دخالت افراد غیرمتخصص در کنترل و درمان دیابت


دخالت افراد غیرمتخصص در کنترل و درمان دیابت

فوق تخصص غدد بزرگسالان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه گفت: شاهدیم متخصص غیرداخلی و غیرغدد و غیردیابت در زمینه کنترل و درمان دیابت ورود کرده که این فاجعه بزرگی است.

دخالت افراد غیرمتخصص در کنترل و درمان دیابتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن دیابت؛ آقای دکتر ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری مزمن و پیش رونده است و هر روز با ادامه پژوهش‌ها زوایای جدیدی درباره علل این بیماری، عوارض آن و درمان‌های پیشرفته برای آن آشکار می‌شوند، افزود: دارو‌های دیابت در کشور وجود دارند، اما به صورت فراگیر، گسترده و سهل‌الوصول و اینکه بیماران بتوانند بدون دغدغه آن‌ها را تأمین کنند، چنین نیست. استفاده از انسولین‌های قلمی راحت‌تر و درد کمتری نسبت به انسولین‌های انسانی دارد و در کشور ما نیز موجود است، اما حمایت ضعیف بیمه‌ها و تغییرات در سیستم توزیع در ماه‌های اخیر باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران شده است.
وی افزود:انسولین درمانی در مورد بسیاری از بیماران دیابتی به موقع انجام نمی‌شود و علت آن هم طرز فکر اشتباه درباره انسولین و آموزش ناکافی درباره فواید انسولین و ترس از عوارض انسولین است.
فوق تخصص غدد بزرگسالان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه عنوان کرد: انسولین‌های انسانی معایبی دارد از جمله اینکه بیماران را دچار عوارضی می‌کنند. در برخی گروه‌های سنی عارضه افت قند خون را به علت استفاده از انسولین‌های انسانی شاهدیم که در این سنین چنین عوارضی بسیار مهم و خطرناک است. از سوی دیگر انسولین‌های آنالوگ امروزی عوارض کمتری دارند یا عوارض ندارند و استفاده از آن‌ها نیز راحت‌تر است. باید بیماران را آگاه کنیم که به سمت استفاده از انسولین‌های قلمی بروند. در همین حال به حمایت کافی بیمه‌ها از این نوع انسولین‌ها هم نیاز داریم.
آقای دکتر محمدی درباره مهمترین نقطه ضعف برنامه مدیریت دیابت در ایران توضیح داد: آموزش بیماران و همینطور افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت در کشور ضعیف است. اینکه گفته شود با یک آزمایش قند خون ساده می‌توانیم بفهمیم که قند خون داریم یا خیر اشتباه است و قند خون فرد باید به صورت متوالی چک شود تا داشتن یا نداشتن قند خون اثبات شود. این یک نمونه از اطلاعات اشتباهی است که مردم به دلیل آموزش ندیدن به آن اعتقاد دارند. همچنین باید درمانگاه‌های دیابت در کشور به صورت گسترده راه‌اندازی شود و مدیریت این درمانگاه‌ها نیز بر عهده افراد با صلاحیت باشد. متأسفانه گاهی شاهد کنترل و مدیریت دیابت از سوی افراد فاقد صلاحیت و با کمترین تحصیلات هستیم. شاهدیم متخصص غیرداخلی و غیرغدد و غیردیابت در زمینه کنترل و درمان دیابت ورود کرده که این فاجعه بزرگی است. این افراد باعث گمراهی بیماران شده و آن‌ها را از درمان عقب می‌اندازند. بودجه زیادی صرف کنترل و مدیریت دیابت می‌شود که با حضور این افراد فاقد صلاحیت در زنجیره کنترل و درمان دیابت، این بودجه و و البته وقت و هزینه زندگی مردم به هدر می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز