تبیین مبانی اسلام و نخبه‌پروری شاخصه بارز مساجد همنام با امام علی(ع)


 تبیین مبانی اسلام و نخبه‌پروری شاخصه بارز مساجد همنام با امام علی(ع)

مسجد و کانون امام علی(ع) با فعالیت‌های شاخصی همچون تربیت نخبگان و برگزاری دوره‌های تبیین مبانی ناب اسلام و سبک زندگی اسلامی توانسته در جذب مخاطبان از اقشار مختلف، موفق عمل کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد مردمی‏ ترین پایگاه ارتباط با خدا در روی زمین هستند و همواره به عنوان مدرسه تزکیه و تعلیم دانش، عرصه رشد و تعالی انسان‏ های خداجو و پناهگاه همیشگی بندگان خدا، پایگاه ترویج خیر، تهذیب نفس و اعمال خداپسندانه بوده اند. این خانه های خدا، بهشتی است که مردم در آنجا فراغ از روزمرگی ها طعم شیرین ارتباط با خدا را می چشند.

در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجد و کانون های فرهنگی هنری که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند.

در این گزارش به مناسبت سالروز ولادت امام علی(ع) در 13 رجب به معرفی یک مسجد و کانون های فرهنگی هنری همنام آن حضرت(ع) پرداخته ایم که در ادامه می آید:

مسجد حضرت امیر(ع)

مسجد حضرت امیر(ع) در سال ۱۳۴۷ بنا شد و از همان ابتدا آیت‌الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی از جانب مرحوم آیت‌الله العظمی سیداحمد خوانساری که آن زمان مرجع تقلید و امام جماعت مسجد سیدعزیزالله بازار تهران بودند برای امامت جماعت این مسجد، راهی امیرآباد می‌شوند. آیت‌الله علوی در آن زمان امامت جماعت مسجد علوی در چهار راه سیروس تهران را نیز برعهده داشت که با ورود به این مسجد برنامه‌های متنوعی را در حوزه تبلیغ معارف دین اجرایی می‌کند.

مسجد امیر(ع)، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی محل برگزاری کلاس‌های تببین مبانی ناب اسلام برای نخبگان بود.در جریان مبارزات انقلاب اسلامی تبیین مبانی انقلاب و اسلام ناب محمدی در دستور کار روحانیون و تئوری‌پردازان انقلاب اسلامی بود، افرادی که گاه برای توده‌های مردم سخنرانی می‌کردند و یا گاه نخبگان را مخاطب سخنرانی خود قرار می‌دادند تا آنان در سطح جامعه به تبلیغ بپردازند و آیت‌الله سیدمحمدرضا علوی تهرانی در مسجد حضرت امیر (ع) به تبیین مبانی ناب اسلام برای نخبگان می‌پرداخت.

آیت الله علوی تهرانی از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۷۵ به عنوان امام جماعت مسجد حضرت امیر (ع) فعالیت داشت. او از علمای مشهور و تراز اول تهران محسوب می‌شد به طوری که در زمان فوتش تمامی مراجع عظام تقلید وقت پیام تسلیت صادر کردند و آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی برای اقامه نماز بر پیکر ایشان به تهران آمدند.

همانند دیگر مساجد که در هشت سال دفاع مقدس، نقش قابل توجهی در پشتیبانی از جبهه ها داشتند، در مسجد حضرت امیر (ع( هم جوانان در زمینه آموزش نظامی اعم از کار با اسلحه، نظام جمع، رفتار نظامی و تبعیت از قوانین دوره های آموزشی می دیدند و سپس به جبهه اعزام می‌‌شدند. از سوی دیگر مسجد برای تأمین تدارکات نیز تلاش بسیاری داشت. به این جهت که این مسجد در این منطقه مورد اعتماد مردم بود و همواره کمک‌های بسیاری را راهی جبهه‌ها می‌کرد. امروز نیز همین وضعیت در زمان وقوع بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله برقرار است و کمک‌های مردمی به سمت مناطق آسیب‌دیده از سوی مسجد جمع آوری و اعزام می‌شود.

کانون «جوانان پیرو ولایت» مسجد علی بن ابیطالب(ع)

کانون فرهنگی هنری «جوانان پیرو ولایت» مسجد علی بن ابیطالب(ع) ماسال واقع در استان گیلان یکی از کانون های مسجدی فعال است که در سال 91 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد این استان فعالیت خود را آغاز کرد، رویکرد این کانون از همان ابتدای تاسیس جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به فعالیت های مذهبی، فرهنگی، ورزشی و هنری بوده است.

فعالیت های متنوع فرهنگی و مذهبی این کانون موجب شده به عنوان قطب فرهنگی شهرستان ماسال شناخته شود، به گونه ای که عزاداری های ماه محرم، برنامه های ماه مبارک رمضان، نیمه شعبان، ایام فاطمیه و یادواره های شهدا، با محوریت کانون فرهنگی هنری پیروان ولایت برنامه ریزی و برگزار می شود.

در این کانون فرهنگی هنری تلاش می شود، بعد از اقامه نماز جماعت در مسجد علی بن ابیطالب(ع)، کلاس های قرآنی سپس برنامه های ورزشی برای کودکان و نوجوانان برگزار شود، تا آنها شیرینی نماز را همراه با لذت بازی و تفریح بچشند.یکی دیگر از برنامه هایی که همه ساله چند روز قبل از شروع ماه محرم در شهرستان ماسال به همت کانون فرهنگی هنری پیروان ولایت در مسجد علی بن ابیطالب(ع) برگزار می شود، ویژه برنامه تشت گذاری است که مردمان این منطقه در این مراسم که یکی از قدیمی‌ترین سنت‌های ماه محرم است با این آیین، سوگواری‌های حسینی را آغاز می کنند. این ویژه برنامه با ابتکار کانون فرهنگی هنری پیروان ولایت برای اولین بار در شهرستان ماسال پایه گذاری شد.

برگزاری کلاس های قرآنی برای نوجوانان و جوانان، احکام، سبک زندگی اسلامی، تیراندازی، دارت، شنا، فوتسال، شرکت در مسابقات و اردوها از دیگر برنامه هایی است که به همت این کانون انجام می شود.

بنابراین گزارش،این کانون با اجرای برنامه ها و طرح‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی در جهت پویایی و فعال تر شدن مسجد، فعالیت های گسترده ای انجام می دهد.

آموزش روش زندگی اسلامی یکی دیگر از کارویژه های این کانون مسجدی است که در این طرح ویژه کودکان تلاش می شود زمینه حضور آنها در مساجد رونق ببخشیده شود.

بنابر این گزارش، برگزاری مسابقات فوتسال مساجد غرب گیلان، برگزاری کلاس های متنوع و شاد برای نوجوانان به منظور غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان همراه با آموزش قرآن، احکام ، نماز، اخلاق و نیز کلاس های ورزشی ازجمله شنا و تیراندازی با کمان و اردوهای تفریحی در این کانون از دیگر برنامه هایی است که به حضور گسترده نوجوانان و جوانان در مسجد علی بن ابیطالب(ع) رونق بخشیده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟