مرحوم انوشه عمر خود را وقف فرهنگ کرد


مرحوم انوشه عمر خود را وقف فرهنگ کرد

تهران-ایرنا- مدیرعامل خانه کتاب با ارسال پیامی، درگذشت استاد حسن انوشه نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادب فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفت و اظهار داشت: زنده یاد حسن انوشه عمر خود را وقف فرهنگ کرده بود.

به گزارش عصرشنبه موسسه خانه کتاب، در متن پیام تسلیت نیکنام حسینی پور آمده است: خبر درگذشت استاد حسن انوشه که دایره‌المعارف نویس، مترجم و پژهشگر حوزه فرهنگ، تاریخ و زبان و ادبیات فارسی بود و با سال ها تلاش علمی و فرهنگی خالصانه برای زبان و ادب فارسی و شناساندن ایران‌ و تاریخش به مردم این دیار، بی وقفه و خالصانه کوشش کرد و امروز چهره در نقاب خاک کشید، موجب تاثر شد.

ایشان خود را وقف فرهنگ کرده بودند و اخلاق مداری او همیشه زبانزد همکارانش بوده است و بدون تردید جهان با دیده تحسین، تمجید و حسرت به خدمات علمی و پژوهشی او می نگرد چرا که وی از نادر اندیشمندانی بود که به عشق ایران و فرهنگ و ادب تا آخرین لحظه تلاش کرد.

استاد انوشه به ایران فرهنگی عشق می ورزید و به همین خاطر مرزهای جغرافیایی را برداشته بود و دل ها را نشانه گرفته بود؛ خانه ایشان کتابخانه ای به وسعت دل های ایران دوستان و محل رفت و آمد دوستداران و جویندگان دانش بود.

مرحوم انوشه عمر خود را وقف فرهنگ کرد

زنده یاد انوشه علاوه بر انتشار بیش از هزار مقاله، آثار قلمی ماندگاری همچون "تاریخ ایران کیمبریج"،"دانشنامه ادب فارسی" ، "دانشنامه ناشنوایان"، "تاریخ غزنویان"، "ایران و تمدن ایرانی" و ... از خود به جای گذاشتند که هر یک از این آثار از جریان سازی و تعهد ایشان به عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی حکایت دارد که امیدوارم توسط شاگردان و دوستداران ایشان پیگیری شود.

موسسه خانه کتاب در راستای تکریم این استاد بزرگ، بنا داشت در سلسله برنامه های عصر کتاب از سال ها تلاش و مجاهدت فرهنگی ایشان تجلیل کند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو برنامه های فرهنگی برگزاری این برنامه به تعویق افتاد، اما مستندی به همین منظور تهیه شده بود که در حال تدوین است و به زودی منتشر می شود.

انوشه متولد سال ۱۳۲۳ در شهر بابل استان مازندران بود که پس از پایان تحصیلات در مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات عربی به پژوهش مشغول شد. او حدود پانزده جلد کتاب ترجمه کرده و بیشتر از ۲۵۰۰ مقاله برای دائره‌المعارف‌ها، بخصوص دائره‌المعارف تشیع نوشته است.

زنده یاد حسن انوشه به علت بیماری سرطان ظهر امروز در سن ۷۶ سالگی در بیمارستان دار فانی را وداع گفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شهادت دو تن از فرماندهان جماعت اسلامی لبنان