در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت


در گذر فرهنگی؛ هفته‌ای که گذشت

تهران- ایرنا- حوزه فرهنگ و هنر کشور در هفته گذشته تحت تاثیر ویروس نامیمون کرونا در سکوت کامل گذشت، تا جایی‌که نگرانی از شیوع این ویروس تمامی سالن‌های سینما، نمایش و کنسرت‌های موسیقی را به تعطیلی کشاند.

شیوع ویروس در روزهای اخیر در بسیاری از شهرهای کشور از جمله پایتخت باعث شد جهت هشدارهای بهداشتی و مقابله با گسترش بیماری نهادهای مختلف فرهنگی به صدور ابلاغیه لغو برنامه های زیر مجموعه خود اقدام کنند.

* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اوایل هفته جاری در اطلاعیه ای فوری اعلام کرد: باتوجه به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری، تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور تا پایان هفته جاری تعطیل شد.

* مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمامی کنسرت‌های موسیقی سراسر کشور به منظور اقدامات پیشگیرانه از ۴ تا ۹ اسفند لغو شد.

* وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی نامه‌ای به معاون میراث‌فرهنگی و گردشگری این وزارتخانه خواست از پذیرش بازدیدهای گروهی در موزه‌ها و مراکز گردشگری دولتی و خصوصی خودداری شود.

* معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی طی بخشنامه‌ای به ادارات‌کل استان‌های کشور اعلام کرد: چنانچه از اول اسفند سالجاری تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر کند، کلیه تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی بدون جریمه‌ای باید نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام نمایند.

* یکی دیگر از همایش‌ها و رویدادهای حوزه موسیقی که به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاده است، جشن سالانه موسیقی ما و از دیگر رویدادهای مرتبط با حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی اولین جشنواره ملی موسیقیایی عکاسان هنراول بود که بدلیل شروع کرونا به تعویق افتاده است.

* دبیر شورای سیاست‌گذاری و سخنگوی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از موکول شدن زمان برگزاری این رویداد فرهنگی به زمانی دیگر خبر داد و گفت: با مصوبه شورای سیاست‎گذاری، سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

* معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برای برپایی اعتکاف، شتابزده تصمیم نمی‌گیریم، اما احتمال دارد که اعتکاف ایام رجب در دهه آخر ماه مبارک رمضان برگزار شود.

* مساله دیگری که در عرصه فرهنگ و هنر کشور از اول هفته در روزهای اخیر خبرساز شد، بستری شدن محمدرضا شجریان استاد آواز در بیمارستان جم بود که روابط عمومی این بیمارستان اعلام کرد: اختلالات ریوی استاد شجریان که ناشی از بیماری قبلی وی است، ادامه دار شده و در تاریخ اول اسفند ۹۸ در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم بستری شده است.

اخبار فرهنگی، هنری جهان

* موزه‌های شهرهای ونیز، تورین و میلان و موسسات عمومی و خصوصی ایتالیا درپی گسترش شیوع ویروس کرونا در شمال این کشور تعطیل شد.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه هنر چاپ لندن، به مسئولان موزه های هفت منطقه لُمباردی، پیمونت، ونتو، امیلیا- رومانیا، لیگوریا، ترنتینو آلتو آدیجه و فریولی ونزیا جولیا دستور داده شده است این اماکن را تعطیل و محدودیت هایی را اجرا کنند.

* سونیک، به یکی از بهترین فروش‌های یک سال گذشته پارامونت پیکچرز، دست یافت. این جوجه تیغی، این هفته هم صدر جدول فروش را در اختیار دارد.

فیلم-انیمیشن سونیک جوجه تیغی (Sonic The hedgehog)، چون هفته گذشته در صدر فروش هفتگی سینماهای جهان جای دارد، این اثر در هفته دوم نمایش، فروش هفتگی ۲۶ میلیون دلار و فروش جهانی ۲۰۲ میلیون دلار را ثبت کرده است.

* دولت هند از موزه‌ای در انگلیس خواست یک مجسمه برنزی را که گفته می‌شود در سال‌های ۱۹۶۰ از معبدی در هند ربوده شد، به این کشور بازگرداند.

* با توجه به گسترش بیماری کرونا در ایتالیا، مسئولان نمایشگاه کتاب بلونیا برای جلوگیری از گسترش این بیماری برگزاری این رویداد را ۳۵ روز به تعویق انداختند.

* مقبره باستانی متعلق به رُمولوس بنیانگذار و اولین پادشاه شهر روم پس از ماه‌ها تحقیق روی آن از سوی کارشناسان تاریخی، به جهانیان عرضه شد.

افتخارات جهانی فرهنگی هنری ایران در هفته ای گذشت

* جشنواره‌ فرانسوی پانورامای سینمای مغرب و خاورمیانه در پانزدهمین دوره‌ خود بخشی را به مرور سینمای ایران اختصاص داده است. این جشنواره که تخصصش نمایش و شناساندن فیلم‌های کشورهای منطقه‌ خاورمیانه و شمال آفریقا در پاریس و حومه‌ شمال آن ساخته شهر سن‌دنی است، در این دوره‌اش فیلم‌های مستند، داستانی بلند و همچنین فیلم‌های کوتاه ایرانی را در ماه مارس به نمایش می‌گذارد.

فیلم‌های درساژ ساخته پویا بادکوبه، اسرافیل‌ ساخته آیدا پناهنده، سونیتا ساخته رخساره قائم‌مقامی، هندی و هرمز ساخته عباس امینی و یلدا ساخته مسعود بخشی از جمله فیلم‌های بلند داستانی ایرانی‌ این بخش هستند.

* فیلم کوتاه السینور ساخته احسان معجونی به دهمین دوره جشنواره موبایلی سن دیه گو آمریکا راه پیدا کرد. این جشنواره ۲۴ تا ۲۶ آپریل برابر با ۵ تا ۷ اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار می شود.

السینور با موبایل ساخته شده و برای اولین بار در بخش «تجربی» و «فیلم و کتاب» جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. شایان افشردی بازیگر این فیلم کوتاه و پخش بین المللی آن بر عهده شهاب بزرگ زاده است.

* کلاس رانندگی مرضیه ریاحی و بچه خور محمد کارت به بیست و ششمین هفته بین‌المللی فیلم کوتاه «رگنسبورگ» آلمان راه پیدا کردند.

* فیلم مستند خاتمه به کارگردانی مهدی و هادی زارعی برای حضور در نهمین دوره جشنواره فیلم‌های مستند آمریکا AMDOCS انتخاب شده است و بر اساس جدول برنامه‌های این فستیوال، روز شنبه ۹ فروردین ۹۹ برابر با ۲۸ مارس ۲۰۲۰ در سالن تیرستون اکران می‌شود.

* فیلم سینمایی دیاپازون به کارگردانی حامد ‌تهرانی، نویسندگی حسین تهرانی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع‌نوری در جدیدترین حضور جهانی خود به بخش رقابتی سینمای آسیا در جشنواره بین‌المللی فیلم بنگلور هندوستان راه یافت.

* مستند سایه‌های بی‌خورشید به کارگردانی مهرداد اسکویی که اولین نمایش جهانی خود را در افتتاحیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) پشت سرگذاشته بود و جایزه بهترین کارگردانی بخش رقابتی اصلی را کسب کرده بود در جدیدترین حضور بین‌المللی خود در جشنواره فیلم حقوق بشر ژنو به روی پرده می‌رود.

همچنین مستند کودتای ۳۲ از تقی امیرانی (محصول مشترک ایران و انگلستان) و فیلم بلند یلدا ساخته مسعود بخشی، دو نماینده دیگر سینمای ایران در این رویداد سینمایی خواهند بود.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم حقوق بشر ژنو از تاریخ ٦ تا ١٥ مارس (١٦ تا ٢٥ اسفند) در کشور سوییس برگزار می‌شود.

* فیلم کوتاه هپی ساخته احمدرضا موسوی به پنجاه و هشتمین دوره جشنواره Ann Arbor آمریکا را یافت.

* نرگس آبیار نشان برترین زنان موفق جهان اسلام ۲۰۲۰ پاکستان را دریافت کرد. کارگردان فیلم های شبی که ماه کامل شد و شیار ۱۴۳ به دلیل ثبت درست حقیقت از دریچه دوربین در فیلم‌هایش در مراسم ویژه‌ای در پاکستان مورد تقدیر قرار گرفت.

* فیلم کوتاه ساعت خواب به‌کارگردانی مینا سادات‌حسینی در پنجمین حضور جهانی به بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم GardenCity هند راه یافت.

* جشنواره بین المللی عکس ردیسایم فرانسه که در چهار بخش برگزار می شود، به عکاسان ایرانی جوایزی را اهدا کرد. در این رویداد، عکس «روز تولد» از مهرزاد مقصودیان مدال طلای PSA و عکس «اسپلش» از این عکاس روبان فیاپ و عکس «افغانستان» از مهدی زابل عباسی روبان فیاپ را کسب کرد.

* فیلم مشمشه در دوازدهمین جشنواره بنگلور هند به عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درمی آید.

* فیلم سینمایی سلفی با دموکراسی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی عطشانی در جشنواره فیلم برلین، روی پرده می‌رود.

* هفتادمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین میزبان فیلم‌سازان ایرانی در بخش‌های مختلف؛ از جمله پنج فیلم در بخش‌های رقابتی این رویداد سینمایی است.

فیلم بلند و داستانی یلدا ساخته مسعود بخشی در بخش رقابتی کودک و نوجوان (مخصوص بالای ۱۴ سال)، فیلم کوتاه بادبادک‌ها به نویسندگی و کارگردانی پیام حسینی نیز در همین بخش، همچنین دیگر فیلم کوتاه اسب سفید بالدار اثر مهیار ماندگار در بخش ویژهٔ کودک و نوجوان (مخصوص بالای ۱۴ سال) به نمایش در می‌آیند.

افزون بر این، فیلم بلند داستانی نامو به کارگردانی نادر ساعی‌ور در بخش فروم و فیلم شیطان وجود ندارد ساخته محمد رسول اف در بخش مسابقه این جشنواره به نمایش درمی آیند. فیلم بلند کیارستمی و عصای گمشده به کارگردانی محمودرضا ثانی و تهیه‌کنندگی بهروز نشان نیز برای اولین بار در بازار فیلم این جشنواره عرضه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند