موارد شدیدتر بیماری کرونا به قلب چه آسیبی وارد می‌کند؟


موارد شدیدتر بیماری کرونا به قلب چه آسیبی وارد می‌کند؟
شواهد این را نشان میدهد که موارد شدیدتر بیماری کووید- ۱۹ امکان دارد به قلب آسیب وارد کند.

به گزارش ایسنا، اشخاص مبتلا به نوع شدیدتر بیماری کووید- ۱۹ اکثراً از بین میانسالان و افرادی با بیماری های زمینه ای هستند. همینطور حدود ۱۰ درصد از مبتلایان به کووید- ۱۹ بیماری قلبی (heart disease) ، دیابت و فشار خون بالا دارند.

ولی جالب توجه است که اشخاص مبتلا به بیماری های ریوی از قبیل بیماری آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (Lung) تنها شش درصد از موارد شدید بیماری کووید- ۱۹ را تشکیل می دهند. این آمار در بیماران گزارش شده از کشورهای چین، ایتالیا، انگلیس و ایالت متحده آمریکا مشابه بوده است.

علاوه بر این، اشخاص مبتلا به بیماری قلبی بیشتر از کووید- ۱۹ آسیب می بینند ولی کروناویروس (Coronaviruses) میتواند بر قلب اشخاص سالم نیز تأثیر بگذارد. به گفته کارشناسان در هر دو مورد زمانیکه نوع شدید بیماری کووید- ۱۹ گزارش شود قلب متحمل واکنش التهابی موسوم به میوکاردیت می شود. این ویروس سلول های قلب را درگیر کرده و باعث می شود که بافت های عضلانی (میوکاردیوم) دچار التهاب شدید شوند.

همینطور در این شرایط سیستم هدایت الکتریکی قلب تغییر کرده و بر توانایی آن در پمپاژ خون در بدن تأثیر می گذارد. در نتیجه اندام های بدن من جمله ریه ها اکسیژن کمتری دریافت می کنند. نحوه دقیق این اثربخشی عفونت ناشی از کروناویروس بر قلب معلوم نیست ولی پزشکان به چندین مکانیزم اشاره کرده اند.

اول، آسیب دیدن قلب امکان دارد با نحوه نفوذ ویروس به سلول ها مرتبط باشد. یک پروتئین (Protein) سنبه شکل که در سطح ویروس قرار دارد در گیرنده های سطح سلول موسوم به ACE۲ گیر می افتد. در بیمارانی با سابقه بیماری های قلبی تعداد بیشتری از گیرنده های ACE۲ روی سطح سلول وجود دارد که در نتیجه تعداد بیشتری ذرات ویروس وارد سلول شده و باعث می شود این بیماران نسبت به افرادی که بیماری قلبی ندارند میزان التهاب بیشتری را تجربه کنند.

ثانیا، بدن در مبارزه با هر عفونتی آرایش جنگی بخود می گیرد. در این شرایط بدن به انرژی بیشتر و افزایش میزان سوخت و ساز به منظور مقابله با عفونت ویروسی نیاز دارند و به همین علت است دمای بدن هنگام عفونت بالا می رود.

سیستم ایمنی بدن یک شخص نسبتا سالم قادر است تا دربرابر عفونت واکنش مناسب نشان دهد و برای مبارزه با ویروس آنتی بادی تولید کند. افرادی که سیستم ایمنی بدن بسیار ضعیف تری دارند مثل افراد مسن یا افرادی با بیماری های زمینه ای، نمی توانند بدرستی این واکنش را سازماندهی کرده و با عفونت ویروسی مبارزه کنند.

به گزارش ساینس الرت، این عفونت بدن را تحت‌تأثیر خود قرار داده و به ارگان های حیاتی به خصوص ریه ها و قلب حمله می کند.

در عین حال اتفاق دیگری که در تقابل با عفونت ویروسی برای بدن رخ می دهد واکنشی تهدید کننده موسوم به "طوفان سیتوکین" است. در واقع واکنش های شدید و غیرطبیعی سیستم ایمنی موسوم به طوفان سیتوکین در بدن بعضی بیماران بسیار بد حال مبتلا به کووید- ۱۹ رخ می دهد.

سیتوکین ها که هنگام مواجهه شدن بدن با عفونت و قبل از هر حمله دیگر ویروسی از سوی سیستم ایمنی آزاد میشوند در شرایط معمولی زمینه ایجاد نوعی هشدار را برای مقابله با عوامل بیرونی فراهم می کنند. این در حالی است که طوفان سیتوکین وقتی به وجود می آید که سیتوکین ها در تلاشی اشتباه برای ایمن نگه داشتن بدن به اعضای مختلفی من جمله ریه ها و کبد (Liver) حمله می کنند و امکان دارد در نهایت موجب مرگ مریض شوند.

با این حال پزشکان می گویند نکته امیدوارکننده این است که اکثریت مبتلایان به کووید ۱۹ (۹۸ درصد) بدون هیچ مشکل پزشکی جدی و مهمی بهبود پیدا می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا