مذاکره طالبان با دولت افغانستان در کابل


مذاکره طالبان با دولت افغانستان در کابل

آسوشیتدپرس: یک هیئت پنج نفره از طالبان روز پنجشنبه برای پیگیری آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان به کابل سفر کرد.

مذاکره طالبان با دولت افغانستان در کابلبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از آسوشیتدپرس از کابل‏، یک هیئت پنج نفره از طالبان روز پنجشنبه برای پیگیری آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان به کابل سفر کرد.
این بزرگ‌ترین آزادی این چنینی از زمان توافق طالبان-آمریکا برای تبادل زندانیان بین طرف‌های درگیر جنگ است که پیشتر در سال جاری حاصل شد.
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، و سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، هر دو تایید کردند که یک هیئت از این گروه در پایتخت بسر می‌برد. آن‌ها جزئیات بیشتری ارائه نکردند.
پیشتر شاهین از قطر، که دفتر سیاسی طالبان در آن مستقر است، اعلام کرده بود شورشیان قصد دارند "تعداد قابل توجهی" از مقامات افغان و دیگر افرادی را که در بند دارند، آزاد کنند.
روز پنجشنبه شاهین همچنین در توییتر نوشت طالبان ۸۰ تن دیگر از سربازان افغان و مقامات دولتی را از زندان‌های خود در استان‌های شمالی بغلان و قندوز آزاد کرده است. بدین ترتیب، تعداد زندانیانی که تاکنون توسط طالبان آزاد شده اند، به ۳۴۷ تن رسید.
همچنین با آزادی صد‌ها عضو طالبان در روز سه شنبه، دولت افغانستان تاکنون دو هزار شورشی را آزاد کرده است.
آزادی زندانیان بخشی از موافقتنامه‌ای است که اواخر ماه فوریه توسط آمریکا و طالبان امضا شد تا صلح در افغانستان برقرار شود و نظامیان آمریکایی اجازه یابند به کشور خود بازگردند.
این توافق از کابل می‌خواهد پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کند و از این گروه نیز می‌خواهد یک هزار تن از کارکنان دولت افغانستان و دیگر افراد را آزاد کند.
آزادی زندانیان زمینه را برای اجرای دومین مرحله این موافقتنامه یعنی مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان درباره نقشه راهی برای این کشور در دوران پس از جنگ هموار می‌کند.
بر اساس این گزارش‏، آمریکا شروع به خارج کردن حدود ۱۳ هزار نظامی از افغانستان کرده است؛ عقب نشینی که پیش بینی می‌شود ۱۴ ماه طول بکشد و این مسئله به پایبندی طالبان به وعده خود برای خودداری از انجام حملات علیه واشنگتن و متحدانش بستگی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)