دولت برای حذف صفر در سیاست‌های پولی تجدیدنظر کند


دولت برای حذف صفر در سیاست‌های پولی تجدیدنظر کند

یک دکترای علوم اقتصادی گفت: با اجرای مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی هزینه‌های مادی و روانی به جامعه تحمیل می‌شود برای همین امر دولت قبل از اجرای مصوبه باید تجدید نظر جدی در سیاست‌های پولی داشته باشد.

علی سعیدی، دکترای علوم اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واحد پولی کشور ریال است باید از خودمان بپرسیم که چرا مردم در بازار با تومان مبادله می‌کنند، از زمانی که رضا خان ریال را واحد پول کشور اعلام کرد مردم ما ریال را به عنوان واحد رسمی نپذیرفتند و حدود ۱۰۰ سال است که مردم از تومان که در زمان قاجار رایج بوده استفاده می‌کنند؛ این نشان می‌دهد پذیرش یک واحد پولی توسط مردم یک مقوله جدی است و ما باید به این امر توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه محاسبه تومان و ریال مشکلاتی را برای مردم در بازار ایجاد می‌کند، ادامه داد: مردم در بازار با تومان مبادله می‌کنند ولی در بانک محاسبات بر اساس ریال صورت می‌گیرد در حقیقت باید بگوییم که تفاوت تومان و ریال مشکلاتی را در فضای محاسباتی مردم ایجاد کرده است.

این دکترای علوم اقتصادی تصریح کرد: اگر بخواهید با اعداد میلیاردی سر و کار داشته باشید محاسبات ریالی دشوار است بنابراین حذف صفر می‌تواند محاسبات را ساده‌تر کند.

انجام مبادلات خُرد روزانه توسط سکه‌

وی با اشاره به اینکه در دنیا بخش اعظمی از مبادلات خُرد روزانه توسط سکه‌ها انجام می‌شود، تشریح کرد: در محاسبات با اعداد کلان مواجه هستیم که دشواری‌هایی را در مسائل حسابداری ایجاد کرده است و حذف صفر می‌تواند این مشکلات را برطرف کند؛ اگر ۱۰۰۰ تومان به ۱ تومان تبدیل شود سکه ۱ و ۱۰ تومانی قدرت خرید بالا به اندازه اسکناس هزار و ۱۰ هزار تومان کنونی خواهد داشت بنابراین سکه‌ها رایج خواهند شد.

سعیدی با بیان اینکه حذف صفر بیشتر به لحاظ مسائل حسابداری و مسکوکات ارزش دارد، تشریح کرد: با وضعیت موجود تورم و کاهش ارزش پول عملاً مسکوکات یا همان سکه‌ها از حوزه تراکنش‌های مالی کنار رفته‌اند و به دلیل ارزش پایین در مبادلات مورد استفاه قرار نمی‌گیرند؛ در عصر کنونی بخش عمده مبادلات الکترونیکی است ولی در مبادلات خُرد و روزانه مردم، اسکناس مورد استفاده قرار می‌گیرد که استهلاک اسکناس نسبت به سکه بالاتر است.

بار مالی چاپ اسکناس برای‌ کشور

وی اضافه کرد: چاپ اسکناس بار مالی زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و بانک مرکزی موظف است بر اساس نیاز اسکناس تولید کند، با توجه به اینکه اسکناس زود مستهلک می‌شود چاپ آن برای بانک مرکزی هزینه‌بردار است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: برداشتن صفر موجب کنترل تورم و یا کاهش قیمت اقلام نخواهد شد و با فرض ثبات دیگر شرایط، حذف صفرها هیچ تأثیر واقعی در اقتصاد ندارد بنابراین قیمت‌ها و دستمزدها تغییر نخواهد کرد.

اثرات روانی حذف چهار صفر در اقتصاد

وی اشاره کرد: حذف چهار صفر اثرات روانی را در اقتصاد ایجاد خواهد کرد که این اثرات می‌تواند روی واقعیت‌ها هم تأثیر بگذارد و ممکن است باعث افزایش تورم هم بشود؛ مسائل، پدیده‌ها و متغیرهای اقتصادی لزوماً بر اساس واقعیت‌های بازار شکل نمی‌گیرد و اغلب تصورات و انتظارات مردم روی واقعیت‌ها تأثیر می‌گذارد.

سعیدی تشریح کرد: مردم در معاملات خود به میلیون و میلیارد عادت کرده‌اند و ارزش ذهنی پول کاهش پیدا کرده است اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود ۱۰۰ هزار تومان جدید در واقع ۱۰۰ میلیون تومان کنونی خواهد بود؛ الان در ذهن ما ۱۰۰ میلیون تومان مبلغ درشتی است و با احتیاط این پول‌ها را خرج می‌کنیم ولی وقتی ۱۰۰ میلیون تومان با حذف چهار صفر ۱۰۰ هزار تومان شود در ناخودآگاه خود احساس می‌کنیم که ۱۰۰ هزار تومان مبلغ پایینی است و این باعث می‌شود مبالغ را کم بپنداریم و خیلی راحت‌تر افزایش قیمت‌ها را بپذیریم برای همین امر باید در خرج پول احتیاط کرد.

وی با بیان اینکه با تغییر اعداد اگر ذهنیت افراد نسبت به حذف صفر تغییر نکند شاهد تورم خواهیم بود، گفت: اگر چهار صفر از پول برداشته شود ممکن است مردم به راحتی حاضر به پذیرش قیمت بالاتر شوند و این امر مساوی با تورم خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: مقامات دولتی باید با توضیحاتی اذهان مردم را آماده پذیرش حذف صفر کنند، بانک مرکزی از چند سال پیش روی اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی عدد ۵۰ را بزرگ نوشته و صفرها را کوچک‌تر کرده این برای این است که ذهن مردم را آماده کرده و قدرت خرید ۵۰ هزار تومان را به مردم نشان داده و یادآوری کند.

بسته‌های سیاستی برای مدیریت افکار عمومی

وی با اشاره به اینکه باید بسته‌های سیاستی برای مدیریت افکار عمومی و مردم فراهم شود، توضیح داد: حذف صفر را نمی‌توان شتاب‌زده عملیاتی کرد تا زمانی که نظام پولی و ساختار اقتصاد تغییر نکرده باشد همیشه نرخ تورم بالایی را تجربه خواهیم کرد و اگر یک عامل دیگر به آن افزوده شود ممکن است تورم‌های عجیبی را شاهد باشیم و بعد از ۱۰ و یا ۲۰ سال دوباره مجبور به حذف چند صفر شویم.

سعیدی یادآور شد: در دیگر کشورها ابتدا نرخ تورم را با ابزار و سیاست‌های مختلف کنترل و سپس به حذف صفر اقدام می‌کنند؛ در شرایط کنونی به نظر نمی‌رسد دولت سیاست‌های پولی را تغییر داده باشد و این یک شائبه را ایجاد می‌کند که ممکن است صفرها را بدون اصلاح ساختار پولی برداریم و مجدداً شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و به وضعیت کنونی بازگردیم.

وی تأکید کرد: با اجرای این مصوبه هزینه‌های مادی و روانی به جامعه تحمیل می‌شود برای همین امر دولت قبل از اجرای مصوبه باید تجدید نظر جدی در سیاست‌های پولی داشته باشد.

این دکترای علوم اقتصادی بیان کرد: قانون جدید نظام پولی و بانکی در دست مجلس است و در صورت تصویب به آرامش و قاعده‌مند شدن بازار پول کمک خواهد کرد؛ امید می‌رود در صورت کامل بودن بسته پولی و بانکی، قرارگیری این ۲ مصوبه در کنار هم بتواند وضعیت نابسامان پولی کشور را سامان دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022