گل‌ محمدی در تایباد زیر کشت رفت


گل‌ محمدی در تایباد زیر کشت رفت

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: 470 هکتار کشتزار این شهرستان مرزی در فصل زراعی جاری با توجه به ضرورت تغییر الگوی کشت بخاطر کمبود آب، زیر کشت گل‌ محمدی رفت.

محمد میری روز جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: گستره کشت گل محمدی در تایباد از ۱۵۰ هکتار در سالهای گذشته با استقبال خوب کشاورزان منطقه به این میزان سطح کشت رسیده است.
وی ادامه داد: میزان برداشت گل محمدی در حد مطلوب است بطوری که با توجه به شرایط محیطی و میزان آبیاری، از سال چهارم به بعد از هر هکتار سطح زیر کشت سه و نیم تا چهار تن گل تر برداشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی تایباد زمان برداشت گل‌محمدی از کشتزارهای این شهرستان اردیبهشت ماه ذکر و بیان کرد: کشت و زرع گل‌محمدی منجر به اشتغالزایی خوبی در تایباد شده بطوری که در هر هکتار از مزارع این محصول در طول عملیات کاشت تا برداشت ۶۰ نفرروز مشغول کار شده‌اند.

وی گفت: محصول به دست آمده از گلستانهای گل‌محمدی علاوه بر تولید گلاب و اسانس، در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی نیز کاربرد دارد.
میری به بهره‌گیری از روشهای آبیاری نوین در ۱۰ درصد مزارع گل‌محمدی تایباد اشاره و بیان کرد: ۴۰ خانوار در سطح این شهرستان بهره‌بردار گلستانهای گل‌محمدی هستند.

وی افزود: نبود کارخانه فرآوری در منطقه شرق خراسان رضوی یکی از مهمترین مشکلات گلکاران محمدی در این خطه و نیازمند تدبیری برای رفع آن است.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد ادامه داد: پارسال افزون بر ۴۰۰ تن محصول از گلستانهای محمدی این شهرستان برداشت شد.

وی پیش‌بینی کرد حجم برداشت گل‌محمدی از گلستانهای تایباد در سال زراعی جاری نسبت به فصل کشت قبلی بیشتر شده و عملکرد محصول آن در واحد سطح تا ۳۰ درصد افزایش یابد.

میری گفت: افزون بر ۱۱ هزار هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان تایباد زیرکشت محصولاتی قرار دارد که نیازشان به آبیاری کمتر است.

وی این محصولات کم‌آبخواه را شامل پسته، زعفران، زیتون، عناب، انگور و گل‌محمدی برشمرد.
هفت هزار بهره‌بردار با کشت و کار بر روی ۴۵ هزار هکتار مزرعه و باغ در حوزه کشاورزی و دامپروری تایباد فعالیت دارند. سالانه ۲۸ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی در کشتزارها و باغهای تایباد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

همچنین ۲۰ بهره‌بردار گلخانه ای سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نشاء خربزه، هندوانه و ۳۰ تن خیار در ۲۳ گلخانه تایباد تولید می‌کنند. هشت هزار ۲۰۰ هکتار جالیز در این شهرستان به کشت خربزه اختصاص دارد.

مهمترین تولیدات کشاورزی در اقلیم خشک تایباد شامل تره‌بار، زیره، گندم، جو، چغندرقند، زردآلو، انگور، توت، انار، انجیر و خربزه است.

تایباد ۹ رودخانه دائمی و فصلی، ۲۵ دهنه چشمه و ۱۴۸ رشته قنات با ۳۵۰ حلقه چاه عمیق و نیمه‌عمیق دارد.
مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد مرکب از دو شهر، دو بخش مرکزی و میان ولایت دارای ۳۸ روستا است. ۳۶ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاهای آن هستند.

این شهرستان از سمت شرق و جنوب شرق هم مرز با کشور افغانستان است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود