آغاز عملیات نهال کاری در سطح 400 هکتار از نقاط بیابانی دلگان سیستان وبلوچستان


آغاز عملیات نهال کاری در سطح 400 هکتار از نقاط بیابانی دلگان سیستان وبلوچستان

فرماندار دلگان سیستان و بلوچستان گفت: عملیات نهال کاری در سطح 400 هکتار از نقاط بیابانی محدوده روستای آذرآباد بخش جلگه چاه هاشم این شهرستان آغاز گردیده است.

مجتبی شجاعی در حاشیه بازدید از پروژه های بیابان زدایی شهرستان و ضرورت توجه به عملیات بیابان زدایی در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: فعالیت های بیابان زدایی در شهرستان دلگان از سال ۱۳۹۵ با اجرای پروژه احداث هلالی آبگیر در سطح ۳۰۰۰ هکتار در منطقه چاه خدابخش دلگان آغاز گردید و در سال ۱۳۹۶ پروژه نهالکاری در سطح ۲۲۵ هکتار در محدوده روستای نلوکی بخش جلگه چاه هاشم اجرا که یکی از موفق ترین پروژه های نهالکاری استان می باشد.

وی افزود: سطح بیابان های شهرستان دلگان بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار می باشد که این وسعت اراضی بیابانی می طلبد توجه ویژه ای به عملیات بیابان زدایی در این شهرستان شود و در سالهای آینده اجرای طرح های نهال کاری و آبیاری، مراقبت و نگهداری، هلالی آبگیر، مالچ پاشی در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار دلگان اظهار داشت: بیابان زدایی پدیده ای است که بسیار خزنده عمل می کند و نتایج بیابان زایی همیشه به صورت ثابت و یکنواخت آشکار نمی شود، بلکه پی آمدهای مختلفی در مناطق گوناگون دارد.

وی ادامه داد: از بین رفتن برخی گونه های گیاهی، شور، قلیایی و حتی باتلاقی شدن خاک، کاسته شدن از نفوذپذیری خاک و تقلیل امکان ذخیره سازی آب در خاک، افت سطح آب های زیرزمینی و افزایش احتمال وقوع سیلاب ها، از شمار این نتایج خطرناک است.

شجاعی تاکید کرد: مقابله با بیابان زایی یکی از راهکارهای مهم توسعه، حفظ و احیای منابع طبیعی در مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می آیند.

فرماندار دلگان گفت: اجرای اینگونه طرح ها با سرمایه گذاری زیادی همراه است که می تواند آثار مثبتی را در این مناطق به دنبال داشته باشد.

وی افزود: این طرح ها در زمینه های اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، افزایش دانش فنی مجریان، بهینه شدن مصرف آب در مزرعه، تقویت انگیزه های ماندن در محل و عدم مهاجرت شده است.

شجاعی ادامه داد: عملیات بیابان زدایی شامل سه محور بازدارندگی؛ مشتمل بر برنامه های آگاهی بخشی، ترویجی، تشویقی و تنبیهی، اصلاحی؛ شامل اصلاح روش های شخم زدن، بهبود شیوه های آبیاری و روش های تناوب زراعی و آیش، اصلاح روش های کودپاشی و چگونگی دامداری در مراتع و احیایی، مشتمل بر بذرپاشی، بذرکاری، تولید نهال، نهال کاری، احداث بادشکن، مراقبت، آبیاری و حفاظت است.

فرماندار دلگان گفت: بهترین روش بیابان زدایی و مقابله با گردوغبار همان روش طبیعی بوده که شامل ترمیم و افزایش پوشش گیاهی بیابان می باشد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال