نبرد با کرونا در زرندیه


نبرد با کرونا در زرندیه

ساوه - ایرنا - در زرندیه که وسیعترین شهرستان استان مرکزی با پنج شهر است و از نظر جغرافیایی نیز نقطه اتصال چند استان کشور محسوب می شود، تدابیری برای پیشگیری و مقابله با کرونا انجام شد که بازدارندگی و موفقیت این اقدامات را می توان در کمترین میزان ابتلا به این ویروس میان ساکنان آن مشاهده کرد.

به طور طبیعی در شهرستان هایی که از نظر موقعیت جغرافیایی در نوعی بن بست قرار دارند، قابلیت کنترل و اجرای موفق طرح های غربالگری کرونا و شناسایی مبتلایان با سهولت بیشتری قابل تحقق است اما برخی از شهرستان های کشور مانند زرندیه و ساوه که هم محل ترانزیت بار و مسافر به نقاط مختلف کشور و هم دارای صنایع تولیدی پرشمار با فعالیت افزون بر ۴۵ هزار کارگر بومی، غیربومی و حتی خارجی هستند، کار کنترل و مقابله با این بیماری با مشکلاتی همراه است.

مبادی ورودی و خروجی پرتعداد و وجود آزادراه و بزرگراههای ارتباطی از جمله مسیر همدان - ساوه - تهران، جاده قدیم ساوه به تهران، وجود خط ریلی و نزدیکی به استان های تهران، قزوین و قم از دلایل تردد روزانه هزاران دستگاه خودرو شاید به همین تعداد افراد از درون محدوده ساوه و زرندیه است که این حجم از تردد به خصوص در زمان پیک شیوع بیماری کرونا می تواند خطرساز باشد.

اما با اقداماتی که فرمانداری و سایر ارگان های حاکمیتی زرندیه همراه با گروههای مردمی، بسیج و سازمان های مردم نهاد در زمینه غربالگری، مسدود کردن مبادی ورودی و خروجی، ضدعفونی معابر عمومی و روستاها، پایش کارگران خارجی از جمله اتباع کشور چین و... انجام شد، شاید بتوان زرندیه را از شهرستان های موفق استان مرکزی در زمینه کنترل و پیشگیری از ابتلا به کرونا دانست.

در همین رابطه با فرماندار این شهرستان در مورد اقدامات و فعالیت های انجام شده گفت و گو کردیم.

پایش کارگران بومی و خارجی با تشکیل گشت های غربالگری

«هادی فدایی» به ایرنا، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در این شهرستان با جلساتی که برگزار کردیم مصوب شد که کارگران و اتباع کشورهای خارجی از جمله چینی هایی که در برخی از واحدهای صنعتی زرندیه فعالیت دارند، از نظر سلامتی پایش شوند و نتیجه آزمایش ها نیز نشان داد که موردی از ابتلا به کرونا در این افراد وجود ندارد ضمن اینکه عملیات غربالگری برای اتباع خارجی شاغل در صنایع را به صورت مرتب انجام می دهیم.

وی افزود: عملیات پایش و غربالگری برای شناسایی مبتلایان یا افراد مشکوک به کرونا را در سه گروه صنایع، ادارات و اصناف با تشکیل گشت های ویژه از اوایل اسفند پارسال آغاز کردیم که به صورت مرتب جامعه هدف را رصد می کردند و تاکنون نیز به بهترین شکل ممکن انجام شده است.

فرماندار زرندیه گفت:‌ واحدهای صنعتی این شهرستان مکلف شدند که به صورت روزانه عملیات تب سنجی و معاینه بهداشتی از کارگران و شاغلین را پیش از ورود به محل کار انجام دهند که تاثیر زیادی در کنترل کرونا در حوزه صنعت این منطقه داشت.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی در حوزه کارگران شاغل در صنایع زرندیه از نظر ابتلا به کرونا مشاهده نشده است و ۲ مورد مثبت هم از افرادی بودند که از سایر شهرها برای نصب ماشین آلات صنعتی وارد کارخانه ها شدند و تدابیر لازم برای این مراقبت از این افراد به عمل آمد.

مسدود کردن مبادی ورودی و خروجی شهرستان و تعامل با شهرستانهای همجوار

نبرد با کرونا در زرندیه

وی در مورد مسدود کردن مبادی ورودی شهرهای حوزه شهرستان زرندیه، گفت:‌ همه ورودی های پنج شهر و روستاهای در مسیر آنها را کاملا مسدود کردیم؛ مثلا برای شهر پرندک که مسیرهای زیادی برای تردد دارد فقط یک راه ورود و خروج باز گذاشتیم و این اقدام در مورد شهرهای دیگر از جمله زاویه، خشکرود و مامونیه (مرکز شهرستان) اعمال کردیم.
فدایی اظهار داشت: پیشنهاد بستن جاده قدیم را مطرح کردم و در شورای تامین شهرستان نیز به تصویب رسید که در نتیجه این مسیر را از سمت ساوه در محدوده پل بوئین زهرا به گونه ای مسدود کردیم که خودروهای عبوری ضمن مماتعت از ورود به درون شهرستان از روی این پل به سمت آزادراه هدایت شوند.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، هماهنگی با فرمانداران شهرستان های همجوار از قبیل رباط کریم، ملارد و اشتهارد بود که در اقدامی منسجم و تعاملی، جاده قدیم را از سمت رباط کریم و جاده اخترآباد را از سمت ملارد و اشتهارد بستیم و ورودی هایی که از سمت زرندیه به این جاده دسترسی داشت را نیز مسدود کردیم تا تردد خودروها به سمت آزادراه هدایت شوند.

فدایی تاکید کرد: انجام این اقدامات و کنترل تردد خودروها از مبادی ورودی این شهرستان و حتی مبادی سایر شهرستان ها تبعات مثبت خود را نشان داد و زرندیه یکی از شهرستان های موفق در زمینه مبارزه و غربالگری کرونا به شمار می آید.

پویش مردمی، همراهی روستائیان و تولید ماسک

فرماندار زرندیه گفت: کار ضدعفونی معابر نیز توسط شهرداری ها،‌بسیج، بخشداری ها و دهیاران به صورت مرتب در ۴۰ روز اخیر انجام شد و در فاصله چند روز مانده به پایان سال ۹۸ اقدام به فعال سازی پویش مردمی با مشارکت سازمان های مردم نهاد کردیم زیرا با توجه به گستردگی شهرستان زرندیه و ناکافی بودن نیروهای موجود، ناگزیر باید از این ظرفیت بهره می گرفتیم.

وی گفت: در روستاهای تابعه شهرستان زرندیه نیز پویش مردمی ایجاد شد و اهالی هر روستا از ورود افراد غیربومی جلوگیری می کنند.

فدایی گفت: با اینکه پیش بینی می کردیم که در بخش خرقان به دلیل حضور خوش نشین ها دچار مشکلاتی شویم اما با پای کار آمدن اهالی روستاهای این بخش و اقدامات حاکمیتی، ترددها به نحو مطلوبی کنترل شد.

وی اظهار داشت: از زمانی که نخستین مورد ابتلای مثبت به کرونا در این شهرستان ثبت شد، در اقدامی هماهنگ با شبکه بهداشت و درمان نسبت به معاینه و تحت مراقبت قرار دادن تمام اعضای خانواده مبتلایان اقدام کردیم.

وی در خصوص وضعیت تولید ماسک و دسترسی به این کالا در شهرستان زرندیه با توجه به فعالیت یکی از کارخانه ها در زمینه تولید این محصول،‌ اظهار داشت:‌ ما هیچ فشاری به این واحد تولیدی وارد نکردیم اما با تدبیر استاندار مرکزی و تامین سهم استان از تولیدات این کارخانه، ما هم مانند همه شهرستان ها نیازهای خود را با مدیریت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برطرف کردیم.

وی گفت: در این شهرستان با توجه به فعالیت یک کارخانه و همچنین فعالیت گروههای بسیجی، مردمی و اداره فنی و حرفه ای در زمینه تولید و توزیع رایگان میان جامعه هدف، مشکلی برای دسترسی و تهیه این محصول نداریم.

نبرد با کرونا در زرندیه

به گفته فرماندار زرندیه، با تصمیم اتخاذ شده قبل از طرح فاصله گذاری اجتماعی به ادارات این شهرستان تاکید شد که در مورد اعطای مرخصی به کارکنان غیربومی یا دورکار شدن آنها سختگیری نشود تا نیازی به حضور فیزیکی آنها در دستگاه های اداری نباشد.

بر اساس اعلام دانشکده علوم پزشکی تاکنون بیش از ۵۵ هزار نفر از مردم شهرستان زرندیه برای شناسایی موارد احتمالی ابتلا و پیشگیری از کرونا غربالگری شده اند.

زرندیه در مرز میان استان های مرکزی و تهران دارای ۷۰ هزار نفر جمعیت است که افزون بر ۳۲۰ کارخانه و واحد صنعتی در قالب شهرک های مامونیه، زاویه و پرندک فعالیت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان