نقش جهش تولید در رشد صادرات، کاهش واردات و افزایش سطح اشتغال


نقش جهش تولید در رشد صادرات، کاهش واردات و افزایش سطح اشتغال

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این جهش تولید منجر به رشد صادرات، کاهش واردات و افزایش سطح اشتغال می‌شود، گفت: رشد تولید تأثیر مستقیم در مصرف و درآمد نیز دارد.

حجت الاسلام «محمدسعید پناهی بروجردی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به نام گذاری سال جدید به سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: اصلا کل مباحث اقتصاد که از گذشته حتی از زمان آدام اسمیت شکل گرفت، حول محور تولید بود.

جانشین مدیر گروه اقتصاد مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی مبنا، هدف و غایت اقتصاد خرد و اقتصاد کلان را تولید دانست و گفت: تا قبل از «جان مینارد کینز» تولید بیشتر در بنگاه های اقتصادی خرد صورت می گرفت ولی بعد از دوران او، تولید به شکل کلان مورد تأکید قرار گرفته و ادامه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: دلیل این که اینقدر تولید اهمیت دارد چیست؟ جواب این سؤال این است که تولید تقریبا تمام چرخ های اقتصادی یک مجموعه یا کشور را می چرخاند چراکه ما در هر خانواده کوچکی تا شهر، کشور و جهان به دو چیز احتیاج داریم یکی مصرف و دیگری درآمدهایی که بتوانیم کالایی را برای مصرف خریداری کنیم.

حجت الاسلام پناهی بروجردی اضافه کرد: برای خرید و مصرف یک کالا اولا باید آن کالا تولید شده باشد تا بتوانیم آن را بخریم و ثانیا باید پولی برای خرید کالا داشته باشم و این پول نیز با کارکردن در بنگاه های تولیدی اعم از تولید کالا و خدمات به دست من می رسد، بنابراین بدون شک تولید محور در اقتصاد است.

وی با بیان این که به نسبت نقص در تولید، مصرف و درآمد نیز کاهش پیدا می‌کند، گفت: وقتی سطح تولید یک کالا و خدمات از 100 به 80 کاهش پیدا می‌کند، به همین نسبت درآمد من برای خرید پایین می آید چون پول کمتری به دست من رسیده و از طرف دیگر کالای کمتری تولید شده و به همین دلیل مصرف نیز ناچار پایین می آید.

این پژوهشگر اقتصاد اسلامی دلیل تأکید رهبر معظم انقلاب بر مسأله تولید را اهمیت ویژه آن در اقتصاد دانست و یادآور شد:رشد تولید در همه بخش های کشور به کمک اقتصاد می آید، وقتی تولید رشد پیدا کرد، صادرات رونق پیدا می‌کند، واردات کمتر می‌شود و در نتیجه اقتدار کشور نیز رشد می یابد.

وی تصریح کرد: رشد تولید در کشور ارتباط مستقیمی با جهش اشتغال و کار در کشور نیز دارد، اما باید موانع تولید نیز مورد بررسی قرار بگیرد، چراکه به عنوان نمونه واردات بی رویه کالاهای مشابه و عدم دقت در رشد قاچاق، به تولید ضربات مهلکی وارد می‌کند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل