آیا ترکیه به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است؟


آیا ترکیه به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است؟

ترکیه در روزهای اخیر دامنه حملات خود به ادلب را افزایش داده و این مسئله این احتمال را تقویت کرده که این کشور درصدد احیای دوباره امپراتوری عثمانی است.

به گزارش زنان خبر، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تحولات سوریه و حمله ترکیه به این کشور اظهار داشت: معمولاً برای بررسی آینده تحولات سوریه از یک نگاه روندی یا روش‌شناسی روندی باید استفاده کرد. در این روش‌شناسی در حقیقت وضعیت کشور مورد هدف در طول چند سال گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: این ارزیابی‌ها بر روی یک جدول پیاده می‌شود و نیز اتفاقاتی که در طول این چند سال رخ داده با هم مقایسه می‌شوند و از این مقایسه، می‌توان شرایط آینده را پیش‌بینی کرد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با نگاه روندشناسی تحولات منطقه به خصوص سوریه، کاملاً نشان داده می‌شود که تحولات به نفع مقاومت و کشور سوریه خواهد بود؛ چون این کشور توانسته زمانی که ۶۰ درصد تمامیت ارضی‌اش تحت اشغال تروریست‌ها قرار داشت را به مرور زمان آزاد کند و امروز تنها کمتر از ۱۰ درصد تمامیت ارضی سوریه تحت اشغال تروریست‌های مورد حمایت غرب قرار دارد.

آینده تحولات سوریه به نفع این کشور است

صدرالحسینی در این رابطه عنوان کرد: این موفقیت نشان دهنده آن است که با روش‌شناسی روندی می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ یعنی اینکه می‌توان گفت آینده به نفع نظام سیاسی، ارتش و مردم سوریه است و قطعاً و یقیناً پیروزی‌هایی که در طول ایام گذشته به دست آمده با ایجاد انگیزه در مردم، ارتش سوریه می‌تواند مابقی امور را به نفع نظام سیاسی این کشور به پیش ببرد.

آیا ترکیه به دنبال احیای امپراتوری عثمانی است؟

وی با بیان این‌که بازنده‌‌ترین بازیگر در تحولات سوریه در طول هشت سال گذشته، کشور ترکیه بوده و خواهد بود، اظهار کرد: ترکیه براساس فضاسازی‌ای که آمریکایی‌ها برای این کشور به وجود آوردند و براساس اطلاعات غلطی که در اختیارش قرار دادند، تصور می‌کرد که می‌تواند در یک مدت کوتاه و کمتر از دو ماه هم تسلط سرزمینی و هم تسلط اقتصادی و سیاسی بر سوریه پیدا کند، اما امروز با دست خالی و تلفات انسانی قابل توجه و با ناامنی داخلی روبه‌رو شده است.

ترکیه به دنبال بازی با کارت آوارگان

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این مطلب که ترکیه به دنبال این بود تا با استفاده از کارت آوارگان؛ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را وارد کارزار جنگ سوریه کند، گفت: اما پاسخی که ناتو، آمریکا و اروپایی‌ها به ترکیه دادند، نشان‌دهنده این مسئله است که آنها هم به اقدامات ترکیه هیچگونه وقعی نگذاشتند و با پاسخ‌های سربالا این کشور را در این اقدام نامقبول تنها گذاشتند.

صدرالحسینی با بیان اینکه ترکیه به دنبال این بود که شاید بتواند از رقابت آمریکا و روسیه در منطقه استفاده کند، یادآور شد: تا از این طریق آمریکایی‌ها و ناتو را به کمک خود بیاورد، اما به دلیل عدم وجود انگیزه و به دلیل اینکه ناتو کاملاً به اوضاع و احوال منطقه و به میزان نفوذ روسیه در منطقه و به میزان قوت و قدرت مقاومت آگاه است، در این رابطه هیچ حمایتی از ترکیه نکردند

وی ادامه داد: با توجه به این شرایط ترکیه به امید اینکه بتواند در قالب گفت‌وگوها با روسیه به یک آتش‌بس دست پیدا کند، طی نشستی در مسکو با رئیس جمهور روسیه دیدار می‌کند و کاملاً مشخص است، خسرانی که ترکیه هم در حوزه سیاسی و هم در حوزه امنیتی و نیز در حوزه اقتصادی متحمل شده، برای او بسیار بسیار سنگین بوده است.

توهم نوعثمانیسم در دولت ترکیه

تحلیلگر مسائل خاورمیانه بیان کرد: امروز در ترکیه، گروه‌ها و جریانات سیاسی با بیانات بسیار بلند و با صدای غرا، اعتراضات خودشان را به اقدامات دولت کنونی این کشور انجام می‌دهند و این نشان‌دهنده این است که دولت ترکیه نتوانسته در اقدام اخیر خود علیه دولت سوریه، منافع ملی کشورش را تأمین کند.

صدرالحسینی با بیان اینکه پس زمینه برخی از اقدامات دولت ترکیه مبتنی بر توهم نوعثمان‌گرایی است، گفت: دولت ترکیه فکر می‌کند با دست‌اندازی سرزمینی به سایر کشورهای پیرامونی به خصوص سوریه می‌تواند زمینه‌های نوعثمانیسم را ایجاد کند، ولی این مسئله از سوی دولت ترکیه کتمان می‌شود، اما باید از آن به عنوان یک هدف و انگیزه پشت پرده در حملات اخیر دولت ترکیه به خاک سوریه نام برد.

انتهای متن/*



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل