بحران فزاینده در ادلب


حملات رژیم، روسیه و ایران به منظقه ادلب و تلاشهای دیپلماتیک و نظامی ترکیه برای نجات مردم این منطقه همچنان ادامه دارد.

بحران انسانی در ادلب به طور فزاینده ای ادامه دارد. تعداد افرادی که در چند ماه گذشته آواره شده اند از مرز یک میلیون نفر عبور کرده است. شبه نظامیان رژیم اسد و شیعه همچنان از طریق زمینی و روسیه نیز به صورت هوایی حمله می کنند. در این حملات نه تنها عناصر نظامی مخالف، بلکه غیرنظامیان و مناطق مسکونی نیز به صورتی عامدانه مورد هدف قرار می گیرند. ترکیه همچنان به تلاشهای سیاسی و نظامی خود برای متوقف کردن بحران انسانی در ادلب ادامه می دهد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هشدار داده که به پایان مهلت داده شده به رژیم اسد نزدیک می شویم. ترکیه درصدد ادامه مذاکره با روسیه برای تحقق راه حل سیاسی برای بحران است اما اگر این تلاشها ثمربخش نباشد گام های نظامی لازم نیز برداشته خواهد شد.

اکنون به ارزیابیهای جان آجون از موسسه ستا در این خصوص توجه فرمایید:

می بینیم که درگیری ها در ادلب از دو محور اصلی ادامه دارد. اولین خط استراتژیک مهم ، جبهه نیراب- ثراقب است. در این منطقه سکونتگاه های مهمی وجود دارد که بزرگراه های m4 و m5 از آن عبور می کنند. مدتی پیش ، نیروهای رژیم به دلیل پشتیبانی شدید هوایی روسیه موفق به تسخیر این مناطق شدند. اکنون با حمایت نیروهای مسلح ترکیه ، عناصر مخالف ضدحمله سنگین خود را آغاز کردند و دوباره توانستند نیراب را آزاد کنند. سپس آنها شروع به حرکت به سمت حومه ثراقب کردند. گزارش های میدانی مهمی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم و نیروهای شبه نظامی شیعه متحمل خسارات سنگین شده اند.

دومین محور که درگیری ها در آن ادامه دارد، جنوب ادلب است. به نظر می رسد نیروهای رژیم با حرکت از شمال این منطقه می توانند به بزرگراه m4 برسند. ارتش ترکیه برای حمایت از مخالفان ، در این منطقه مستقر شده است. نیروهای رژیم تاکنون چند دهکده را گرفته اند ، اما از این فراتر نرفته اند.

در حالی که تحولات فوق به معنای نظامی در حال وقوع است ، تحولات سیاسی نیز در حال رخ دادن هستند. ترکیه از یک سو در حال انجام مذاکراتی با روسها و از سوی دیگر در حال تلاش برای بسیج جامعه بین المللی در قبال ادلب است. خصوصا در تلاش است تا با توسل به دیپلماسی از طریق ایالات متحده و کشورهای اروپایی علیه روسیه و ایران فشار ایجاد کند.

به نظر می رسد منافع کشورهای آمریکایی و اروپایی در زمینه ادلب در حال حاضر با ترکیه همسو است. در حالی که کشورهای اروپایی در زمینه مسئله پناهندگی بسیار حساس هستند، ایالات متحده آمریکا نمی خواهد که رژیم اسد، ایران و روسیه در حوزه سوریه اعلام پیروزی کنند. با این حال، مسئله اصلی این است که ایا آمریکا یک حمایت نمایشی در قبال ادلب خواهد داشت و یا یک تلاش واقعی.

لذا اگر ایالات متحده بخواهد از منافع خود در زمینه ادلب محافظت کند، باید قدم های معنادار و مشخص تری در این راستا بردارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی