خود مراقبتی مهمترین اصل در پیشگیری از کرونا است


خود مراقبتی مهمترین اصل در پیشگیری از کرونا است

گنبدکاووس - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس درشرق استان گلستان، خود مراقبتی فردی و اجتماعی را مهمترین اصل برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی بویژه کرونا دانست و از گروه‌های مختلف مردم این شهرستان مرزی درخواست کرد تا به این توصیه بهداشتی، اهتمام جدی داشته باشند.

دکتر فرهاد بدیعی روز یکشنبه در جلسه فوق العاده کمیته سلامت و امنیت غذایی گنبدکاووس گفت: با توجه به ناشناخته بودن ویروس جدید کرونا و اینکه هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد، بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله شستن مرتب دست‌ها با صابون مایع و دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران است.

وی افزود: استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از کرونا برای افراد سالم هیچ ضرورتی ندارد و تنها افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستند و نیز اطرافیان آنها، لازم است از ماسک آنهم از نوع معمولی (ساده) آن استفاده نمایند.

دکتر بدیعی اضافه کرد: برای ضدعفونی کردن سطوح خارجی در اماکن عمومی و ادارات و نهادها و یا در منازل مسکونی بهترین ماده، شوینده "وایتکس" است که باید به نسبت یک به ۱۰ با آب مخلوط و سپس با پارچه تمیز روی سطوح کشیده تا پس از چند دقیقه آن سطح خارجی، ضدعفونی شود.

وی همچنین بابیان اینکه فعلا هیچ مورد قطعی از بیماری کرونا در گنبدکاووس مشاهده نشده، تصریح کرد: تمامی مراکز درمانی و کادر پزشکی در آمادگی کامل قرار دارند و بیمارستان پیامبر اعظم (ص) این شهرستان نیز به عنوان مرکز درمان بیماران احتمالی پیش‌بینی شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس ادامه داد: درحال حاضر از دو بیمار مشکوک که فعلا در بیمارستان پیامبر اعظم بستری هستند، نمونه‌گیری شده که نتیجه آن ظرف ۴۸ ساعت آینده مشخص می‌شود.

دکتر بدیعی تاکید کرد که بستری شدن این دو بیمار به منزله شیوع و ورود بیماری کرونا به این شهرستان و ایجاد نگرانی در مردم نیست و بیشتر با اهداف مراقبت از افراد صورت می‌گیرد.

وی همچنین از رسانه‌های ارتباط جمعی بویژه در فضای مجازی درخواست کرد که بی‌جهت درجامعه ایجاد نگرانی و اضطراب نکنند زیرا این اقدام بیشتر به نفع برخی سودجویان برای گرانفروشی اقلام بهداشتی است.

دکتر بدیعی، تهیه و نصب صابون مایع در ادارات و نهادها، مدارس، دانشگاه‌ها، ترمینال‌ها، اماکن عمومی، پارک‌ها، مساجد، بقاع متبرکه، سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی و همچنین ضدعفونی مستمر سطوح خارجی مکان‌های نامبرده شده را در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا مهم دانست و برلزوم همکاری متولیان دراین خصوص تاکید کرد.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز دراین جلسه گفت: با وجود خطرناک بودن ویروس جدید کرونا، میزان مرگ و میر ناشی از آن تا الان بین ۲ تا ۲.۵ درصد بوده و نشان می‌دهد که برای پیشگیری از شیوع و مبتلا شدن به این بیماری فقط باید اقدامات پیشگیرانه از جمله شستشوی مرتب دست‌ها با صابون مایع انجام شود.

دکتر عبدالرحیم پالیده افزود: ویروس کرونا مانند دیگر بیماری‌های ویروسی از جمله سرما خوردگی و آنفلوآنزا، علائمی چون تب، سرفه، بدن درد و مشکلات تنفسی دارد که فرد بایستی به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه و درصورت تشخصیص حاد بودن بیماری از سوی پزشک، بستری شود.

وی بابیان اینکه افراد با پیش زمینه بیماری‌های قلبی و ریوی و نیز افراد سالمند بیشتر در معرض بیماری‌های ویروسی بویژه کرونا قرار دارند، اضافه کرد: برای پیشگیری از ورود این بیماری به شهرستان از زمان اعلام ویروس کرونا در چین، اقدامات کنترلی در پایانه مرزی اینچه برون گنبدکاووس بر روی رانندگان کامیون‌های ترانزیتی انجام می‌شود.

دکتر نادر گوگلانی، رییس شبکه دامپزشکی گنبدکاووس نیز گفت: تاکنون موردی از انتقال ویروس کرونا از حیوانات خانگی مانند گربه و سگ به انسان در هیچ کشوری گزارش نشده، با این حال بایستی مراقب بود.

فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه گفت اگرچه فعلا کرونا در این شهرستان مشاهده نشده اما رعایت اصول پیشگیری ازسوی همه افراد جامعه ضروری است و در کنار آن بایستی از همه ظرفیت‌ها برای اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم استفاده شود.

عبدالقدیر کریمی افزود: رسانه‌ها در آگاهی بخشی به مردم و انعکاس هشدارهای مراقبتی متولیان بهداشت و درمان به آنها، رسالت مهمی برعهده دارند و نبایستی امنیت روانی جامعه را با اخبار نادرست و یا بزرگ‌نمایی مواردی که هنوز صحت آن توسط متولیان تایید نشده، به مخاطره بیندازنند.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی همه ادارات و نهادها با شبکه بهداشت و درمان و رعایت توصیه‌های آنها، اضافه کرد: برگزاری جلسات غیرضروری، مسابقات این هفته اسبدوانی و دیگر مسابقات ورزشی، برگزاری همایش‌های اداری در این شهرستان هم فعلا تا پایان هفته جاری لغو شده‌است.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری