خورشیدِ آینه‌ها


خورشیدِ آینه‌ها

سوم شعبان، سالروز ولادت با سعادت امام حسین (ع)، سرور آزادگان جهان و سالار شهیدان است؛ امامی که زندگی، یاد و نامش، چنان با زندگی و زمانۀ شیعیان جهان و ایرانیان آمیخته شده که گویی محور حیات فرهنگی آن‌هاست.

با وجود فعالیت‌های سنتی در بزرگداشت این امام همام، متأسفانه ما کمتر سراغ کتاب‌های مناسب با موضوع زندگی امام حسین (ع) رفته‌ایم. در این یادداشت، نگاهی گذرا به پنج اثر دربارۀ زندگی، سخنان و بازتاب اندیشۀ آن حضرت در شعر فارسی خواهیم داشت.

پدری به نام حسین (ع)

کتاب «پدری به نام حسین (ع)» به قلم محمد صحتی سردرودی و با همت انتشارات قبسات در ۲۵۶ صفحه روانه بازار نشر شده است. بنا به اعتقاد نویسنده، گوهر تابناک امام حسین (ع) را نباید از خانه و خانواده بیرون کشید و فقط در میدان جنگ به نظارۀ آن نشست. حقیقت آن است که او نیز مانند هر انسان دیگر، پیش و بیش از آنکه مرد میدان باشد، مرد خانواده بود؛ شخصیت بی‌نظیری که فرزندی شایسته برای پدر و مادرش، شوهری عاشق برای همسرش و پدری مهربان و فداکار برای فرزندانش بود. کتاب پدری به نام حسین (ع) مجالی است تا چشم‌هایمان را بشوییم و به گونه‌ای دیگر به این امام و زندگی‌اش بنگریم. سیرۀ او باید به عنوان اسوۀ همیشه سبز و زندگی بخش، پیوسته سرلوحۀ زندگی‌مان باشد تا معنای مهر و مهربانی، محبت و زندگی عاشقانه را در سایه‌سار دلدادگی به زن و فرزند از او بیاموزیم. ناشر اصفهانی، این اثر را در مجموعه کارهای رسانه خانواده، «مهرستان» قرار داده و نوشتن آن را از پژوهشگری خواسته که تا کنون ۳۰ عنوان کتاب در کارنامه کاری خود داشته است

چهل حدیث از امام حسین (ع)
کتاب «چهل حدیث از امام حسین (ع)، به قلم علی صفایی حائری توسط انتشارات لیله‌القدر در ۲۲۲ صفحه تهیه و تنظیم شده است. نویسندۀ توانمند کتاب که نخست کارهایش با امضای عین_صاد منتشر شده، در این کتاب، ابتدا متن عربی چهل حدیث از امام را آورده و سپس با ترجمه و توضیح و شرح مختصری از آن، نیم نگاهی به زندگی و معارف ایشان داشته است.

سیدالشهداء حضرت امام حسین (ع)
کتاب «سید الشهداء حضرت امام حسین (ع)، به قلم سید منذر حکیم با همکاری سام بغدادی و عدی غریباوی با ترجمه عباس جلالی به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع) در اختیار علاقه‌مندان به حوزه دین و مذهب قرار گرفته است. کتاب حاضر از مجموعه کتاب‌های پیشوایان هدایت است و با قلم روان و نگاه سنتی، به بخش‌های مختلف زندگی و زمانۀ امام و همچنین جلوه‌های شخصیتی عزیز پیامبر پرداخته است. از جمله بخش‌های جالب کتاب می‌توان به بخش میراث علمی امام حسین (ع) اشاره کرد.

امام حسین (ع) و عاشورا در شعر فارسی
کتاب «امام حسین (ع) و عاشورا در شعر فارسی» با تلاش و کوشش محمد صحتی سردرودی و انتشارات پرتو خورشید به قفسه‌های کتاب راه پیدا کرده است. این کتاب با دیدی تحریف‌شناسانه به گزینش آثار و اشعار پرداخته و از سخنانی که مفهوم آن‌ با آموزه‌های امام حسین (ع) و یارانش در تضاد و یا حاوی اخبار ساختگی و تحریف‌های شناخته شده بوده، به شدت روی گردانده است. جلد اول این کتاب که از ولادت تا حماسه عاشورا را در برمی‌گیرد، ۸۱۶ صفحه است. مقدمه کتاب به تاریخ و تطور مرثیه سرایی در شعر فارسی از سده چهارم تا نیمه نخست سده دهم پرداخته و شامل بیست شاعر از کسایی مروزی تا فهمی استرآبادی می‌شود. متن کتاب نیز به ترتیب تاریخ و زندگی امام حسین (ع) تدوین شده است. در کنار قالب‌های سنتی، گردآورندۀ این کتاب، شعرهای نو و سپید را نیز از قلم نینداخته است.

مصباح الهدی
کتاب «مصباح الهدی» با عنوان فرعی چهل حدیث از امام حسین (ع) توسط انتشارات به‌نشر در اختیار دوستداران امام قرار گرفته است. در هر صفحۀ این کتاب کوچک، پس از ذکر متن عربیِ حدیث و ترجمۀ آن و سپس یک رباعی از محمدجواد غفورزاده با مضمون همان حدیث وجود دارد. بیشتر روایت‌های انتخاب شده برای کتاب «مصباح الهدی» نیز وجه اخلاقی و حکمی دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی