همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا


همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا

مهاباد- ایرنا- مردم، مسوولان و بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی تکاب با همکاری و همدلی و تحقق همبستگی اجتماعی گام‌های موثری برای مبارزه با بیماری کرونا برمی‌دارند و همه با هم آنچه را که برای پیشگیری از شیوع این ویروس لازم است، انجام می‌دهند.

حدود ۲ هفته است که جدیدترین ویروس از خانواده کرونا که نام رسمی آن کووید ۲۰۱۹ است در ایران شیوع یافته و مبتلایان به این ویروس را در بیشتر استان‌های کشور از جمله آذربایجان‌غربی را گرفتار خود کرده است و به گفته مسوولان ارشد استان وضعیت شیوع و ابتلا را به مرحله قرمز کشانده است.

مسوولان وزارت بهداشت بارها اعلام کردند که با رعایت اصول بهداشتی و همچنین ماندن در خانه می‌توان این بیماری را خیلی سریع کنترل و ریشه کن کرد؛ اما در کنار در منزل ماندن اقشار مختلف مردم و مسوولان شهرستان تکاب نیز بیکار ننشسته و با بسیج همه امکانات به نبرد با این ویروس رفته‌اند.

با تمام نیرو به مقابله با کرونا رفته‌ایم

فرماندار تکاب گفت: از هفته گذشته سه اکیپ بهداشتی در مبادی ورودی و خروجی این شهر جهت کنترل وضعیت جسمی مسافران و علائم احتمالی بیماری در آنان مستقر شده و نسبت به تب‌سنجی از شهروندان اقدام می‌کنند.

محمود زمانی با بیان اینکه محدودیت تردد و ورود خودروها با پلاک‌های غیر بومی جهت مقابله با کرونا نیز در تکاب اجرا شده است افزود: در همین راستا از روز گذشته پایانه مسافربری این شهر تعطیل و هرگونه جابجایی مسافر از این شهر به سایر شهرها متوقف شده است.

وی با قدردانی از مشارکت کسبه و بازاریان تکاب در اجرای مصوبات ستاد پیشگیری از شیوع کرونا بیان کرد: بازار تکاب به جز مشاغل ضروری به مدت یک هفته تعطیل شده و نظارت جدی بر سایر اماکن از جمله نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده موادغذایی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره با ضدعفونی گسترده خیابان‌ها و معابر عمومی تکاب اظهارداشت: تکاب در زمینه ضدعفونی کردن معابر بسیار خوب و مطلوب عمل کرده و تمام روستاهای این شهرستان در هفته گذشته با تلاش دهیاران، ادارات و دستگاه‌های اجرایی و اهالی روستاها و خیابان‌های داخل شهر نیز با مشارکت جوانان داوطلب به صورت خودجوش ضدعفونی و گندزدایی شده است.

فرماندار تکاب ادامه داد: در اقدامی فوری برای تامین محلول مورد نیاز اکیپ‌های ضدعفونی کننده سطح شهر نیز با هماهنگی‌های انجام شده یکی از شرکت‌های تولیدی این شهرستان خط تولید خود را از مواد شوینده به مواد ضدعفونی کننده تغییرداد و هم اینک روزانه پنج هزار لیتر ماده ضدعفونی آب ژاول در این کارخانه تولید و بخشی از آن برای ضدعفونی خیابان‌ها و معابر عمومی شهر و روستاها مصرف می‌شود.

همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا

زمانی اضافه کرد: برای ساماندهی کمک‌های نقدی و اهدا اقلام بهداشتی از سوی افراد خیّر نیز تمهیداتی اتخاذ شد تا این کمک‌ها در قالب شورای خیّران سلامت تکاب انجام یافته و اقلام بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و لباس محافظ مخصوص کرونا در اختیار کادر درمانی بیمارستان شهدا تکاب قرارگیرد.

وی گفت: ساماندهی و تجمیع فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های غیر دولتی تکاب نیز از دیگر اقدامات در راستای افزایش مشارکت برای مقابله با ویروس کرونا است به گونه‌ای که هم‌اکنون اعضای ۱۱ سازمان مردم‌نهاد در این شهرستان در کنار ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا هستند.

همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا

همدلی جوانان تکابی برای مقابله با کرونا

«آیت رجبی» که از جوانان عضو پویش «بهار مهربانی» تکاب است در خصوص فعالیت خودجوش و داوطلبانه شروع شده در این شهرستان برای مقابله با کرونا گفت: از اولین روزهای شیوع این بیماری در کشور بیش از ۵۰ نفر از جوانان این شهر این پویش را راه‌اندازی کرده و خیابان‌ها و معابرعمومی تکاب را به صورت شبانه با ۲۰ دستگاه تراکتور، انواع وانت و کامیون معابر عمومی و خیابان‌های شهر را ضدعفونی می‌کنند.

وی افزود: با تلاش و همتی که این جوانان داشتند هر شب بیش از یک سوم شهر تکاب ضدعفونی می‌شود و این عملیات با پشتکار مثال‌زدنی جوانان تاکنون در چندین مرحله انجام شده به طوری که اعضای پویش بهار همدلی از ساعت ۱۰ شب تا چهار بامداد با وجود سرمای هوا در خیابان‌ها حضور دارند.

رجبی ادامه داد: ضدعفونی گسترده و شبانه خیابان‌ها و کوچه‌های شهر تکاب جز با همت جوانان داوطلب و همدلی مردم میسر نبود و برای ادامه این مسیر نیز نیازمند همراهی مردم و مسئولان هستیم.

سجاد منصوری یکی از کشاورزان منطقه که در اقدامی شایسته تمامی امکانات و تجهیزات خود را در جهت ضدعفونی معابر شهر و روستاهای تکاب به‌کار گرفته و خود نیز به صورت داوطلبانه در این عرصه شبانه‌روزی فعالیت می‌کند گفت: ما تمام امکانات و نیروهای شرکت خدماتی کشاورزی را بسیج کردیم و موفق شدیم بخش مهمی از خیابان‌ها و معابر عمومی شهرستان را گندزدایی کنیم.

همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا

دبیرستان مجازی برای روزهای کرونایی

«محمد زوار» یکی از معلمان تکابی است که برای قطع نشدن فرآیند یادگیری دانش‌آموزان در روزهای تعطیلی مدارس به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا در ابتکاری خوب، دبیرستان یکپارچه مجازی را راه‌اندازی کرده است.

این دبیر آموزش و پرورش تکاب می‌گوید: در روزهای کرونایی که شاهد سروصدای مدرسه و خنده‌ها و جنب و جوش‌های شاد دانش آموزان نیستیم تلاش کردم دبیرستان مجازی با ۲۸ کانال آموزشی یکپارچه و یک کانال اطلاع‌رسانی عمومی آنلاین برای دانش‌آموزان و دبیران مدارس طراحی و ایجاد کنم که هم‌اکنون تمام فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان دوره متوسطه اول تکاب در این سامانه مجازی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: من با راه‌اندازی این دبیرستان مجازی علاوه بر اینکه بخشی از کمبودها و خلاهای تعطیلی مدارس در روزهای شیوع کرونا را پر کردم، سعی نمودم در شرایط پیش آمده نقش اجتماعی خود به عنوان یک معلم و سهم شهروندی خود در مدیریت بحران کرونا را ایفا کنم.

زوار ادامه داد: اگر به ویروس کرونا به عنوان یک پیام رسان طبیعی بنگریم، پیامی بسیار صریح و واضح برای جامعه جهانی دارد و آن این است که از این تهدید باید فرصتی برای افزایش همدلی و اتحاد و تلاش برای بهتر زیستن بسازیم.

حرکت جهادی برای تولید ماسک رایگان

روزهای سرد و دلگیر کرونایی اما فضایی برای کار نیک و جهادی در تکاب فراهم کرده به‌گونه‌ای که یکی از بانوان کارآفرین این شهرستان با تلاش بانوان جهادگر گامی بزرگ برای تولید و عرضه رایگان ماسک بهداشتی برداشته‌است.

آرزو ضرغامی که یکی از بازاریان و تولیدکنندگان پوشاک در تکاب است می‌گوید: با همکاری بیش از ۵۰ نفر از بانوان جهادگر و بسیجی توانستیم تاکنون ۲۵ هزار قطعه ماسک بهداشتی تولید و به صورت رایگان عرضه کنیم.

این بانوی کارآفرین افزود: سایر فعالیت‌های تولیدی ما در زمینه پوشاک و البسه تعطیل شده و در حال حاضر از ساعت هفت صبح تا ۱۲ شب با مشارکت بانوان جهادگر و داوطلبی که در کارگاه تولید ماسک فعالیت می‌کنند بدون هیچ دستمزدی فقط مشغول تولید ماسک هستیم.

وی با بیان اینکه سعی کردم به همراه سایر بانوان خلاق و تلاشگر سهمی هر چند اندک در مقابله بیماری کرونا و در کنار مردم بودن داشته باشم ادامه داد: ماسک‌های تولید شده توسط بانوان داوطلب ابتدا در بیمارستان، مراکز درمانی و بین کارگران شهرداری و اماکن پرخطر و سپس در بین شهروندان و روستاییان به صورت رایگان توزیع می‌شود.

همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا

«در خانه ماندن» سهم شهروندان در بحران کرونا

دکتر «نگار غلامعلی‌پور» از پزشکان بیمارستان شهدا تکاب است که با شور و حرارت از اهمیت و ضرورت در خانه ماندن می‌گوید و از همه ساکنان تکاب می‌خواهد در این برهه حساس و حیاتی بیش از هر چیز به توصیه‌های پزشکان و کارشناسان وزارت بهداشت عمل کنند و در خانه بمانند.

وی افزود: چند روز قبل که به خاطر خراب شدن سامانه تلفن بانک موبایلم مجبور شدم ساعتی به بانک مراجعه کنم مشاهده کردم که یکی از بیمارانم که مادر بارداری بود بدون توجه به هشدارها و بدون اینکه دستکش و یا ماسکی به صورتش داشته باشد به راحتی از خرید باز می‌گشت و هیچ توجهی به شیوع بیماری نداشت.

وی با بیان اینکه در مواجهه با این مادر باردار از وی خواهش کردم توصیه‌های ما را جدی بگیرد و در خانه بماند ادامه داد: اینگونه رفتارهای خطرناک مانع از قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا می‌شود.

وی بیان کرد: شهروندان تکابی می‌توانند با ماندن در خانه و پرهیز از حضور در خیابان‌ها و انجام خرید از مغازه‌ها نزدیک منزل خود نقش تاریخی خود را در مبارزه با بیماری کرونا ایفا کنند و سهمی مهم در پیشگیری از این ویروس داشته باشند.

همبستگی اجتماعی سهم تکابی‌ها در مهار کرونا

کارهای کوچک اما اثر بخش برای مقابله با کرونا

اما در گوشه و کنار شهر تکاب از سوی مردم و بازاریان کارهایی انجام می‌شود که گرچه کوچک است اما اثر بخشی بالایی داشته و مشارکت در مقابله با کرونا و همبستگی اجتماعی مردم را نشان می‌دهد.

بیوک سلاطین، معلم بازنشسته تکابی، از جمله این افراد است که با هزینه شخصی خودماسک خریده و بین دستفروشان و فروشندگان سیار میوه توزیع می‌کند و یا مرتضی انواری مغازه‌داری که در خیابان شهید بهشتی تکاب امکانات شست‌وشو و ضدعفونی دست را برای عابران در مقابل مغازه خود فراهم کرده‌است.

آقای زنجانی نیز صاحب نانوایی سنگکی در خیابان معلم تکاب است که علاوه بر نصب دستگاه کارت‌خوان در نانوایی از هرگونه تماس با مشتریان خودداری کرده و پول نقد از مشتری را با گیره دریافت می‌کند.

بر اساس آخرین آمار، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان غربی ۲۲۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و از این تعداد ۱۲ نفر تاکنون فوت کرده‌اند.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌ چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

بر اساس آخرین آمار، از ابتدای شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی ۲۵۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌ و از این تعداد ۱۴ نفر تاکنون فوت کرده‌اند.

طبق آخرین آمار، ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۸۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعلام لیست ائتلاف امناء برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران