کرونا بیش از 35 میلیارد تومان به صنعت مرغداری خراسان جنوبی خسارت زد


کرونا بیش از 35 میلیارد تومان به صنعت مرغداری خراسان جنوبی خسارت زد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی گفت: شیوع بیماری کرونا 35 میلیارد و 723 میلیون تومان به صنعت مرغداری استان خسارت وارد کرد.

محمود اشرفی گل، امروز سه شنبه ۱۳خرداد در نشست خبری بررسی وضعیت دام و طیور خراسان جنوبی اظهار کرد: زیان مرغداران تا پایان اردیبشت ماه ۹۹ ادامه داشت و مرغداران استان به ازای هر کیلوگرم مرغ یک هزار و ۵۰۰ هزار تومان ضرر کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: بر اساس پیش بینی‌های انجام شده برای عید و ماه رمضان امسال، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار جوجه ریزی در مرغداری های خراسان جنوبی داشته ایم اما با شیوع ویروس کرونا تمامی مراسم‌ها به نوعی لغو شد و این موضوع بر کاهش مصرف و تقاضای مرغ تاثیرگذار بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: شیوع ویروس کرونا به ۳۲ واحد مرغداری گوشتی استان با تولید ۱۳ هزار و ۳۱۲ تن در بازه زمانی یکم اسفند ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ماه ۹۹ خسارت ۲۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیونی وارد کرده است.

اشرفی گل ادامه داد: سه واحد مرغ مادر گوشتی با تولید بیش از سه میلیون ۵۵۷ هزار قطعه جوجه یک روزه نیز در این مدت خسارت هفت میلیارد و ۲۹۹ میلیون تومانی دیده و به یک واحد مرغ مادر گوشتی نیز خسارت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان وارد شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی بیان کرد: ماهانه ۲ هزار و ۶۰۰ قطعه جوجه ریزی مرغ گوشتی، یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار، ۵۰۰ هزارتن پولت تخم گذار و ۳۰۰ هزار تن مرغ گوشتی در خراسان جنوبی تولید می‌شود.

وی گفت: در همین راستا ماهانه نیاز به ۱۲ هزار تن ذرت، ۶ هزار و ۵۰۰ تن سویا، یک هزار و ۱۰۰ تن سبوس و چهار هزار و ۵۰۰ تن جو است.

وی بیان کرد: در بحث نهاده های دام و طیور از ابتدای امسال تاکنون ۱۴ هزار تن کنجاله سویا، ۱۳ هزار تن ذرت، هشت هزار و ۲۰۰ تن جو، سه هزار و ۲۰۰ تن سبوس از طریق سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی در بین دامداران و مرغداران استان توزیع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه البته با توجه به سهمیه نهاده‌های دامی استان، همه نیاز مرغداران تامین نشده است، تصریح کرد: طرح هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام سبک و سنگین در استان به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: بیش از ۶۹ هزار رأس گاو و گوساله، ۳۰ هزار نفر شتر، یک میلیون و ۶۰۰هزار رأس گوسفند و بز و دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان استان پرورش داده می‌شود.


مهدی روشن، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی نیز خاطرنشان کرد: مجوز صادرات ۷۰۰ تن گوشت مرغ منجمد از خراسان جنوبی به افغانستان اخذ شده است.

وی با بیان اینکه این شرکت اولین شرکتی در کشور
است که این مجوز را دریافت کرده است، افزود: گوشت گوساله به صورت قطعات منجمد و مجزا با قیمت علی الحساب ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شود که درصورت افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده، مابه التفاوت آن به حساب دامداران واریز خواهد شد.

روشن با اشاره به خریداری ۹۶۵ تن مرغ مازاد بر نیاز مرغداران، یادآور شد: از ابتدای امسال ۳۰ هزار تن توزیع شده و ذخایر استان صددرصد تکمیل است و شرکت پشتیبانی امور دام استان هیچ مشکلی در تامین نهاده‌های دامی ندارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی