خانه مشروطه تبریز کجاست؟


خانهٔ مشروطه تبریز در یکی از محله های قدیمی شهر تبریز به نام راسته کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته است. این بنا به دلیل اهمیت تاریخی در سال 1354 شمسی به شماره ثبت 1171 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. سال 1367 سازمان میراث فرهنگی کشور خانه مشروطه تبریز را خریداری کرد. سپس اقدامات مرمتی این خانه پس از تملک آن به مرحله اجرا در آمد. سعی شده است...

خانهٔ مشروطه تبریز در یکی از محله‌های قدیمی شهر تبریز به نام راسته‌کوچه و در غرب بازار تبریز قرار گرفته‌است. این بنا به دلیل اهمیت تاریخی در سال 1354 شمسی به شماره ثبت 1171 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. سال 1367 سازمان میراث فرهنگی کشور خانه مشروطه تبریز را خریداری کرد. سپس اقدامات مرمتی این خانه پس از تملک آن به مرحله اجرا در آمد. سعی شده است الگوهای معماری و تاریخی در مرمت دوباره خانه مشروطه تبریز در نظر گرفته شود. حالا از دوران مشروطیت همین خانه با همان حال و هوا باقی مانده. بازدید از خانه مشروطیت را حتما در سفرتان به تبریز تجربه کنید. برای اطلاع از ساعات بازدید خانه مشروطه، روزهایی که موزه فعال است و اطلاعات کامل درباره تاریخچه این خانه تاریخی در تبریز ادامه مطلب را بخوانید.

تور تبریز

خانه‌های تاریخی تبریز

تبریز شهر فرهنگ و هنر ایران‌زمین، در طول حیات چندهزار ساله‌اش، حکومت‌های متعددی دید و بزرگان زیادی در خود پرورش داد. مسلم است که تبریز با چنین پیشینه تاریخی پر از آثار تاریخی باشد؛ در میان این آثار شاید از خانه‌های تاریخی تبریز شنیده باشد؛ خانه مشروطه، خانه امیرنظام گروسی، خانه بهنام و غیره. در مورد خانه‌های شاعران چطور؟ آیا می‌دانستید خانه شاعرانی مثل شهریار و پروین اعتصامی هنوز پابرجاست؟ خانه‌های تاریخی تبریز واقعا زیبا هستند. هر چند با وقوع زلزله سال ۱۱۹۳ هجری بخش اعظمی از آثار تاریخی تبریز آسیب دید؛ اما خانه‌های تاریخی این شهر، هنوز گردشگران بی‌شماری را راهی خود می‌کند. اغلب این خانه‌ها از دوران قاجار و پهلوی به جا مانده‌اند. در میان خانه‌های تاریخی تبریز، خانه مشروطه جایگاه خاصی دارد. به همین خاطر ادامه مطلب را به خانه مشروطه تبریز اختصاص دادیم تا سفری کوتاه به آن داشته باشیم.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

خانه مشروطه تبریز و فرمان مشروطیت

چرا این خانه مشروطه نامیده شده؟ چرا نام مالک خانه را روی آن نگذاشته‌اند؟ بیایید پیش از هر چیز به بخش مهم این خانه بپردازیم: مشروطیت.

مورخ 14 مرداد سال 1285 بود که بلاخره مظفرالدین‌شاه فرمان مشروطیت را امضا کرد. البته این امضا به سادگی به دست نیامد و حاصل زحمات بی‌شمار مشروطه‌خواهان بود. در آن زمان مشروطه خواهان در خانه‌های بزرگان مشروطه‌خواه جمع شده و به فعالیت می‌پرداختند. تبریز نیز یکی ازمراکز بزرگ فعالیت مشروطه‌خواهان بود. نام ستارخان و باقرخان و مجاهدت‌های ایشان در خاطر ما ایرانی‌ها ثبت شده است. در آن سال‌ها مهدی کوزه‌کنانی معروف به ابوالمله، یکی از طرفداران آزادی و مشروطیت خانه خود را در اختیار بزرگانی مثل ستارخان و باقرخان قرار داد. این خانه همان خانه مشروطه تبریز بود که به پاس مجاهدت افرادی نظیر ستارخان و باقرخان به این نام خوانده شد.

خانه مشروطه تبریز چرا خاص است؟

خانه مشروطه تبریز در میان خانه‌های تاریخی تبریز شهرت بیشتری دارد. این خانه به شمارهٔ ۱۱۷۱ در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. از معماری قاجار و زیبای خانه مشروطه تبریز که بگذریم، داستان‌ها و روایت‌های این خانه شنیدنی است. بعد از اینکه محمدعلی شاه مجلس را به توپ بست و تبریز در محاصره 11 ماهه قرار گرفت، خانه مشروطه تبریز مرکز فرماندهی مجاهدین بود. راهی تبریز شوید و از روزهای مجاهدت مشروطه خواهان در خانه مشروطه تبریز بشنوید.

در خانه مشروطه تبریز چه می‌بینیم؟

معمار خانه مشروطه تبریز «حاج ولی معمار» نام داشت. او ساکن روسیه بود و در سال 1247، بعد از بازگشت به ایران خانه مشروطه تبریز را بنا کرد. خانه مشروطه تبریز در دو طبقه و زمینی به مساحت 1300 متر مربع ساخته شد. از دلایلی که خانه مشروطه تبریز را منحصر به فرد کرده می‌توان به درهای منبت‌کاری شده، پنجره‌های ارسی، کلاه فرنگی اشاره کرد.

موزه خانه مشروطه تبریز

برای‌تان جالب نیست اشیای متعلق به سران مشروطه را از نزدیک ببینید؟ وسایل شخصی و اشیایی مثل سلاح کمری ستارخان، مدارک مشروطه، عکس‌های آن دوران و مجسمه‌های اشخاص مهم مشروطه. این اشیا را در موزه خانه مشروطه می‌توانید ببینید. این موزه در سال 1375، با تحول و تغییر در بخش‌های مختلف خانه، از جمله تالار و اتاق‌ها افتتاح شد.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

مجسمه‌های خانه مشروطه تبریز:

مجسمه‌های خانه مشروطه تبریز شامل مجسمه‌هایی از حسین خان باغبان، حاج علی دواچی، ثقة الاسلام تبریزی، حاج علی ختایی، هوارد، کربلایی علی موسیو، شیخ علی اصغر لیلاوایی، آخوند خراسانی، علی اکبر دهخدا و زینب پاشا (تنها زن در صفوف مشروطه خواهان) می‌شود. علاوه بر این مجسمه‌ها، مهرهای متعلق به دوره‌های مختلف انقلابی را خواهید دید.

اشیای گران‌بهای خانه مشروطه تبریز

همه اشیای خانه مشروطه تبریز گران‌بها هستند. البته اشیایی مثل اسلحه کمری ستارخان، یک قبضه تپانچه ماوزر 10 تیر روسی و غلاف چرمی آن که توسط یدالله خان سردارملی پسر ستارخان به گنجینه مشروطیت اهدا شده توجه ویژه‌ای را به خود جلب کرده‌اند.

در خانه مشروطه تبریز علاوه بر موارد فوق، اسنادی از مخالفان مشروطه هم می‌توان دید: عکس‌هایی از مظفرالدین شاه، محمدعلی‌شاه و دسته‌های مخالف. همچنین دستگاه چاپ ژلاتینی (پلی کپی دستی) برای تکثیر نامه‌های دوره مشروطه، تصویر اسناد تاریخی مربوط به انقلاب مشروطیت و فرمان مشروطیت را نیز می‌توان در همین خانه دید.

خانه مشروطه تبریز کجاست؟

ساعت بازدید خانه مشروطه تبریز

ساعات بازدید خانه مشروطه تبریز در نیمه اول و دوم سال متغیر است. در بهار و تابستان از ساعت 9 الی 19:30 و در پاییز و زمستان از ساعت 9 الی 17:30 می‌توانید از خانه مشروطه تبریز بازدید کنید. توجه داشته باشید که خانه شروطه تبریز در روزهای دوشنبه و 9 و 10 محرم، 28 صفر، 21 رمضان، 25 شوال و 14 خرداد تعطیل است.

آدرس خانه مشروطه تبریز

بعد از اینکه به آذربایجان شرقی و تبریز رسیدید، راهی بازار تبریز شوید. در غرب بازار، راسته کوچه و رو به روی مسجد جامع مکان دقیق خانه مشروطه تبریز است.

در تور تبریز دالاهو می‌توانید از خانه مشروطه بازدید کنید.

آدرس خانه مشروطه تبریز روی نقشه



1399/03/08 | کد مطلب: 1042
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
خانه مشروطه تبریز کجاست؟
خانه مشروطه تبریز کجاست؟ سیما رفیعی
خانه مشروطه تبریز کجاست؟

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلبم کن