تاکید اردوغان بر گسترش همکاری‌های آنکارا و باکو


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir/)به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در هشتمین اجلاس شورای همکاری عالی رتبه راهبردی ترکیه و جمهوری آذربایجان در باکو شرکت کرد. اردوغان در این اجلاس، گفت: آنکارا و باکو در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، نظامی، صنایع دفاعی، تجاری و فرهنگی به همکاری همه جانبه خود ادامه می‌دهند. همکاری و همبستگی سیاسی ترکیه و جمهوری آذربایجان در سطح منطقه‌ای و بین المللی و نهاد‌های بین المللی در سطح بسیار بالایی است.
وی افزود امضاء قرارداد همکاری تجاری ترجیحی دو کشور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. احداث راه آهن بین نخجوان و ترکیه نیز اهمیت زیادی دارد. خط لوله گاز طبیعی به طول ۱۶۰ کیلیومتر تا نزدیکی مرز‌های نخجوان از منطقه ایغدیر ترکیه نیز اقدامی مهم است. به این ترتیب؛ نخجوان، هم از ایران و هم از ترکیه، گاز طبیعی دریافت خواهد کرد. حجم تجارت ترکیه و باکو در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴.۴ میلیارد دلار بود. این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۱۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
رئیس جمهور ترکیه گفت همکاری گمرکی، کشاورزی، گردشگری، انرژی، حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، بازار سرمایه و دولت الکترونیک بین دو کشور گسترش خواهد یافت. همکاری قدرتمند بین ارتش ترکیه و جمهوری آذربایجان در راستای مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت و ثبات منطقه ادامه دارد. قرارداد لغو روادید، پروتکل کمک نقدی دوجانبه، همکاری‌های نظامی و دفاعی، قرارداد همکاری انرژی و معادن، قرارداد همکاری ورزشی و جوانان، پروتکل همکاری سیاست رقابتی، قرارداد تجارت ترجیحی، پروتکل تنظیم همکاری فنی و استاندارد، ارزیابی کیفیت، هواشناسی، انجام ماموریت‌های رسمی برای دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، همکاری امنیتی در امور گمرکی، همکاری در حوزه‌های ترابری، ارتباطات و خبررسانی و همکاری میان تلویزیون دولتی ترکیه و جمهوری آذربایجان TRT-AZTV امضاء شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا