350 هزار اصله نهال در شاهرود توزیع شد


350 هزار اصله نهال در شاهرود توزیع شد

شاهرود-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود، گفت: به مناسبت هفته درختکاری 350 هزار اصله نهال بین مردم در شهرها و روستاها و نیز شهرداری ها توزیع شد.

محمدرضا کشاورزیان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ۲۹ بهمن توزیع نهال ها در سطح استان آغاز شد که هر شهرستان به تفکیک روزها سهمیه مورد تقاضای خود را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه دهیاری و شهرداری ها هم تا قبل از امروز بر اساس تعداد درخواست خود نهال های در خواستی را دریافت کردند، ابراز داشت: از امروز تا ۲۱ اسفند هم شهروندان می توانند از یک تا ۵۰ اصله نهال از این اداره به طور رایگان تحویل گیرند.

کشاورزیان با اشاره به اینکه ۲ نهالستان در استان سمنان وجود دارد، افزود: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود یکی از بزرگترین نهالستان های استان را در اختیار دارد.

به گفته وی نهال های این دوره بیشتر برای توسعه فضای سبز از جمله سرو نقره ای، کاج، سنجد، عرعر و زیتون تلخ است.

وی با بیان اینکه شهروندان به دلیل کم آبی بیشتر به تهیه نهال سنجد اقبال دارند، افزود: کاشت ۵۰ هزار اصله سنجد برای سال آینده در دستور کار است.

کشاورزیان با بیان اینکه پایش نهال های توزیع شده توسط ناظران مقیم انجام و به این اداره گزارش داده می شود، خاطرنشان کرد: برای توزیع این نهال ها هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و هزینه تولید این نهال ها از محل منابع ملی و استانی تامین شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود از آغاز درختکاری بوستان روستایی به مساحت پنج هکتار در روستای ابر خبر داد و تصریح کرد: امسال ۳۶ هکتار از جنگل ابر درختکاری شده است.

کشاورزیان با بیان اینکه در روستاهای طرود و میغان بوستان روستایی ایجاد شده ، ابراز داشت: هر دهیار روستا که علاقمند به ایجاد این بوستان ها باشد، این اداره زمین ملی و نهال در اختیار آنها قرار می دهد به شرط آن که تامین آب آن را خود روستا بر عهده گیرد.

وی با اشاره به اینکه امسال در پنج حوزه تاش، دهملا، ابر، میغان و ابرسج کارهای آبخیزداری انجام شده، افزود: تاکنون ۵۰۰ هکتار عملیات نهال کاری و مراقبت در این شهرستان انجام شده است.

وی در باره دیگر فعالیت های این اداره هم گفت : مدیریت ذخیره نزولات آسمانی در ۱۰۰ هکتار، آبیاری ۷۰۰ هکتار از عرصه های نهال کاری شده در سال های قبل و ایجاد کمربند حفاظتی ۶ کیلومتری انجام شده است.

کشاورزیان از اجرای بیش از ۶۰۰ هکتار عملیات بیولوژیک شامل بذر پاشی، کپه کاری و حفاظت و قرق خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۱۰ تن جو بین بهره برداران و مرتع داران برای قرق و احیای مرتع به طور رایگان توزیع شده است.

وی یکی از مهمترین وظایف این اداره را حفاظت از اراضی و مبارزه با قاچاق چوب و زغال تاغ خواند و یاد آورشد: تاکنون ۴۰ نیسان حامل چوب قاچاق افزون بر ۳۰ تن که به ارزش ۶ میلیارد ریال بوده کشف و پس از اجرای حکم وجه به حساب دولت واریز شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرودبا بیان اینکه در این راستا ۴۰ تن دستگیر شده و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، ابراز داشت: گشت زنی به طور مستمر در مراتع و اراضی شهرستان در دستور کار است.

کشاورزیان با بیان اینکه این تعداد از کشفیات تنها برای شهرستان شاهرود نیست بلکه از شهرهای دیگر هم به صورت خودرو های عبوری توقیف شدند، تاکید کرد: این تعداد دستگیری ها بیشتر در شب توسط حافظان منابع طبیعی انجام شده است.

وی آموزش بهره برداران را در اولویت کاری خواند و گفت: برای ۸۰ درصد از اراضی ملی شهرستان شاهرودی نقشه های ثبتی و رقومی تهیه شده است.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزارهکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عاقبت تلخ پسر بروس لی!