بورس به صعود ادامه خواهد داد یا ریزش می کند؟


🔴 دو هفته سرنوشت‌ساز برای بورس تهران 💢 در 2 سال اخیر با رشد اعجاب‌انگیر حدود هزار درصدی شاخص بورس و همچنین کسب بازده دلاری 300 درصد، شاهد هجوم عموم مردم به بازار سرمایه هستیم. این رفتار به وضوح تداعی‌کننده هجوم عموم مردم در چرخه‌های حباب کلاسیک است، لذا روزهای شیرین و صعودهای پی‌درپی و […] نوشته بورس به صعود ادامه خواهد داد یا ریزش می کند؟ اولین...

🔴 دو هفته سرنوشت‌ساز برای بورس تهران

💢 در ۲ سال اخیر با رشد اعجاب‌انگیر حدود هزار درصدی شاخص بورس و همچنین کسب بازده دلاری ۳۰۰ درصد، شاهد هجوم عموم مردم به بازار سرمایه هستیم. این رفتار به وضوح تداعی‌کننده هجوم عموم مردم در چرخه‌های حباب کلاسیک است، لذا روزهای شیرین و صعودهای پی‌درپی و بدون استراحت، لاجرم با ریزش‌های عمیقی در پایان این رشد قابل‌توجه و حباب کلاسیک پیش‌بینی می‌شود. در مقطع فعلی که شاخص کل با سقف روانی یک میلیون روبه‌رو است و دو موضوع می‌تواند برای تداوم یا عدم تداوم رشدهای اخیر و عبور از یک میلیون واحد مهم باشد.

💢 مورد اول، میزان ثروت به ارزش روز تعدیل‌شده با شاخص، برای پول‌های وارد شده به بازار سرمایه است. در ۲ سال اخیر اگرچه عدد اسمی ورود پول بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان است اما تعدیل ارقام ورودی روزانه با رشد شاخص در مقاطع مختلف این دو سال حکایت از یک گلوله برفی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد. این گلوله برفی که به تناسب شتاب بیشتر قیمت‌ها با سرعت بیشتری نیز بزرگ‌تر می‌شود، در روزهای متلاطم باید با تزریق‌های بسیار بزرگ‌تری برای حفظ خودش پایدار بماند.

💢 حال آنکه متوسط ورود پول در روزهای اخیر حدود ۲ هزار میلیارد تومان یعنی تنها یک درصد این گلوله برفی است. مورد دیگر، تامین مالی دولت و همچنین چشم‌انداز فروشندگان سهام عدالت در ماه‌های پیش‌رو است. ثروت روز دارندگان سهام عدالت بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است و به گفته وزیر اقتصاد بیش از ۹۰درصد متقاضیان تاکنون روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند. در واقع بخش قابل‌توجهی از این اشخاص با توجه به سطح درآمدی پایین احتمالا فروشندگان بالقوه ماه‌های آینده باشند.

💢 از سوی دیگر خود دولت جهت تامین مالی هزار تریلیونی از بازار اعلام آمادگی کرده است. پر واضح است اگرچه در دو سال اخیر بیش از ۷۰ هزار میلیارد نقدینگی به بازار سرمایه سرازیر شده اما قیمت‌های فعلی و همچنین فروشندگان بالقوه ماه‌های آتی به نوعی یک عدم تعادل بین قدرت خریداران و فروشند‌گان را ترسیم می‌کند.

💢 در پایان، این ۲ هفته باقی‌مانده تا انتهای اردیبهشت و میزان توفیقات دولت در فروش ETF مالی بسیار حائز اهمیت است چراکه در صورت عدم‌فروش و اقبال مناسب از این ETF، سهام موجود در این صندوق به‌صورت مستقیم در بازار عرضه خواهد شد که به معنی وجود یک عرضه بسیار قابل‌توجه جهت پاسخ‌دادن به تقاضا است.

✍️ حسام حسینی / دنیای بورس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل گرگ با نوشته های انگیزشی + متن های زیبا و انگیزشی