توصیه‌های حجت‌الاسلام پناهیان برای بهره بردن از ماه شعبان/مناجات شعبانیه؛ عصاره وجود معنوی امیرالمومنین(ع)


 توصیه‌های حجت‌الاسلام پناهیان برای بهره بردن از ماه شعبان/مناجات شعبانیه؛ عصاره وجود معنوی امیرالمومنین(ع)

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به بهره‌گیری از برکات ماه شعبان المعظم، گفت: مناجات شعبانیه عصاره وجود معنوی امیرمومنان امام علی(ع) است، بنابراین حتی یک دفعه هم شده از سر کنجکاوی و برای تفکر این دعا ر در این ماه مطالعه کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه امروز (۷پنجشنبه، فروردین) به مناسبت آغاز ماه شعبان طی سخنرانی که از طریق فضای مجازی پخش شده گفت: امروز همه ما به واسطه قرنطینه فراغت بیشتری برای عبادت داریم.

وی افزود: با توجه به آغاز ماه شعبان توجه کنیم که این ماه فرصت استثنایی برای خواندن مناجات شعبانیه است، بی انصافی یا کم توفیقی است که انسان در این ماه مناجات شعبانیه را قرائت یا مطالعه نکند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه دعاها را متنی برای تفکر قرار دهیم، تاکید کرد: توجه کنیم که مطالبی در متن دعاها به ما منتقل شده است زیرا که فرازهای این دعا درباره مناجات خصوصی امیرمومنان امام علی(ع) در مناجات شعبانیه است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دعا عصاره ایمان، تقوا و معرفت یک امام است که به ما رسیده است، اظهار کرد: مناجات شعبانیه عصاره وجود معنوی امیرمومنان امام علی(ع) است بنابراین حتی یک دفعه هم شده از سر کنجکاوی و یک بار هم برای تفکر این دعا را مطالعه کنیم. فرازهای این دعا تامل برانگیز هستند که می‌توانند ما را فکر وادار کنند.

وی با بیان اینکه بهترین و بافضیلت ترین عبادت‌ها فکر کردن است، ابراز کرد: به ترجمه یا حتی شرح دعای مناجات شعبانیه امیرمومنان امام علی(ع) توجه کنیم، اگر با تفکر این دعا را مرور کنیم باید چندین ساعت برای آن وقت بگذاریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: گاهی ارزش و قیمت تفکر بر دعاها از اشک ریختین به هنگام مطالعه آن بیشتر است. مناجات شعبانیه ۴۰ قطعه کوتاه از مناجات است که هر کدام مستقل از دیگری و دارای مضامین بسیار عمیق و سنگین است که امیرمومنان امام علی(ع) بسیار زیبا آن را بیان کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دعاهای نقل شده از امام سجاد(ع) گویا دعاهای مشروح هستند اما مناجات شعبانیه خلاصه است، گفت: هر فراز مناجات شعبانیه بیان یک درد و درک عمیق است؛ بنابرین هر شب می‌شود با یک فراز آن با خدا سخن گفت و بر آن اشک ریخت.

وی با استناد به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه قرآن را آرام و با تفکر بخوانید، عنوان کرد: در قرائت و مطالعه مناجات هم باید این قاعده را رعایت کرد، بنابراین هر شب فرازهایی از مناجات شعبانیه را مطالعه کنید و در مطالعه آن عجله نکنید که بتوانید تفکر داشته باشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه برخی از فرازهای مناجات شعبانیه برای ما قابل درک یا بیان نیست، گفت: دردهای امیرمومنان امام علی(ع) در مسیر تقرب به سوی خداوند چنان عظیم و برتر است که ما نمی‌توانیم آن را فهم یا درک کنیم و شاید هیچ گاه انسان نتواند به عمق دردمندی امیرمومنان امام علی(ع) برسد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی از مضامین مناجات شعبانیه منحصر به فرد است و مضامینی دارد که گویا سخن دل ما است، خاطرنشان کرد: در این مناجات سخن گناهکارترین انسان در مقابل خدا را بیان کرده است، در این مناجات به زیباترین شکل و ساده‌ترین بیان درخواست کسی که عمر خود را تلف کرده و در معرض سقوط و ناامیدی قرار دارد را بیان کرده است.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل