معاون وزیر نیرو: 3.8 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یافت


معاون وزیر نیرو:  3.8 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یافت

مهاباد- ایرنا- معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: در سال آبی جاری در مجموع سه میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب از منابع آبی مختلف به دریاچه ارومیه انتقال داده شده است.

قاسم تقی‌زاده خامسی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از سد چپرآباد اشنویه در آذربایجان‌غربی که بصورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: از این میزان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب از منابع آبی سدها رهاسازی شده که این مقدار با وجود کاهش بارندگی‌ها ۲ برابر تعهد پایه در نظرگرفته شده برای این دریاچه است.

وی اضافه کرد: از منابع آبی رودخانه‌ها نیز ۲ میلیارد و ۴۰۰ مترمکعب برای احیای دریاچه ارومیه در این مدت اختصاص یافته است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: امسال با وجود اینکه میزان بارش‌ها در آذربایجان‌غربی از سال قبل کمتر بوده اما شرایط آبی این دریاچه بسیار مطلوب است.

خامسی با اشاره به افتتاح سد چپرآباد اشنویه نیز افزود: با بهره برداری از این سد، سالانه بیش از ۴۴ میلیون مترمکعب از آب رودخانه‌های «کانی ره‌ش» و «گادر» به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

وی اظهار داشت: این سد که در قالب پویش الف، ب، ایران افتتاح شده، با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم احداث شده است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه سد اشنویه برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌ره‌ش» به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده تصریح کرد: این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند.

خامسی افزود: با بهره‌برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه "گدار" کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

در چارچوب پویش «هر هفته؛ الف-ب -ایران» طرح‌هایی با سرمایه‌گذاری مجموع ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد تومان از محل منابع دولتی و خصوصی ی شامل سد چپرآباد اشنویه در آذربایجان غربی و هفت پروژه دیگر اعم از واحد شماره یک بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه، افزایش ظرفیت پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه، توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی پروژه‌های شبکه توزیع نیروی برق استان بوشهر، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ بوشهر، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت گناوه، افزایش ظرفیت پست صنعت بوشهر در شهرک صنعتی استان و توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه به بهرهبرداری رسید.

سد چپرآباد در ۱۰ کیلومتری غرب شهر اشنویه احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است و این شهرستان در جنوب آذربایجان غربی قرار داشته و با ارومیه، مرکز استان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی