره جهل
کد خبر 518604

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید