تیرهای آغشته به کرونا بر قلب راهنمایان گردشگری کرمانشاه


تیرهای آغشته به کرونا بر قلب راهنمایان گردشگری کرمانشاه

کرمانشاه- ایرنا- ویروس کرونا قلب صنعت گردشگری کشور را مورد هدف قرار داد و ترکش‌های خسارت‌باری به جامعه راهنمایان گردشگری وارد آورده است.

در بحبوحه متضرر شدن مشاغلی که به علت کرونا دچار خسارت شده اند، جایگاه راهنمایان گردشگری مغفول مانده است. این شغل هیچ زمانی درست شناخته نشده و هنوز هم دیده نمی شود. حتی بیمه این قشر فرهنگی و زحمتکش همچنان حل نشده است. راهنمایان گردشگری هیچ وقت در صنعت گردشگری و در چنین شرایطی دیده نمی‌ شوند.
ویروس کرونا که گلوی صنعت گردشگری کشور را می‌فشارد بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری را بیکار کرده که بدون درآمد مانده‌اند.
راهنمایان گردشگری کرمانشاه هم همچون دیگر راهنمایان گردشگری کشور روزگار سختی را می گذرانند. آنها در طول سال چشمشان به تعطیلات نوروز و مسافرت های فصل بهار است که کرونا تیر خلاصی بود بر بازار کسادی آنها.

راهنمایان گردشگری مجبور به ترک حرفه خود هستند
به اعتقاد مدیرعامل شرکت گردشگری «نوای آژوان» استان کرمانشاه، گردشگری کشور در اواخر سال ۹۷ و اوایل ۹۸ روند روبه رشدی را تجربه کرد که متاسفانه زنجیره ای از اتفاقات موجب شد تا نه تنها سرعت رشد گردشگری کاسته شود بلکه در نهایت با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ کاملا متوقف شود.
مهریار صوفیوند به خبرنگار ایرنا، گفت: به طور قطع این اتفاق برای تمام زنجیره ی تامین سفر اعم از هتل، رستوران، خدمات حمل و نقل و آژانس های گردشگری و راهنمایان گردشگری بدترین اتفاق بوده است که در این میان متضررترین حلقه ها هتل ها و راهنمایان گردشگری هستند.
او با اشاره به اینکه در این بین راهنمایان گردشگری داستان متفاوتی دارند، ادامه داد: از یک طرف در عادی ترین حالت ممکن شغل آنها بشدت فصلی می باشد و این بدان معناست که برای گذران زندگی مجبور هستند در مدت زمانی کوتاه برای چند ماه بیکاری در سال برنامه ریزی کنند.
رییس سابق هیات مدیره انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه در ادامه گفت: اکنون با وجود این شرایط خاص برخی از راهنمایان گردشگری به دنبال شغل دوم هستند، در واقع اگر دولت حمایت جدی از راهنمایان با تجربه که تعداد بالایی هم ندارند انجام ندهد به طور قطع هزینه بازگشت این صنعت به دوران اوج خود در کشور سنگین خواهد بود.
صوفیوند یادآور شد: اگر فرض را بر این بگذاریم که بحران جهانی کرونا اواخر فروردین به پایان برسد و آژانس های گردشگری اقدام به جذب گردشگر کنند با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان را در پیش داریم و در این ماه گردشگران بسیاری به احترام ماه رمضان به کشور سفر نخواهند کرد در این صورت عملا بهترین فصل گردشگری کشور از دست رفته و تابستان هم فصل گردشگری کشور نیست.
مدیر عامل شرکت گردشگری نوای آژوان استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با بررسی میزان قدرت جذب توریسم با تمام این تفاسیر باید خود را برای فصل گردشگری بهار ۱۴۰۰ آماده کنیم و در صورت عدم حمایت دولت از راهنمایان فعال، به طور قطع بسیاری از آنها مجبور به ترک حرفه ی خود خواهند شد.

صندوق حمایتی راهنمایان گردشگری تشکیل شود
رییس هیأت مدیره‌ انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه نیز معتقد است؛ با شیوع بیماری کرونا و گذر از مرحله‌ی اپیدمی و فراگیر شدن آن در دنیا سطح هشدارها به حد یک بیماری پاندمیک رسیده است.
حمیدرضا کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: همین هشدارها کافی بود تا متوجه بلایی که بر سر صنعت گردشگری دنیا آمده است بشویم. تعطیلی زنجیروار رویدادهای گردشگری دنیا در حوزه‌های مختلف گل سرسبد این رخداد بوده است.
این فعال گردشگری گفت: صنعت نوپای گردشگری در ایران هم از این قاعده مستثنی نبود، هرچند مبانی این صنعت در ایران هنوز بصورت سنتی باقی مانده است و شاید اتلاق واژه صنعت به آن به دور از انصاف باشد.
وی در ادامه افزود: در این میان راهنمایان گردشگری از جمله بخش‌های تأثیرگذار و به بیانی حلقه‌ی پایانی زنجیره‌ی گردشگری هستند که با توجه به نداشتن سرمایه‌ی ثابت به نظر بیشترین ضرر را در میان سایر بخش‌ها کرده‌اند.
کرمی در ادامه با بیان اینکه این قشر به شدت وابسته به پویایی صنعت گردشگری هستند، تصریح کرد: درآمد آنان به نوعی روزمزد محسوب می‌شود و بدون داشتن پشتوانه بیمه‌ای بسیار آسیب پذیر هستند.
رییس هیأت مدیره‌ انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: در کمال تعجب شاهدیم که در سامانه‌ برآورد خسارت شاغلین صنعت گردشگری که از سوی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارایه شد هیچ جایی برای راهنمایان گردشگری در نظر گرفته نشده است.
کرمی اضافه کرد: این نقیصه توسط انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری برخی استان‌ها با اداره کل استان و یا وزارتخانه بصورت مکتوب مطرح شد اما همچنان اتفاق شایان توجهی رخ نداده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه حدود ۸۰ راهنمای کارت دار وجود دارد که به سرعت تعداد آن‌ها در حال افزایش است، اظهارداشت: شایسته است راهکاری برای جبران خسارت تعطیلی چند ماهه کسب و کار آنها در بهترین فصل کاری اندیشیده شود.
رییس هیأت مدیره‌ انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد توقع جبران خسارت با پرداخت مستقیم ریالی چندان کارساز نباشد و شاید با توجه به تعداد زیاد راهنمایان کشوری ممکن نباشد، اما به نظر پیشنهاد تشکیل صندوق حمایتی با شارژ اولیه دولتی و مشارکت جمعی راهنمایان، چه در مورد مشکل اخیر و چه مشکلات مشابه آتی کارگشا باشد.

نامه رییس هیات مدیره راهنمایان گردشگری کشور به وزیر میراث فرهنگی
وی اظهارداشت: از سوی رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور به وزیر میراث فرهنگی نوشته شد که در آن نامه خواستار اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی به فعالان گردشگری شدند تا آنها حداقل بعد از پایان بحران بتوانند به کار برگردند و کسب‌وکارشان را از نو راه بیندازند.

‪‬معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت: مشکلی که در برآورد خسارت ها وجود دارد دیده نشدن ثبت خسارات راهنمایان گردشگری در سامانه خسارت میراث فرهنگی است.
علی صابر افزود: مکاتباتی با معاونت گردشگری وزارت خانه مطبوع جهت احقاق حقوق راهنمایان گردشگری انجام شده که امیدواریم قسمتی برای این کار در سامانه لحاظ شود.
وی در ادامه با ابراز تاسف از شرایط به وجود آمده و خسارت فراوان به صنعت گردشگری استان، از برگزاری تور و برنامه فرهنگی در همدان توسط راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه خبر داد و اظهار داشت: این برنامه به مدت پنج روز در همدان برگزار می شود و کرمانشاه دیار سنگ و اّب ایران زمین توسط راهنمایان گردشگری به مسافران ورودی به این استان و شهروندان همدانی معرفی می شود.
او اضافه کرد: برای جبران بخشی از خسارات وارده به جامعه راهنمایان گردشگری استان در قالب تور همدان قراردادی با انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه منعقد شده است.
ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی هم به تازگی اعلام کرد، ممکن است وام کم‌بهره‌ای در اختیار راهنمایان بیکار شده قرار بگیرد اما میزان آن هنوز مشخص نیست.
او نهم فروردین ماه ۹۹ هم اعلام کرد: صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا دست کم حدود سه هزار میلیارد تومان ضرر می کند.
ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر آن ثبت ملی شده است.
سنگ نوشته داریوش هخامنشی در بیستون تنها اثر ثبت شده جهانی در استان کرمانشاه است.
در ایام تعطیلات نوروز بیش از ۲ میلیون مسافر نوروزی هر سال وارد استان کرمانشاه می شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی